Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uheldig start

Startet av ravn, fredag 07. februar 2014, klokken 08:18

« forrige - neste »

ravn

Ei venninne av meg har siklet på elbil i årevis, og nå skulle drømmene bli virkelighet.
Jeg hjalp henne å finne en forhandler med bruktimportert Citroen C-Zero, som så strøken ut og alt virket normalt under prøvekjøring.

Fikk bilen levert i går, og den gikk som en kuule.
Så, dagens fjerde kjøretur. Vrir om tenninga og alt bare lyser og piper.
Nå har jeg mye erfaring med elbiler men ikke vært borti trillingene før.
Den lyser som sagt på det meste av varsellys og piper (forsvinner kanskje litt så setter den igang igjen).
Men får løst ut parkeringsbremsa helt fint. Det som jeg syntes var mest snodig av alt er at om radioen står på så "dør den" (sort display) når bilen settes i ett gir, det kan da ikke være normalt?

Uansett, rett til verksted etter kanskje 20 km kjøring, ikke så god start.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

nofuelno

Sitat fra: ravn på fredag 07. februar 2014, klokken 08:18
Ei venninne av meg har siklet på elbil i årevis, og nå skulle drømmene bli virkelighet.
Jeg hjalp henne å finne en forhandler med bruktimportert Citroen C-Zero, som så strøken ut og alt virket normalt under prøvekjøring.

Fikk bilen levert i går, og den gikk som en kuule.
Så, dagens fjerde kjøretur. Vrir om tenninga og alt bare lyser og piper.
Nå har jeg mye erfaring med elbiler men ikke vært borti trillingene før.
Den lyser som sagt på det meste av varsellys og piper (forsvinner kanskje litt så setter den igang igjen).
Men får løst ut parkeringsbremsa helt fint. Det som jeg syntes var mest snodig av alt er at om radioen står på så "dør den" (sort display) når bilen settes i ett gir, det kan da ikke være normalt?

Uansett, rett til verksted etter kanskje 20 km kjøring, ikke så god start.
Har du målt spenningen på 12V batteriet ? Må kanskje lades litt den også ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

ravn

Ja første tanken min var 12 volts batteriet, men trodde ikke p-bremsen skulle la seg løse ut med dårlig batteri? Sånn var det iallefall på Thinken og gamle forden.
Hadde ikke multimeter tilgjengelig og dette var jo selvfølgelig sent i går kveld så har ikke fått tid.
Uansett så blir den jo hentet og kjørt til verksted av forhandleren så ordner seg nok.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

svingen

12v batteriet blir ladet når du ladere bilen så hvis det ikke er helt dødt batteri skal det ikke skje.

det er jo på en måte godt det skjedde så fort da,da må nok selger da regninga i det minste,du får holde oss opptatert hva som skjer,vet ikke hvor bra det er siden bilen er helt på tur,men er mulig og taue bilen er rimlig bra feste under bilen fåran
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

ravn

Var hjemom i lunsjen og sjekket, batteriet var flatt (10.1 volt). Så lader det og håper det er problemet.

Men selger mente at den kun ladet under kjøring ikke under lading, hva er korrekt?
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

svingen

skal lade når du lader bilen.
det er kun 30a batteri så skal ikke så mye til før det her går tomt,vet ikke hva som tar strøm men 30a er ikke mye.
du kan jo prøve og sette i laderen og se hva som skjer :)

Måtte hjelpe søstera mi i helga ved hjelp av start kabler fra min peugot ion til en fosilbil var ikke spesielt lett og komme til det batteriet her da på den ene polen står det en tykk kabel,så var ikke lett og få starta søstera sin bil men det gikk,enklere og sette i laderen enn og ta ut batteriet :)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4648.15.html
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

ravn

Takk for svar.
Nå står bilen langt fra stikkontakt, men tok ut batteriet og står nå på lading.
Kan jo være at batteriet er dårlig, særlig om den har stått på lager i lang tid (med 8.000 km på telleren og 2011 modell så er ikke det så utenkelig).

Men skal holde dere oppdatert.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

svingen

#7
når du setter i batteriet igjen må du nok ha PIN koden til radion (det måtte jeg)
det skal stå i service hefte :)

anbefaler og lese manualen her og til den nye bil eieren.
linker/info her http://www.elbil.no/wiki/IMiEV-sisters
direkte link
http://service.citroen.com/ddb/modeles/czero/czero_czero/ed02-11/no_no/contenu/AC-C-ZERO_02_2011_NO.pdf
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

ravn

Takk for tips.
Har lastet ned norsk manual og fant dette:

SitatDenne elektroniske startsperren blokkerer
innsprøytingssystemet et kort øyeblikk etter at
tenningen er slått av og forhindrer dermed at
tyver starter opp bilen.

Innsprøytning av hva ;)
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Mr.Zero

Sitat fra: ravn på fredag 07. februar 2014, klokken 12:28
Takk for tips.
Har lastet ned norsk manual og fant dette:

SitatDenne elektroniske startsperren blokkerer
innsprøytingssystemet et kort øyeblikk etter at
tenningen er slått av og forhindrer dermed at
tyver starter opp bilen.

Innsprøytning av hva ;)

Elektron-innsprøytning så klart! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

ravn

Da er bilen i gang igjen, det var 12 volts batteriet!
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

TB

Sitat fra: ravn på fredag 07. februar 2014, klokken 11:41
Var hjemom i lunsjen og sjekket, batteriet var flatt (10.1 volt). Så lader det og håper det er problemet.

Men selger mente at den kun ladet under kjøring ikke under lading, hva er korrekt?
Kan bekrefte at 12V blir lada både under kjøring og samtidig som hovedbatteri i bilen blir lada.

Har montert kombinert klokke, ute/inne temp og 12V display. Viser normalt ca 11.5 V med nøkkel i posisjon 1, (lys osv på). Så snart bilen er "på" vises 14,3 V.

Dvs, når bilen er "på" skal normalt ikkje svakt 12V føre til at bilen oppfører seg "merkelig" pga. DC-DC normalt skal vil levere 14,3 V.

Etter ca 10 dagar parkering har eg observert ned mot 10,5 V med OVMS aktivt. Dvs om denne bilen har vore parkert lenge kan 12V batteri vere svekka og det tek ikkje lading som det skal. Feilen vil mulig skje igjen om det er tilfelle.

Har opplevd ein gong under kjøring at alle lampar blinka + pipelyd. Forsvant etter eg slo av/på - ikkje komme igjen etter dette.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ravn

Vet du om den lader 12 volts batteriet dersom bilen er tilkoblet med hovedbatteri er 100%?

Uansett har jeg avtale med selger at han kommer med nytt batteri om det skjer igjen.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

TB

Sitat fra: ravn på fredag 07. februar 2014, klokken 18:47
Vet du om den lader 12 volts batteriet dersom bilen er tilkoblet med hovedbatteri er 100%?

Uansett har jeg avtale med selger at han kommer med nytt batteri om det skjer igjen.
I hht. standard skal EVSE kutte 230 V. Dvs, når hovedbatteri er ferdig lada vil ingen lading av 12V skje. Om lading vil starte opp igjen etter ei tid, når enten hovedbatteriet har lada seg ut nok, eller 12V er under X Volt kan vere, men eg tvilar på det. Tesla Roadster og Model S har ein "storage" funksjon, men trillingane er enklare....

Ved lagring av bilar er det heilt normalt at 12V batteri må bli bytta. Gjeld fossilbilar også dette..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ravn

Sitat
I hht. standard skal EVSE kutte 230 V. Dvs, når hovedbatteri er ferdig lada vil ingen lading av 12V skje.

Dette stemmer vel ikke? Slik jeg har forstått det så vil 230 volt være på så lenge bilen står tilkoblet (frakobles først når knapp på håndtak trykkes inn/kabel fjernes). Hvis ikke hadde man ikke hatt mulighet til å kjøre varmeapparat fra strømnett som leaf gjør.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA