Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye (vampire) drain har du på din bil?

Startet av Lygren, søndag 19. januar 2014, klokken 23:04

« forrige - neste »

NilsG

#45
@Djur1:
Var det din grå med sykkelstativ? Hvordan påvirket i så fall 2 sykler på taket energiforbruket?
Eller var du den mere forsiktige som sto "langt unna" butikkene...  ;)

Edit: skjønte ved ny lesning at du sto på Torp Sandefjord, og ikke Torp Udevalla.... Så forøvrig samme bil i Hamburgsund i går, vakkert skue...
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

sigurdi

@Djur1: er bare å høre med drammen har ladepunkt ute, så helt sikkert ikke noe problem, vist ikke går det å sjekke ladekameratene om det er noen på strekningen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Øggen

Målt over 24 timer, samme temp, rated og energy savings off.
Syntest det var mye men ser det er normalt :-/
I går kl13, 80% 334km og 13grader.
3 grader laveste temp i natt.
I dag kl 13, 14grader og 324km.
Er dette proposjonalt over tid? Med 10km i døgnet kan den jo ikke stå i mange dagene.
Prøvde dette i forigårs også, men da tilkoblet UMC og visible tesla, men merket da at den hadde ladet seg opp igjen. Er dette pga Visible tesla eller har den vedlikeholdslading likevel???

cairnz

VisibleTesla sin rapport for i natt:
   Period: [04/23 00:47, 04/23 06:10], 5,37 hours
   Range: [249,07, 248,23], 0,84
   Average loss per hour: 0,16

Ser ut som at "Raw data" i alle fall er rapportert i miles.
Elbilist

eadie

Visible tesla og hyppige app sjekker vekker bilen. For å få lav drain, ha Energy Saving ON og få fingrene vekk fra apper og Visible Tesla.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

AndersinOslo

Mistet 80 typical km i løpet av 14 dager nå i varmen, kom igjen i dag. Ikke slått av noe, og vært innom med appen daglig. Sjekket temperaturen hjemme...
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Cowboystrekk

Med energisparing på så mista jeg 2,5 km typical pr døgn da jeg var i Hellas i 14 dager, det er jeg ganske fornøyd med :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cairnz

Jeg har aldri brukt energy saving, og vampire drain er ikke så lett å tracke uten å være helt disiplinert på bruk av AC for nedkjøling av varm bil. Visible Tesla viser meg at jeg ligger som regel på uvesentlig tap, med et par outliere som trekker opp (forvarming/AC-bruk).

Men en liten finger i været og anslag, så ligger jeg på ~0,6km/t i drain uten energy saving.
Elbilist

tSla

Jeg har desverre bare målinger i Typical km, da det er kun dette jeg bruker.

Fra 19.november til 7.desember i fjor: 304-151= 153km tap på 18 dager, noe som gir: 0,354km tap i timen. Energy saving OFF. Innom app 3-4 ganger i uken. Temperaturer mellom 2-10 grader celcius.

Fra 6.mai til 16.mai: 229-151 = 78km tap på 10 dager, som gir: 0,325km tap i timen. Energy saving OFF. Innom appen 2-3 ganger i uken. Temperaturer på mellom 10-17 grader celcius.
Tesla Model S P85+

Hyperstress

12 dager nå med energy saving on, og har ikke rørt appen. Tapte 41 typical km, 3,4 tkm pr dag, og 0,14tkm pr time. Det tilsvarte totalt 10% av batteriet (8kwh), og vil da si litt under 1% tap i døgnet.

Er egentlig ikke enormt i forhold til andre tall her, men jeg lurer fortsatt på hvorfor det skal tape seg så mye..
Vi har en e-Up! også, og den har i praksis ikke tapt noe som helst i samme periode - selv om jeg har sjekket den via appen opptil flere ganger. Vi snakker om et tap på rundt 1%, noe som skulle tilsi ca 0,2 kwh totalt. Til sammenligning har Teslaen tapt seg 8kwh, noe som tilsvarer halve den totale batterikapasiteten til Uppen! Så hvorfor er det slik ??  :o

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

petersv

Er nok enkelt og greit det at det meste av elektronikk ikke er optimalisert for lavt steømtrekk når det er i bruk sjeldent. Litt rart ja... Er nok mye å hente hvis de ansetter noen eksperter i hw/sw/embedded teamet som har peil på sånt. De har vist brukt endel outsourceing til SW (GUI og menyer, fra uoffisiell kilde på TMC som hadde snakket med noen som hadde jobbed på GUI innleid) ikke embedded. Førstnevnte bruker nok adskillig mer strøm enn sistnevnte.

Det kan iallefall ikke bli værre ;)

En ting til jeg kom på, Elon har et krav om at bilen skal være klar til å kjøre med en gang man setter seg inn, det legger nok noen begrensninger. Det har de vel lempet litt på nå dog.

Stiania79

Min TMS 85kw mistet 60 km rekkevidde (typical) på 12 dager i sommer når den sto i parkhus på Rygge flyplass ergo ca 5 km per døgn (uten at energy saver var på) som gir 208 meter per time... synes det kanskje var litt i overkant da bilen sto uten lading, men gikk nå greit. Gikk fra 295 til 235 km estimated range left. Temperaturen var jo som kjent relativt høy så tipper rundt 20-25 pluss i snitt pga inne og i skyggen.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Jejl

Sitat fra: Jejl på mandag 20. januar 2014, klokken 08:34
ca 0,14 km/t (typical).
Ny måling: fremdeles ca 0,14km/t tap (typical) etter 22 dagers ferie. Forrige måling var i vinter etter 14 dagers ferie.

Bjoris

#58
Har hatt bilen i garasjen siden onsdag med kabelen i og 70% lading, ser at den har holdt seg på 268-269 km hele tiden typical. Noen som vet hvordan bilen ordner dette? De gangene jeg har sett innom så lyser det fast grønt på UMCen så den vedlikeholdslader iallefall ikke kontinuerlig, men når jeg åpner døra begynner den å trekke strøm (grønt lys begynner å "løpe"), det er jo pga klima etc, men kunne vært artig å vite hvordan dette fungerer.

Det er altså beste å la bilen stå ikoblet om en skal være lenge borte, da slipper en å tenke på vampire drain... Men det er selvsagt ikke alltid mulig...

mgarm

Ladet bilen (85Kw) til 90% og dro på 26 dagers ferie. Da hadde jeg 285KM igjen. Energy Saving Off og ikke noe plukking på Tesla apper. Var i garasje som er kjøligere enn ute om sommeren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA