Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris på å fikse varmeapparat

Startet av felipe, torsdag 30. januar 2014, klokken 16:13

« forrige - neste »

schweitzeren

PLEASE.... ikke gå for diesel eller bensin... syns det er litt håbløst med den slags i en elbil!

Hvor har du info om at PTC har knekt noe? PTC ble aldri montert av Think da de ikke rak at få det produksjonsklart!
Tvert om så har denne varmer en "langsom" start og dermed lite forbruk de første sekunder motsatt vannvarmer der starter med 4kW og i verste fall kan brenne Mlec kort i Lithium bilerne.
Dette har ingen innflytelse på Zebra

Jeg har hatt PTC i min ene Think og er kanon fornøyd... og jada den bruker så klart strøm, men mye mindre enn vannvarmer!

Mine 2 nåværende Think'er skal begge ha PTC.... den ene skal få i helgen den andre når den tid kommer... som er før eller siden  :o

/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

BauDemo

Sitat fra: schweitzeren på mandag 08. februar 2016, klokken 23:45
Hvor har du info om at PTC har knekt noe? PTC ble aldri montert av Think da de ikke rak at få det produksjonsklart!
Tvert om så har denne varmer en "langsom" start og dermed lite forbruk de første sekunder motsatt vannvarmer der starter med 4kW og i verste fall kan brenne Mlec kort i Lithium bilerne.

You can read about it on the US Think yahoo group. All Thinks delivered in the US have been retrofitted with PTC heaters. And all of them seem to have the same CDCM module that takes a bit longer to shut down the PTC heater.
In short - what happens is that if you have the PTC heater on, and then switch off the car, then you start it within 10 seconds the PTC has not been really turned off yet, but the battery pack goes through pre-charge resistor before closing the contactors. The current the PTC asks for during that time blows the pre-charge resistor in the MLEC, and in many cases takes the MLEC with it.

Some links:
https://groups.google.com/forum/#!topic/2011-think-ev-owners-oregon/_OwMN-tWm4I

Scroll down to see what is left of the resistor after the event:
http://www.aprs.org/THINK-brick.html

http://thinkcitypdx.com/blog/?p=4
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

schweitzeren

hmmm... i see... let me not start a heavy discussion about this topic but in Norway a lot of pre-charge resistors in the EnerDel batteries has burned without the PTC... so i'll leave it there....

The update done towards PTC installation is taking into consideration that the CDCM isn't active at key on (SW update)

Regarding diesel webasto..
http://www.side3.no/motor/elbiler-kan-fa-kjreforbud-nar-dieselforbud-slar-inn-i-oslo/3423189673.html
I rest my case  :-X

/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Fornybar

Hei
Takk for alle nyttige innspill om varmeapparatet i Think. Etter gjentakende reparasjoner og problemer med varmen, havnet vi på en liste for installering av Calixvarmer. Der ble vi mest sannsynlig bare glemt og oversett. Det viste seg å være ganske fint siden vi fikk mer innsyn i ulike alternativer. Det endte med at vi installerte et keramisk element. Dette ble utført av en tidligere ingeniør fra Think. Han installerte også ny software. I to og et halvt år har dette fungert helt perfekt.

På bakgrunn av debatten i dette forumet har vi innført noen kjøreregler for thinken vår. Varmen skrues av før du stopper bilen. Viften skrues av før du stopper bilen. Det skal gå minst ett minutt etter at du har stoppet bilen til tenning skrues på igjen. Fra før belaster vi ikke bilen mer enn to streker av hensyn til elektronikk og gearkasse. Vi har lithiumion batteri, og thinken har gått 96 k... Vi er mer fornøyd med bilen enn noen gang.

Dette ble utført som garantisak. Den prosessen var et kapittel for seg og den tjener ikke RS Lillestrøm til ære. De gav seg til slutt, men det endte med at jeg organiserte hele prosessen og utskiftningen.

Et annet moment som kan være av betydning: Mekanikern på daværende rs Sandvika sa at Think ikke var typegodkjent for bruk av dieselvarmer, noe som kunne føre til problemer med forsikring ved brann o.l.

stradivaria

Det er et elbil verksted i Asker, de kan hjelpe med varmeaparat.
Sjek:
www.elbilmek.no
Jobber som elbilspesialist hos www.elbilmek.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA