Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dashcam - hvilken type og hvor kjøpe ifra?

Startet av Lille Lance, torsdag 30. januar 2014, klokken 13:58

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Det er få steder å montere kamera på sidene av Model S, så jeg tror du bør begynne med plassering.

Innvendig takmontering bak sidestolpen (med filming gjennom øverste-fremste-del av bakre sidenvinduet) er en mulighet, men det stiller krav til kameraet form for at man ikke skal slå borti det når man setter seg inn i bilen.

Når det gjelder HDD-recording medfører det både kabelstrekk (kanske til trunk eller frunk) og en recorder med 6 input. Hvis det er feil på SD-kort du er redd for ville jeg heller kjøpe høykvalitetskort (til videobruk) og byttet de regelmessig.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

petersv

Ville for all del brukt SSD, snurredisk holder nok ikke lenge i bil med de påkjenninger man har der. Da kan du likegodt kjøpe er stort SD kort med Wear Leveling som i praksis blir det samme.

Kjøp noen speilhus fra ebay og ekspirementer med kameraplassering der?

mr.rs4

#93
Ingen som har sett / tenkt på LUKAS LK-9700 DUO ca 3000kr
http://dashcams.no/shop/lukas-lk-9700-duo/

Dette dashcam tar med OBD2 registrering, og kjører man litt aktivt = kjekt å ha ;D

LK-9700 Duo er det nye flaggskipet til koreanske Lukas – verdens ledende "high-end" bilkameraprodusent. Innebygget GPS, touch screen, 2.4 mega pixel Sony bildesensor, dobbelkamera funsksjonalitet (filmer foran og bak), etc. Dette er en ekte «Rolls Royce» på dashcam-markedet og vi har med hånden på hjertet aldri testet et bedre og mer robust kamera. Tilbudet inkluderer 24GB minne (8+16GB)
Full HD 1080p (720p HD bak)
135° vidvinkelobjektiv (130° bak)
3.97″ LCD Touch
Støtter inntil 512GB minne
Innebygget GPS >> Loggfører tid, lokasjon og hastighet
Bevegelsessensor / Parkeringsvakt >> Kameraet begynner å filme så snart sensoren registrerer bevegelse i nærheten av kjøretøyet. Krever tilkobling til kontinuerlig strøm. Kabling medfølger.
Stemmeveiledning>> Audiooppdateringer på hvordan kameraet opererer
Diverse "basisfunksjonaliteter" inkl. g-kraftsensor, loop recording, mikrofon etc.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

petersv

Kanskje dette?

Planet Halo Multi-Channel Dash Cam with GPS | Dashboard Camera with G Force Sensors | PH4 | Planet Halo http://www.planethalo.com/dash-cam/ph4/

Jeg ville personlig satset på 4 single eller 2 doble kameraer. Bedre redundans mot feil samt billigere og mye bedre utvalg og kvalitet.

laumb

Sitat fra: andreasmj på fredag 30. januar 2015, klokken 09:57
@laumb
Er det noen forskjell i funksjoner på kameraet? Såvidt jeg kan se har 550 parking-mode med g-sensor og bevegelse den også? Begge Wi-Fi, så da blir det nok like gjerne 550 på meg...

Funksjoner forøvrig skal være det samme. GPS, Wifi, Bevegelsessensor, G-sensor ++.. :)
Husker ikke om 650 har bedre oppløsning på kamera bak?

F_P

Det er marginale forskjeller på 550 og 650. Den umiddelbare er at sistnevnte takler 64GB kort (etter formatering), også har vi som tidligere nevnt mindre vidvinkel på 650. 650 er også hel-sort og derfor mer diskret i det fleste biler.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

cra

Sammenligning av 550/650 her: https://dashcamtalk.com/compare/1/11,61/blackvue-dr550gw2ch-vs-blackvue-dr650gw2ch/ Evt. velg andre kameraer fra forsida http://dashcamtalk.com

F_P har oppsummert forskjellene nokså bra, så jeg heller mot å spare noen kroner og gå for 550.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tonl


Thomas N

Jeg puster litt liv i denne.

Hvilke kamera bør man velge og hvor kjøpes det? Bor i Oslo...
70D - Bestilt 13.10.15 - Bekreftet 19.10.15 - i transitt 15.11.15 - utlevert 04.01.16

tonl

Sitat fra: Thomas N på tirsdag 17. november 2015, klokken 07:12
Jeg puster litt liv i denne.

Hvilke kamera bør man velge og hvor kjøpes det? Bor i Oslo...

Tja hvis du leser hele tråden så vil du nok finne noe svar. Det jeg kan si er det er et hav av dashcam ute på markedet. Men de fleste her velger Blackvue dr650 pakken med kamera foran og bak. Selv bruker jeg blackuve dr750 pga den har touch skjerm. Slipper å gå via mobilen for å gjøre innstillinger eller se på videoklippene. dr650 er lettere å plassere på ruta pga størrelsen.

Salvesen

Stemmer det at det finnes 12V uttak i taket på model S slik at en lett får montert dashcam? Leste en plass at dette var inkludert i sikkerhetspakken og denne er jo nå inkludert på alle ny bestillinger.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

dundun

Lå iallfall konstant 12V over speilet på P85 i fjor, håper det er sånn fortsatt
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Salvesen

Sitat fra: kvasbo på tirsdag 17. november 2015, klokken 10:42
Lå iallfall konstant 12V over speilet på P85 i fjor, håper det er sånn fortsatt

Mener jeg leste det skulle ligge klar en kontakt og går da ut i fra usb. Hvordan har du tilkoblet det på din gamle? Med å skjøte deg inn på kablene som ligger der?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

tonl

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 17. november 2015, klokken 10:44
Sitat fra: kvasbo på tirsdag 17. november 2015, klokken 10:42
Lå iallfall konstant 12V over speilet på P85 i fjor, håper det er sånn fortsatt

Mener jeg leste det skulle ligge klar en kontakt og går da ut i fra usb. Hvordan har du tilkoblet det på din gamle? Med å skjøte deg inn på kablene som ligger der?

Det er lett å sjekke. Bare å åpne opp dekselet mellom taklyset. Jeg har en vanlig S85 uten xtra alarmpakken levert juni 2014. Der er det ikke noe extra plug som har konstant 12v.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA