BMW i3 i jurassictest.ch

Startet av haggen, onsdag 05. februar 2014, klokken 16:47

« forrige - neste »

haggen

Jeg syns det er kjekt å planlegge turer med denne applikasjonen, men vår bil  mangler på listen  :(. Jeg har imidlertid funnet ut at en kan ta utganspunkt i en hvilken som helst bil og endre parametrene for denne. Jeg har f.eks brukt e-up og endret på den for å prøve å simulere i3. Problemet kommer i detaljene. Noen som har forslag på hvilke verdier som kan brukes for i3?
Tenker da på Vekt, SCx, Transaxle perf, Rolling resist, og Recup.
De andre verdiene er enten selvforklarende eller generert utfra en gitt rute jeg la inn.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

haggen

Ingen som kan hjelpe til å finne gode verdier å bruke her?
Luft motstand SCx er vel ca 0,7?
Rulle motstand er 0,015 for mange av bilene, men i3 har vel lavere?
Transaxle performance vet jeg ikke hva betyr, noen som vet?
Recup er vel grad av tilbakeføring av energi fra bremsing? Noen ider her?
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Terondo

Er det ikke rimelig sikkert at det kommer til å komme en BMW i3 i den beregningsløsningen? Og dermed ingen grunn til å stresse for mye med det før det skjer?
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

bromm

Sitat fra: Terondo på torsdag 06. februar 2014, klokken 11:45
Er det ikke rimelig sikkert at det kommer til å komme en BMW i3 i den beregningsløsningen? Og dermed ingen grunn til å stresse for mye med det før det skjer?

Tja det kan man si... Nå ser det ut som ALLE andre Elbiler finnes der inne, til og med eGolf (!) (som ikke er lansert enda), så det ser ut til at de som driver den siden ikke har tenkt å legge in i3 (evt. at de ikke klarer å finne tilstrekkelige data på den). Og hvis man prøver å kontakte dem, så får man "page does not exist" - høh...


Vind

Sitat fra: bromm på torsdag 06. februar 2014, klokken 12:09
Sitat fra: Terondo på torsdag 06. februar 2014, klokken 11:45
Er det ikke rimelig sikkert at det kommer til å komme en BMW i3 i den beregningsløsningen? Og dermed ingen grunn til å stresse for mye med det før det skjer?

Tja det kan man si... Nå ser det ut som ALLE andre Elbiler finnes der inne, til og med eGolf (!) (som ikke er lansert enda), så det ser ut til at de som driver den siden ikke har tenkt å legge in i3 (evt. at de ikke klarer å finne tilstrekkelige data på den). Og hvis man prøver å kontakte dem, så får man "page does not exist" - høh...
Jeg har sendt flere epost til de som driver sidene, og har kun fått noen intetsigende svar på tysk, om at de ikke har kapasitet til å legge inn alle biler - så dette er driftet av noen "raringer". 

Ellers tar sidene ikke hensyn til vær (annet enn tempratur) og kjøreforhold, så i3en greier det nok bedre selv. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Terondo

Ja, for det var igrunn mitt andre svar. At i3 beregner dette langt bedre på egenhånd. Om man vel og merke legger inn ruten i navigasjonen.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

haggen

Jeg forstår at jeg må forklare mine motiver for dette ;) Jeg har ikke fått bilen enda, så kan ikke legge inn ruter der desverre. Jeg får bilen min fra Skøyen, og har veldig lyst å kjøre den hjem til Ålesund. Dette krever nøye planlegging ;D Så det er derfor jeg sitter og koser meg med dette da. Håper på å få den i mars, så det kommer veldig ann på hvor vinterlig det blir på det tidspunktet om jeg kjører den eller får den på bil.  Uansett så syns jeg det er gøy å se på potensielle turer jeg skal gjøre når den tid kommer. :P
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Vind

Jeg har prøvd meg litt frem tidligere, skal se om jeg greier å taste inn verdiene igjen som traff ganske bra, men i utgangspunktet kan du regne litt lengre rekkevidde enn Leaf på langkjøring, og holder du deg under 80 går den enda lengre enn du tror.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

#8
Sitat fra: haggen på torsdag 06. februar 2014, klokken 14:15
Jeg forstår at jeg må forklare mine motiver for dette ;) Jeg har ikke fått bilen enda, så kan ikke legge inn ruter der desverre. Jeg får bilen min fra Skøyen, og har veldig lyst å kjøre den hjem til Ålesund. Dette krever nøye planlegging ;D Så det er derfor jeg sitter og koser meg med dette da. Håper på å få den i mars, så det kommer veldig ann på hvor vinterlig det blir på det tidspunktet om jeg kjører den eller får den på bil.  Uansett så syns jeg det er gøy å se på potensielle turer jeg skal gjøre når den tid kommer. :P
Du kan jo ta utganspunkt i en Leaf, men endre til:
Weight: 1190
SCx: 0.6
Battery: 18
Transaxle Performance: 0,75
Rolling resistance: 0.010
Max speed: 80
Recup: 0.6
Accessories Power (W):0

Da simulerer du en kjøretur i Eco Pro +.  Det er mulig man kunne satt ned rolling resistance enda mere, men jeg har prøvd nå med en tur jeg har kjørt og praktisk rekkevidde og sammenlignet dataene jeg får i bilen nå, og tror de tallene er ganske riktige - i det minste til vinterbruk.  Om andre har forslag til å justere verdiene så er jo det possitivt, kansje vi kan få sendt dem til jurassictest når vi er fornøyde.

Husk hansker, termos og lue  ::)

Vil gjerne få detaljer fra den turen, du må vel ha mer enn en stopp, det er dårlig med hurtigladere den veien :-(
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Sitat fra: haggen på torsdag 06. februar 2014, klokken 14:15
Jeg får bilen min fra Skøyen, og har veldig lyst å kjøre den hjem til Ålesund. Dette krever nøye planlegging ;D

Har du sjekket om du ikke kan få levert bilen til Sulland i Trondheim istedet ? Derifra kan du jo kjøre helt "nesten" smertefritt til Ålesund, via Kristiansund. (det finnes allerede hurtiglader i Orkanger, og da kan du klare deg med å få ladet bilen i Kr.sund) https://www.google.com/maps/preview/dir/Sulland+Trondheim,+Vestre+Rosten+83,+7075+Tiller,+Norway/Orkanger,+Norway/Kristiansund,+Norway/Alesund,+Norway/@63.1223243,8.2641996,7z/am=t/data=!3m1!4b1!4m26!4m25!1m5!1m1!1s0x466d2e6bac2f7beb:0x63e65e6388253b12!2m2!1d10.375776!2d63.365775!1m5!1m1!1s0x4612d716bb0a2c5d:0xbc570b09000fd86c!2m2!1d9.8535236!2d63.3122326!1m5!1m1!1s0x4613db49feb63f81:0xda2799d4288ffec7!2m2!1d7.728079!2d63.1103346!1m5!1m1!1s0x4616da471047fb4b:0xe82562ee3bc08fea!2m2!1d6.149482!2d62.4722284!3e0 Orkanger-Kristansund=158 km og Kristaiansund-Ålesund = 151 km - det bør faktisk gå på Eco Pro + og noen plussgrader ;)

haggen

Har ikke sjekket Sulland,  men sjekket om de kunne levere i Ålesund. Det kunne de ikke.
Planlegger Skøyen-Rudshøgda, Kvam, Dombås med overnatting. Vikebukt med lunsj og lading noen timer med venner, og så til Ålesund.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Vind

#11
Hurtiglading på Kvam er jo klar i februar, så dette kan bli en bra tur.  Ladekameratene.no har noen backupsteder, der har private som har 16 eller 32 amp ladepunkter lagt ut linker, det er en i Brummundal om det blir langt til Rudskogen.

Husk at hurtigladeren kun gir rask lading opp til ca 80%, de siste 20% kan ta lang tid, så om du hurtiglader så får du ikke nødvendigvis fullt batteri.  Har enda ikke prøvd hurtiglading, men dette er teorien og slik det er beskrevet i andre fora.

Pass selvfølgelig på at bilen er toppladet når du henter den.  Utfordringen er selvfølgelig vær og føreforhold.

Tror nok du skal greie dette, men du må nok la bilen styre stoppene og ikke sult eller søvn ;-)

Jeg har prøvd noen halvlange turer nå, og ser at man ved økonomiske kjøring kan tyne ganske mye rekkevidde ut av i3'en.  Det som blir viktig for deg er å ikke fristes til å kjøre fortere enn 70-80 på de lange strekkene, og i oppoverbakkene faktisk enda saktere.  Jeg prøvde selv to turer opp til Sollihøgda, den ene med ACC og 75-80 km/t, da brukte bilen 19.5 kw/h pr 100 km (fra 50 til 320 moh på 4 km)  Ved å ligge i 50 var jeg nede i 14.3 kw/h pr 100, og dette var bare oppover.  Det er selvfølgelig ikke morsomt - hverken med ny bil eller for køen bak men gjør at rekkevidden øker betraktelig.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

haggen

Takk for bra innspill, har laget en liten plan hvor jeg brukte tallene jeg fikk fra deg Vind, og må si jeg syns det var veldig lavt forbruk, stemmer dette med egne erfaringer? Siden det er nok strøm til det så har jeg lagt til litt til oppvarming, visker, radio osv., skal nyte dette også  :P
Her er ruten:

Snittfart 70 km/t, 2 pasasjerer

Skøyen til Rudshøgda:
Distanse: 146.2 km
Forbruk 12.04
start kapasitet 18.8 kWh
rest 6,4 %
ekstra 500W
(Backup Jessheim type 2- 7,4 kw)

Rudshøgda - Kvam
Distanse: 122,2 km
Forbruk 11.65
start kapasitet 16,9 kWh (90 %)
rest 15.8 %
ekstra 500W

Kvam-Dombås
Distanse: 65 km
Forbruk 15
start kapasitet 16,9 kWh (90 %)
rest 42,4 %
ekstra forbruk 1000 W
Overnatting på Dombås med lading over natten.

Dombås-Vikebukt
Distanse: 139,3 km
Forbruk 10,92
start kapasitet 18,8 kWh
rest 19,1 %
ekstra forbruk 1000 W
lading 10 A 4 timer, 8 kw

Vikebukt-hjem
Distanse: 82,5 km
Forbruk 12,3
start kapasitet 11,5 kWh
rest 11,8 %
ekstra forbruk 1000 W

Om det blir hjemkjøring så planlegger jeg en hentetråd her inne med rapportering underveis.


Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Vind

Det blir en bra tur! 

Jurassic tar ikke forhold til temperatur, vær og kjøreforhold, og det kan det jo bli noe av i Mars, så turen nå er med sommerforhold.  Så jeg tror nok tallene jeg satt opp er litt for gode, rullemotstanden er nok også satt littegrann for lavt.

Jeg la imidlertid inn en tur i i3 i går (Høvik - Sandefjord) og den stemte med de tallene jeg ga deg (på eco pro +), og nå er det 0 grader og glatt føre her. 

Skal gjøre en nøyaktig måling på en reell 80 km tur, og justere tallene til det
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Fjeldi

Jeg ser litt på https://www.bmw-connecteddrive.no/cdp/release/internet/servlet/dashboard som kanskje gir en pekepin på hva du kan forvente. Det er en side som viser mange av de tingene du finner i I3 appen.
En av de er simulert rekkevidde. Tror du trenger chassis nummer på bilen for å lage en konto..

For deg står det av du vil rekke Skøyen til Tangen (nord for Minnesund som jeg tror har hurtiglader) hvis jeg tolker kartet riktig, på første leg. Jeg vet ikke om det er med Comfort kjøring eller om det er basert på min kjøring akkurat nå.

Prøver selv å finne ut om jeg kommer fra Oslo(Skøyen) til Norefjell på en ladning. En venn som kjører en Leaf sier det er umulig så jeg vil gjerne få det til..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA