Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første dager i en i3, og litt om utstyret

Startet av Vind, mandag 20. januar 2014, klokken 12:17

« forrige - neste »

Håkon T

Fikk bil i dag  :)

Noen kjappe erfaringer så langt:
- Streaming av musikk fungerer via bluetooth (jeg har ikke bluetooth professional). Testet på nedlastet musikk på telefonen og Spotify. Fikk ikke styrt alt av funksjoner, men å skippe frem og tilbake fungerte lett (har ikke satt meg mer inn i dette, og ikke lest brukerhåndboka foreløpig). H/K-anlegget er veldig bra.
- Appen fungerer foreløpig ikke som den skal. Mangler fjernstyringsfunksjonene, f. eks slå på varme. Fikk beskjed av selger om at det kunne ta litt tid for dette fungerte. Funksjonene mangler i appen (har ikke sjekket nærmere). Stikker innom BMW i morgen igjen hvis dette ikke begynner å virke.
- Gummimattene, som det kommer forøvrig kommer mva på, er ikke optimale for norsk vintervær. Blir fort veldig møkkete (har standard interiør).
- Det er en fryd å kjøre bilen (som det er skrevet mange ganger tidligere her). Men jeg synes ESP'n slår inn i overkant hardt og litt for ofte.

Selve overleveringen av bilen var veldig bra. Alt som det skulle.
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

Toralfsen

Appen fungerer, du må aktivere remote services på bmw-sida på nettet så kommer de opp.

Håkon T

Sitat fra: Toralfsen på torsdag 23. januar 2014, klokken 18:54
Appen fungerer, du må aktivere remote services på bmw-sida på nettet så kommer de opp.

Takk! Da funka det.
Asker.
BMW i3 (fra januar 2014)
Saxo 2003 mod, 45 000 km (solgt)

Toralfsen

Da har jeg testet langkjøring. Mye endring i fartsgrenser kom jeg 145km i mellom -2 og 0 grader.

esselt

Sitat fra: Toralfsen på fredag 24. januar 2014, klokken 07:29
Da har jeg testet langkjøring. Mye endring i fartsgrenser kom jeg 145km i mellom -2 og 0 grader.

Kan du utdype litt mer om hvordan du kjørte her? Gjerne ta med rute (f.eks gulesider eller google maps) og kjøremodus/varme.

Synes det er meget positivt at vi får fram slike tall, som også stemmer ganske godt med det BMW selv sier bilen skal gå. Dette viser jo at de ikke bare har plukket noen tall uten videre omtanke.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

Toralfsen

Litt opp og ned, men mest 80km/h, Var avhengig av å komme meg langt, så jeg kjørte på ECOPRO+ hele tiden. Det gikk greit, men ble ganske kaldt. Kjørte med jakke og lue.

Vind

#36
Jeg vil kort fortelle om min torsdag (uten lader i bilen).  Jeg startet på morgenen med forvarmet bil og 128 km i range (Eco Pro) kjørte 12 km, parkerte 2 timer i -7, så fortsatte jeg en tur på 32 km før jeg igjen parkerte ute i nesten 2 timer.  Så var det tilbake på jobb, 33 km, parkerte inne i garasje ca 5 grader, før jeg etter 3 timer til uten lading kjørte hjemover, stoppet i 2 butikker.  Tilslutt måtte minstemann kjøres ett sted - totalt 24 km fra jobb og jeg endte opp hjemme med 20 km gjenstående. 

Det som er fasinerende er at min kjøring, 12+32+33+24=101 km, og med 20 igjen i range så har jeg bare mistet 7 km på at bilen har vært parkert flere timer to ganger ute i kulde og så startet opp uten formvarming.

All kjøring var i Eco Pro, med varmeapparat på 20 grader, i og rundt Oslo, variert kjøring fra stillestående til 100 km/t

Konklusjonen min er at rekkevidde i kaldt vær er rimelig bra, spesielt med tanke på lange parkeringer og start uten forvamring.  Tror nok laderen skla få bli med, Flere steder kunne jeg fått ladet opp 20-30 km, og gitt meg enda bedre rekkevidde.

På mandag skal jeg på langtur for å teste maksimal rekkevidde (med lader i bilen)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tore Wold

I kveld ville jeg prøve og se hvor effektiv i3 regenererer. Jeg tok derfor turen opp til Skistua i Trondheim og ville måle hvor mye den regenererte fra en høydeforskjell på ca 450-500m og hjem til meg down-town. Det er stort sett nedoverbakke hele veien og ca 1 km bykjøring fra Ila og hjem til meg i Sandgata. Se vedlagte kart. Avstanden er 8,7 km og jeg kjørte i EcoPro mudus med fjenlys/nærlys og varmeapparat på 20 grader. Kjøretiden tok 13 minutter.

Da jeg kjørte fra Skistua viste bilen 66 km batterikapasitet. Havlveis, (Ved Byåsen butikksenter) viste den 79 km , ved Ila 87 km og ved hjemkost viste den 86 km batterikapasistet.  Den har altså regenerert 20km kjøredistanse på en høydeforskjell på ca 500m på 13 minutter.   Dette er vesentlig mye raskere enn den tiden det tar å lade 20 km kjøredistanse med på Wallbox Pro.

Årsaken til denne store økningen i kjørelengde må ligge i at bilen ved avgang fra Skistua antok at den videre kjøring var tilnærmet lik den som nettopp var gjennomført (altså turen oppover til skistua) og viste kapasitet basert på dette! Derfor tror jeg ikke man kan måle regenerering slik jeg har gjort i dette tilfelle og anta at det er "nettoeffekt". Uansett var det en interessant øvelse  :)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

LMOR

Sitat fra: Vind på onsdag 22. januar 2014, klokken 21:10
Sitat fra: LMOR på onsdag 22. januar 2014, klokken 18:47
Men du bør likevel teste ut Route Ahead. Virker bare i ECO PRO "tror" jeg. Og du kan dessverre ikke bruke den med AC ser det ut til. (men det står bare at det ikke virker med CC)
sjekket opp "Route Ahead" i manualen, og det ser ut som en bra funksjon - men tror ikke denne støttes i Norge helt enda.  Det står at den foreløbig kun er aktiv på noen veistrekninger, og blir fullt utbygd i senere oppdateringer.  Jeg har gjort nesten all kjøring i Eco Pro, og varlsene skal komme automatisk.  Det ser ikke ut til at det er noe sted å slå på "Route Ahead".
Har testet i kveld, på forskjellige veier og med og uten navigasjon. Fikk det heller ikke til, så da får vi håpe det kommer snart.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#39
Sitat fra: Vind på mandag 20. januar 2014, klokken 12:17
Når jeg koblet opp iPhone sier den at jeg bør installere en app på telefonen.  Denne er ikke lansert i Norge (muligens i Tyskland), men skal visstnok komme i løpet av februar. 
Jeg fikk samme meldingen, men var koblet opp til Tysk iTunes. Kunne ikke se at den lastet ned noe, og jeg fikk ikke noen flere funksjoner enn du beskriver.

Derfor tenkte jeg å sjekke på nytt hvilken App den spør om, så jeg slettet bilen fra mobilen, og mobilen fra bilen. Startet dermed på nytt, og nå fikk jeg ikke noen melding, som skulle tilsi at noe faktisk ble lastet ned?
Gjorde det samme med en annen iPhone på den norske iTunes. Spør heller ikke igjen hvis jeg sletter og prøver på nytt.

Ellers fungerer iTunes Radio strålende over bluetooth! God lyd, album bilder, sanginfo og kontroll over neste osv. Da blir det iTunes Radio frem til Spotify eller Wimp kommer med noe som fungerer likt eller bedre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

leifm

Har du prøvd Deezer for musikken? Mener jeg så de på et skjermbilde fra bmw. Tilsvarende spotify men halv pris med tilbud denne måned :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

-i3 i mai

LMOR

Sitat fra: leifm på lørdag 25. januar 2014, klokken 14:59
Har du prøvd Deezer for musikken? Mener jeg så de på et skjermbilde fra bmw. Tilsvarende spotify men halv pris med tilbud denne måned :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
Jeg fikk ikke prøvd noen Apps, og nå må jeg klare meg uten bil til jeg får min egen tror jeg.

Men det burde fungere godt. I hvert fall med kabel mellom iPhone og bilen.

Du har kanskje sett denne:
http://www.bmw.com/com/en/owners/bmw_apps_2013/apps/deezer/index.html?cntry=&topic=&store_category=&device=
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

leifm

Den hadde jeg ikke sett :) takk takk

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

-i3 i mai

jgilberg

Jeg fikk bilen i går. Det er en nydelig bil å kjøre, bare så det er sagt!

Kjørte i dag Jessheim-Oslo-Jessheim. Da jeg startet var den fullladet og viste 122 km (litt lite synes jeg, men har den i comfort-mode). Da jeg kom inn til byen (Bislet), viste den 72 km, altså forbrukt 50 km på 45 kjørte km. Det synes jeg er OK nøyaktighet.

I går satt jeg og rotet i bilen med BMW connected og fikk den til å fungere via kabel. Det jeg ikke får til å fungere er å aktivere sporing på GPS i bilen. Min bror som har nøyaktig samme spek (alle opsjoner), sier at den ligger nederst i innstillinger-menyen under "oppdater software". Min nederste punkt er "oppdater software".

Er det noen som kan lede meg på rett spor vedr aktivering av GPS sporing?

Jeg har også noen tanker jeg vil lufte over ting som kunne ha vært bedre:

På en fullspekket BMW er jeg overrasket over at bagasjeluken ikke går opp av seg selv, at stolene er mekaniske, og derfor også mangel på memory funksjon i setene, at bilen ikke støtter 400V lading (3fas).

Jeg er så heldig å være en lykkelig eier av en Tesla, og jeg vil si det er overraskende at tyskerne ikke har "klart det bedre" når det gjelder apper/funksjoner i forhold til Tesla. Jeg hadde regnet med at BMW skulle banke Uncle Sam.

At telefonen f.eks må kables for å få noen "DOS"-apper til å fungere føles halvhjertet. "Iremote" viser en blanding av "reklame" over funksjoner i bilen og "uforståelig" grafisk fremstilling om forbruket på siste tur. Du kan fjernstyre forhåndsvarme, lys, lås og horn. Fra du trykker f. eks "Lås opp" går 10-20 sek før kommandoen utføres på bilen. Jeg vet at Tesla ikke har åpnet opp for apper ennå, og at en 17" skjerm i Teslaen "imponerer", så man kan ikke sammenligne funksjon for funksjon. Mitt poeng er at brukeropplevelsen i BMW rekker ikke Tesla til anklene. Hvis man ikke har Tesla som benchmark, vil BMW imponere bare så det er sagt.

Min kone gir BMW pluss for lys i sminkespeilet, det har ikke Tesla :-)

Ikke tolk min post som negativ, bilen er rett og slett fantastisk. Det er bare å glede seg!



Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

LMOR

#44
Hvordan kan du se instillingene i bilen hvis skjermen er gul?

Det skal stå under "settings"

GPS Tracking

Men kanskje det tar litt tid før det kommer opp?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA