Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler gir økt klimabelastning

Startet av Gliderman, tirsdag 14. januar 2014, klokken 12:22

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Gliderman på onsdag 02. april 2014, klokken 07:26
Da kan alle svartmalerene av elbil ete hattene sine. Velkommen til el bussen. Spennende prøveprosjekt. Tenk hva dette vil gjøre for luftkvaliteten i byene?

http://www.tu.no/industri/2014/04/02/dette-blir-norges-forste-elbusser
Nesten synd Oslo ikke også har kjøp et par av disse hvor de kunne få en direkte sammenligning med et utvalg av de bussene Oslo allerede bruker:
Hydrogenbusser, (mellom Oppegård og Oslo) Hydrogengassen produseres lokalt på Rosenholm bussanlegg ved elektrolyse av vann, med sertifisert strøm.
Busslinje 34 benytter bioetanol fra norsk trevirke.
Biogassbusser på renset metangass som produseres av kloakkslam og matavfall fra et nytt biogassanlegg på Nes er i bruk.
Busser på biodiesel fra rapsolje (30% om sommeren, 7% Vinter).
+ Noen Hybrid busser.
Så egentlig er det vel bare et par batterbusser som trengs får å få en komplett palett for erfaring.

ellers har jo Oslo både trikker og Tbane, så er det jo snakk om batteriferge til Fornebu.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Rezet på torsdag 03. april 2014, klokken 10:26
Hattespising er en svært lite utbredt aktivitet i svartmaler-kretser... Stor miljøbekymring derimot, gis det inntrykk for at de bedriver i stor stil. :)

Spør om vedkommende er en slik "miljøfreak", og hva han/hun gjør i det daglige for å bidra til mindre utslipp. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)


Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

timingbeltkiller

#34
Sitat fra: Elmo på søndag 20. april 2014, klokken 22:41
Do electric cars cause more or less climate pollution than gasoline cars? Take a look:
http://www.vancouverobserver.com/blogs/climatesnapshot/do-electric-cars-cause-more-or-less-climate-pollution-gasoline-cars-take-look?page=0%2C0
The answer is almost always LESS.

Siden elbilen inkl batteri sammenlignet med fossilbilen medfører:
- MER CO2 å produsere og skrote
- MINDRE CO2 å kjøre

kunne det være interessant å finne break-even km-tall fra vugge til grav for en bil som produseres
både som el og som fossil (eksempelvis VW up, VW Golf og Mercedes B) med:
- utelukkende fornybar el
- utelukkende fossil el
- mixen i enkelte land, f.eks Sverige og Tyskland.

Noen som gidder å regne?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Jan60

De aller fleste, både elbiltinhegere og motstandere har tatt sitt standpunkt ut av følelser og leter desperat etter argumenter for å forsvare sitt standpunkt. Hvis det virkelig er slik at alle elbileiere kun tenker miljø, burde dere se litt på hva som forurenser mest og minst. En fossildreven bil som stadig har stopp og start og en del tomgangskjøring forurenser utvilsomt mye mer enn en elbil med samme kjøremønster. Hvor er da logikken i at fossildrevne biler skal stå i kø og forurense mens elbilen kjører forbi i kollektivfeltet?
Jeg bare spør :-)
Porsgrunn

Griffel

Skal utslipp fra trafikk ned må biler over på batteri eller hydrogen ned.
Skal utslipp fra kraftproduksjon ned må den over på fornybare kilder.
Dette er to utviklinger som må gå i parallell, og gjør det.
Derfor blir det på mange måter feil å se på dagen elmiks.
Det er ikke elbilen ansvar å få ned utslipp fra kraftproduksjon.

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 21. april 2014, klokken 09:06
kunne det være interessant å finne break-even km-tall fra vugge til grav for en bil som produseres
både som el og som fossil (eksempelvis VW up, VW Golf og Mercedes B) med:
- utelukkende fornybar el
- utelukkende fossil el
- mixen i enkelte land, f.eks Sverige og Tyskland.

Noen som gidder å regne?

Derfor gidder ikke jeg å regne, men bare konstantere at elmixen blir renere og renere, og batterier og hydrogen og bidrar til at elmixen kan bli renere, ved at en større andel av tilfeldig kraft kan lagres.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Jan60 på mandag 21. april 2014, klokken 11:20
Hvor er da logikken i at fossildrevne biler skal stå i kø og forurense mens elbilen kjører forbi i kollektivfeltet?
Jeg bare spør :-)

Logikken er at bakstreveren kanskje bytter til Elbil når han tilslutt blir lei av å sitte og puste inn eksosen fra bilen framfor han i køen.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olatho

Vi kjøpte bil i dag.
Dvs vi bestilte bil i dag.  Og siden jeg regner med at vi kommer til å få en haug av kommentarer og spørsmål tenkte jeg det var likegreit å være forberedt.

Her er en liten samling spørsmål og (dokumenterte) svar, som jeg håper stilner de fleste kritikerne.

http://elbil.olen.net/

Mippen

Her er også et spennende konsept når elbuss også ble nevnt. Hybridbuss med strøm og biogass.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Prover-ut-superbusser-i-Bergen-3022514.html
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Den var fin, Olatho!

Hvis du høyrejusterer bilder, toner ned grønnfargen og får på litt marger blir den også litt enklere å lese.
Slik den er nå blir det litt for mye følelse av "comic sans" ;)

Sleng på en innholdsfortegnelse og oppsummering, så har du en side jeg gjerne henviser andre til!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Skjønner egentlig ikke hvorfor mange er så negative til elbiler. Greit nok at det kreves en del energi for å produsere, men det gjør det for alle biler. Fordelen er at elbiler går på strøm og har 0 utslipp. I Norge er mesteparten av kraften fra vannkraft og med elbilforeningens garantiordning er man sikret ren kraft opp til 12000km. Uansett om elbilene hadde blitt ladet av kullkraft hadde det totalt ikke blitt sluppet ut mer co2 for å lade elbilen enn det en vanlig fossilbil slipper ut. Så uansett vinner elbilen.
Fremtiden er elektrisk.

erikf

Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 23:10
Skjønner egentlig ikke hvorfor mange er så negative til elbiler. Greit nok at det kreves en del energi for å produsere, men det gjør det for alle biler. Fordelen er at elbiler går på strøm og har 0 utslipp. I Norge er mesteparten av kraften fra vannkraft og med elbilforeningens garantiordning er man sikret ren kraft opp til 12000km. Uansett om elbilene hadde blitt ladet av kullkraft hadde det totalt ikke blitt sluppet ut mer co2 for å lade elbilen enn det en vanlig fossilbil slipper ut. Så uansett vinner elbilen.
Og i tillegg er det i produksjonen av fossilbilens drivstoff pr mil brukt minst like mye strøm som en elbil bruker pr mil.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Sitat fra: erikf på fredag 25. april 2014, klokken 00:26
Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 23:10
Skjønner egentlig ikke hvorfor mange er så negative til elbiler. Greit nok at det kreves en del energi for å produsere, men det gjør det for alle biler. Fordelen er at elbiler går på strøm og har 0 utslipp. I Norge er mesteparten av kraften fra vannkraft og med elbilforeningens garantiordning er man sikret ren kraft opp til 12000km. Uansett om elbilene hadde blitt ladet av kullkraft hadde det totalt ikke blitt sluppet ut mer co2 for å lade elbilen enn det en vanlig fossilbil slipper ut. Så uansett vinner elbilen.
Og i tillegg er det i produksjonen av fossilbilens drivstoff pr mil brukt minst like mye strøm som en elbil bruker pr mil.

Ja, minst like mye. Godt poeng :) Uansett vinner elbilen.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA