Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Yokohama IG50 - Noen som har testet

Startet av mgarm, onsdag 22. januar 2014, klokken 15:41

« forrige - neste »

mgarm

Min dekk leverandør har ikke fått noen leveringsbekreftelse på Nokian Hakka R2, men får det kanskje inn en gang i februar.

Alternativet hos dem er Yokohama IG50. Han snakket varmt om dette dekket og mente det var like fint som Hakka R2.

Er det noen som har testet dette dekket.

Cowboystrekk

Ikke hørt om det, men hør pm han har michelin xi3. Sammen med R2 er det de beste piggfrie vinterdekkene du får kjøpt. Begge er gode på snø, is og har usedvanlig lav rullemotstand :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mgarm

De selger ikke Michelin så det er litt dumt.
De er importører av bla. Pirelli og Zotto dekkene vil han ikke selge til meg :-) Ikke at jeg ville ha dem heller

LA-Thing

Jeg kjører på Yokohama IceGuard IG50.

Har hatt god erfaring med piggfrie vinterdekk fra Yokohama på andre biler og ble også anbefalt dette av min dekkleverandør p.g.a. bilens vekt.

Har ikke kjørt min bil på andre typer vinterdekk så jeg kan ikke gi noen sammenlikning, men kan heller ikke si noe negativt om Yokohama'ene. Har kjørt på snø, is, sørpe og våt asfalt. På is er det selvsagt bare lav hastighet som gjelder. Har gjort noen tester i bakker hvor jeg har stoppet helt, for så å ta i gang igjen. Fungerer veldig bra, mye takket være traction controllen.

Eneste sted jeg har måttet gi tapt så langt var i den umåkte innkjørselen til en kamerat. Ca. 15% stigning og 20cm snø ble for mye, selv i 'very high' og uten traction kontroll. Virket som om bilen (batteripakka) fløt oppå snøen, og da ble det dårlig med grep.
Drammen, Tesla Model S #2510

ctr46

Sitat fra: LA-Thing på søndag 26. januar 2014, klokken 17:34
Jeg kjører på Yokohama IceGuard IG50.

Har hatt god erfaring med piggfrie vinterdekk fra Yokohama på andre biler og ble også anbefalt dette av min dekkleverandør p.g.a. bilens vekt.

Har ikke kjørt min bil på andre typer vinterdekk så jeg kan ikke gi noen sammenlikning, men kan heller ikke si noe negativt om Yokohama'ene. Har kjørt på snø, is, sørpe og våt asfalt. På is er det selvsagt bare lav hastighet som gjelder. Har gjort noen tester i bakker hvor jeg har stoppet helt, for så å ta i gang igjen. Fungerer veldig bra, mye takket være traction controllen.

Eneste sted jeg har måttet gi tapt så langt var i den umåkte innkjørselen til en kamerat. Ca. 15% stigning og 20cm snø ble for mye, selv i 'very high' og uten traction kontroll. Virket som om bilen (batteripakka) fløt oppå snøen, og da ble det dårlig med grep.

Hei. Vil gjerne høre din (og andres) erfaring med dette fra nåværende vinter. Vurderer å gå for dette dekket til neste vinter men trenger litt mer erfaringer.
.

AreLib

Har på min, virker greit på snø, men måtte fint gi tapt i en bakke med saltsørpe og 10cm nysnø. Har ikke prøvd med andre dekk så kan ikke gi god sammenlikning:-)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Harlex

Kjørt r2 i to sesonger nå og skal bytte ettersom de er utslitt.... Blir ikke R2 igjen grunnet kjøreegenskaper på våt/tørr asfalt. Holder en knapp på Michelin sine inntil videre... De skal visstnok ikke ha samme marshmallow-feelingen. Men jeg skal no følge med om det dukker opp noen andre alternativer...

Liker forøvrig ikke å snakke om vinteren nå i slutten av mai... :-\ ;)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Doro

Har IG50 på min. De er helt greie. Kom fra V70 med samme dekkene, der gav de et mye bedre inntrykk, men det skyldes kanskje tyngden på bilen. Kom frem overalt i vinter. Negativt er at bilen blir "svampete" i svinger, og dekkene slipper lett på våt asfalt.

Thor2014

Hvorfor ikke kombinere 2 typer dekk?
Stivere/hardere bak og R2 foran. Det gir en mindre svampete følelse.

ellholt

Prøv Blizzak VRX, jeg og ihvertfall 9-10 andre jeg kjenner er svært fornøyde med de :-)
PS: Jeg har ikke prøvd noen av de andre untatt Sottezero, og VRX var MYE bedre enn de på vinterføre
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

Cobos

Noen ville vel si at racing slicks er mye bedre enn Sottozero på vinterføre så vet ikke helt om det er et veldig bra kompliment.
Jeg lurer egentlig på hvorfor vi diskuterer nye vinterdekk i mai, er det noe jeg ikke har fått med meg?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

cirys1

Sitat fra: Cobos på mandag 25. mai 2015, klokken 17:26
Jeg lurer egentlig på hvorfor vi diskuterer nye vinterdekk i mai, er det noe jeg ikke har fått med meg?

Er det ingen som er av økonomisk natur her?, nå er tiden inne for og handle "vinnerne" av 2014 vinterdekktesten, de pleier og ha en veldig god pris på det NÅ.

ctr46

Sitat fra: Cobos på mandag 25. mai 2015, klokken 17:26
Noen ville vel si at racing slicks er mye bedre enn Sottozero på vinterføre så vet ikke helt om det er et veldig bra kompliment.
Jeg lurer egentlig på hvorfor vi diskuterer nye vinterdekk i mai, er det noe jeg ikke har fått med meg?

Cobos

Jeg hentet den frem igjen fordi jeg får levert ny bil i juli. Til den hadde jeg tenkt å kjøpe noen tøffe felger og da må jeg velge vinterdekk. Planen er å legge sommerdekk på de nye felgene og vinterdekk på de originale fra tesla. Behovet for å velge vinterdekk må jeg derfor gjøre før kjøp av nye felger/dekk.

Hvis jeg får Yokohama dekkene 2500 billigere enn Nokian feks så gjør jeg jo gjerne det om de er ganske like. Jeg har derfor interesse av å høre hvilke erfaringer andre har gjort seg :)

Men ellers er jeg helt enig med deg. Er jo ikke helt riktig å diskutere vinterdekk når ikke forrige vinter engang har sluppet helt taket (er ikke akkurat sommer enda)  ;)
.

Undertegnede

Noen flere erfaringer rundt dette dekket? Sjekket litt priser på nokian R2 men ble anbefalt dette. (Var visst veldig bra på denne bilen)?? Sparer et par tusen på å velge dette kontra R2 men betaler det gledelig om dekket er vesentlig bedre...

ctr46

Sitat fra: Undertegnede på tirsdag 22. september 2015, klokken 18:30
Noen flere erfaringer rundt dette dekket? Sjekket litt priser på nokian R2 men ble anbefalt dette. (Var visst veldig bra på denne bilen)?? Sparer et par tusen på å velge dette kontra R2 men betaler det gledelig om dekket er vesentlig bedre...

Jeg endte på IG50 dekkene. Vinteren er ikke her enda men har tro på at dekkene vil fungere bra.
.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA