Hvordan behandle bremsene?

Startet av Jejl, tirsdag 21. januar 2014, klokken 19:57

« forrige - neste »

Jejl

Er det nødvendig å foreta en ekstra oppbremsing før bilen parkeres i garasjen når det er snø/regn/salt. Eller ser det ut som om kvaliteten på bremsene så gode at dette blir unødvendig. Har ikke sett noe rust på mine skiver enda, men det ser ut til at andre bilmerker sliter:
http://www.tv2.no/underholdning/broom/kan-virke-som-noen-nybiler-ikke-taaler-norsk-vinter-4178765.html

Johnny

Det ser bra ut så langt etter en måned og et par tusen km. Virker som om skivene ikke er av den hurtigrustende sorten. Kombinasjonen med nedsatt regen med kaldt batteri på vinterstid, er ingen ulempe for helsen til bremsene!
TMS og eGolf.

teslaslaven

Bruk bremsene engang i blant (ikke bare regenerer)

Mitt tips er følgende:

1.Skyll av bilen i selvvask minimum én gang i uka når det er skikkelig saltsørpevær.
(Ikke vær redd for å spyl av skivene gjennom alufelgene.)

2.Etter at vasken er gjennomført, velg regen "low" og foreta noen relativt kraftige nedbremsinger slik at skivene blir tørre igjen.

Ved å følge disse to enkle rådene har jeg rustfrie og helt stille skiver - selv om jeg var en av de første som fikk bil.

BMW850

Dette er mitt råd: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26299-Solution-for-rusty-brake-rotor-hats?referrerid=17156

Dette gjelder selve trommelen. Når det gjelder skivene må de brukes av og til, brems litt før den parkeres, særlig når den skal stå en stund. Ikke gunstig at bilen står ute over lengre perioder på vinteren, det har jeg opplevd selv. Har byttet skiver, klosser og kalipere flere ganger på min gamle mercedes.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

shb

Ble anbefalt av Tesla i Bergen å bruke regern low om vinteren. Når det er vått/saltlake og kaldt, slik at en ikke får rust  på skivene.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Amper

brems kraftig 1 gang om dagen om vinteren.. så får du med deg bakbremsene.. det er de som normalt setter seg og går fløyten fordi de ikke blir brukt.. dette gjelder mange biltyper/merker.. sannsynligvis også tesla..
P85D :o)

valvolainen

regen er jo ikke tilstedeværende omtrent på morgenkvisten.
...Kjøre litt aktivt de første kilometerene en dag eller to i uken.

Høgis

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 21. januar 2014, klokken 21:38
Dette er mitt råd: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26299-Solution-for-rusty-brake-rotor-hats?referrerid=17156

Dette gjelder selve trommelen. Når det gjelder skivene må de brukes av og til, brems litt før den parkeres, særlig når den skal stå en stund. Ikke gunstig at bilen står ute over lengre perioder på vinteren, det har jeg opplevd selv. Har byttet skiver, klosser og kalipere flere ganger på min gamle mercedes.

Noen som har forsøkt dette? Har minst like mye rust på "trommlene" etter kun 1 1/2 mnd. med bilen. Litt usikker på hva jeg skal gjøre. Syntes produktet nesten virker for godt til og være sant, kan ikke se at Würth selger dette i Norge heller. Noen som evt. har andre løsninger?
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Niclas

Kjenner en kar som jobber i Wurth og kan be han sjekke opp litt... Samt få tak i noen produktprøver. Ser jo helt fantastisk ut det produktet.
Model S hentes 31. Mars 2014 :-)

Niclas

Produktet inngår ikke i det norske sortimentet, har mulighet for å bestille en eske fra USA gjennom Würth forutsatt at det er godkjent/merket for EU... I Norge brukes dette produktet http://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-papir-og-vaskeartikler/smoring/bremsepasta-ht for å dekke opp samme behov som det amerikanske egentlig skal brukes til....

Så det kan vel fort tenkes at det er vel så greit å prøve å bestille det fra USA som privatperson og håpe det går gjennom tollen - noe som trolig bør gå fint. Alternativt kan jeg sjekke pris på en eske dersom det er flere som er interessert.

erot

Jeg er med. Hadde tenkt å legge varmebestandig grunning og så lakk på skivenavet, men den sprayen der virker enklere og skal ta pipingen samtidig. Har ikke pipende bremser altså, men det blir noen små gnisselyder når jeg nesten står i ro, kanskje den tar knekken på de.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Høgis

Eetter og ha prøvd Würth bremse-rens som selges i norge (det var bortkastet), så tok jeg sjansen på og bestille en box fra USA. Men er litt skeptisk, siden det ikke ligger noe serlig om dette på nettet. Dyr frakt ble det også.

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

janosat

Er med hvis du bestilte flere og har en boks ekstra.

JO

Niclas

Sendt melding og bedt om at en kasse blir bestilt fra Wurth US til Wurth Norge så legger jeg ut oppdatering på hvorvidt det blir sendt over dammen og evt antall i eska samt omtrentlig pris så fort jeg får det.

Satser på at prisen ikke blir så ulik oppført US pris pluss litt moms

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA