mulig og få 1 fase på høyere enn 32a? (billig CHAdeMO støtter kun 1 fase)

Startet av svingen, tirsdag 21. januar 2014, klokken 11:36

« forrige - neste »

svingen

Nå som det ser ut som det kommer en hurtiglader til Leaf/trilling (CHAdeMO) til en veldig hygglig pris snakk om ca 15 tusen kr
http://www.youtube.com/watch?v=2xdSBkSUeDI mere info her http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=44&t=13349
utfordringen er att det er kun tenkt og lage til 1 fase så får ikke utnyttet alle 3 fasene som vi ofte har i norge.
Er det vanskligere og få 220v 62a? (burde vel ha mere 100 men da må det bli ekstrem tykk kabel?) eller er det noe strøm selskapene ikke ønsker og levere? mener og ha lest att hafslund ikke vil det her pga "feil belasting"?

drømmen ville jo vært og fått godt i dialog med diverse vei kroer og andre plasser og få satt opp slik hurtig ladere,da kostadne er jo ekstrem mye mindre enn andre skal ha får dem her koster jo fort 200 tusen og kjøpe en "vanlig" hurtig lader.

Men kan man bare bestile det av strøm leverandøren? eller hvordan vil dem stille seg?

hjemme hos meg er det 400v og 32a inn ut fra hva jeg har skjønt så ville ikke få mye "futt" ut av den her, man kan vel ikke få en konverter fra 400v 32 til 220v 60a?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Griffel

Dersom du klarer å bygge den for 1fas 230V klarer du like lett å bygge den for 3 fas. Du får garantert ikke et ferdig testet og godkjent industriprodukt for den prisen, så her må du evt. snekre selv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 02. februar 2014, klokken 20:36
Dersom du klarer å bygge den for 1fas 230V klarer du like lett å bygge den for 3 fas. Du får garantert ikke et ferdig testet og godkjent industriprodukt for den prisen, så her må du evt. snekre selv.

I teorien er det vel enklere å bygge den for 3-fas 230V siden man da trenger mindre glatting av likestrømmen i etterkant?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

PerBear

Ja, det er enklere å lage trefas enn enfas AC/DC omforming ved høye effekter. Det kreves en effektfaktor korrigering (PFC) etter likeretter for å unngå å lage elektrisk støy inn på strømnettet. Siden trefas har tre ganger høyere rippelfrekvens enn enfas kan PFC gjøres mye mindre.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA