Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zap Power - knøttliten 11kW 400V trafo

Startet av fredag, fredag 10. januar 2014, klokken 14:08

« forrige - neste »

fredag

Transnova skriver idag om et spennende prosjekt de har gitt støtte til: En knøttliten og energieffektiv 11kW 400V trafo med galvanisk skille som kun måler 25x25x11cm, for oss som ikke har 400V TN hjemme. Ladeteknologien løser også jordingsproblemet som enkelte elbiler har når disse bilene lades på deler av det norske strømnettet.

http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/

Lurer på når den er klar for salg?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Gladtrd

Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

OleJA

Ladeteknologien løser også jordingsproblemet som spesielt Renault har når disse bilene lades på deler av det norske strømnettet.

Så det er ikke bare Tesla som sliter med IT nettet ::)

flux

Veldig bra! På tide Norske krefter utnytter kunnskap og et tidlig marked. Unødvendig at Sveits og Tyskland skal stikke av med hele markedet rundt elbil infrastruktur.

dotten

Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D
S85

P85D fra mars 2015

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Griffel

#6
Sitat fra: dotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:26
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D
Sitat fra: Nuvolari på fredag 10. januar 2014, klokken 15:05
Vil denne trekke 230v 3 fase?
Skal den i det hele tatt han noen hensik må det nettopp være 230V 3fas til 400V+N trefas.
Da får du sett fra 230V siden ut 11 kW fra en 3fas 230V 32A kurs istedet for som idag 7,5kW fra en 1fas 230V kurs.
Til der transf. settes blir det 3 leder+j (altså 4) og fra transf. til Type 2 ladestasjonen 3+N+J (altså 5).

Fra: http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
Sitat
Generelt vil øvrige elbiler kunne lade 2 – 3 ganger raskere med en slik løsning dersom de er forberedt for det og lades med riktig standard (Mode 3,Type 2).
Forbeholdet: "dersom de er forberedt for det" er svært relevant siden ingen biler av de som selges nå untatt de omtalte Tesla model S og Renault Zoe "er forberedt for det" selv om både VW og BMW kan lades "riktig standard (Mode 3,Type 2)".
Så veldig generelt for øvrige elbiler er det altså ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Sitat fra: dotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:26
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D

5
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Gladtrd

Sitat fra: janmb på fredag 10. januar 2014, klokken 15:17
Sitat fra: dotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:26
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D

5

5 ledere om man skal montere den annet sted enn garasjen ja. Med tanke på spenningsfall og utgifter med kabel kan det bli billigere å montere denne så nær 3-fase 32A/230V kurssikring for å trekke lavere tverrsnitt ut til stikkontakten 3-fase 16A/400V. Da en 3x10mm2-kabel (3x32A) er noe dyrere enn en 5x4mm2-kabel (3x16A) (som jeg ville valgt, men mulig man rekker med lavere tverrsnitt avhengig på avstanden fra sikringsskapet.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

flux


Nuvolari

Sitat fra: Griffel på fredag 10. januar 2014, klokken 15:14
Sitat fra: dotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:26
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D
Sitat fra: Nuvolari på fredag 10. januar 2014, klokken 15:05
Vil denne trekke 230v 3 fase?
Skal den i det hele tatt han noen hensik må det nettopp være 230V 3fas til 400V+N trefas.
Da får du sett fra 230V siden ut 11 kW fra en 3fas 230V 32A kurs istedet for som idag 7,5kW fra en 1fas 230V kurs.
Til der transf. settes blir det 3 leder+j (altså 4) og fra transf. til Type 2 ladestasjonen 3+N+J (altså 5).

Fra: http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
Sitat
Generelt vil øvrige elbiler kunne lade 2 – 3 ganger raskere med en slik løsning dersom de er forberedt for det og lades med riktig standard (Mode 3,Type 2).
Forbeholdet: "dersom de er forberedt for det" er svært relevant siden ingen biler av de som selges nå untatt de omtalte Tesla model S og Renault Zoe "er forberedt for det" selv om både VW og BMW kan lades "riktig standard (Mode 3,Type 2)".
Så veldig generelt for øvrige elbiler er det altså ikke.

Vil den da trekke ca 28A 230v 3 fas for å gi 400v 16A?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

jkirkebo

Sitat fra: flux på fredag 10. januar 2014, klokken 15:23
3+J med minimum 10 mm2 (32A/230V/3fase)

Jeg vil vel si maks 10mm2. Det kan hende 6mm2 holder, det kommer bl.a an på forlegningsmetoden (åpen på vegg, nedgravd, i isolert vegg osv.). Men det vet elektrikeren.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Cirion

Synes artikkelen kom med litt blandet info og er usikker på om forfatter egentlig vet forskjellen.

I begynnelsen er det en billig lader med navn Zap Charger, og så er det snakk om trafo som gir TN kvalitet...
Det blir også trukket inn Mode3 Type2 og jordingsproblem på norsk nett...

Snakker vi om en boks som både er trafo og ladestasjon? Og  som kan kobles til 32A 230 IT 3fas, som gir 11kw Type 2 uttak eller kabel, med 16A 400V 3fas, vil det bli en vinner i mitt hus :) Kommer litt ann på prisen selvsagt...

Da vil jeg kalle den verdens beste hjemmelader i Norge på IT nett.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på fredag 10. januar 2014, klokken 15:31
Sitat fra: Griffel på fredag 10. januar 2014, klokken 15:14
Sitat fra: dotten på fredag 10. januar 2014, klokken 14:26
Prisen er viktigst. hadde også vært kjekt og vite hvor mange ledere man skal trekke for å få denne i garasjen :-D
Sitat fra: Nuvolari på fredag 10. januar 2014, klokken 15:05
Vil denne trekke 230v 3 fase?
Skal den i det hele tatt han noen hensik må det nettopp være 230V 3fas til 400V+N trefas.
Da får du sett fra 230V siden ut 11 kW fra en 3fas 230V 32A kurs istedet for som idag 7,5kW fra en 1fas 230V kurs.
Til der transf. settes blir det 3 leder+j (altså 4) og fra transf. til Type 2 ladestasjonen 3+N+J (altså 5).

Fra: http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
Sitat
Generelt vil øvrige elbiler kunne lade 2 – 3 ganger raskere med en slik løsning dersom de er forberedt for det og lades med riktig standard (Mode 3,Type 2).
Forbeholdet: "dersom de er forberedt for det" er svært relevant siden ingen biler av de som selges nå untatt de omtalte Tesla model S og Renault Zoe "er forberedt for det" selv om både VW og BMW kan lades "riktig standard (Mode 3,Type 2)".
Så veldig generelt for øvrige elbiler er det altså ikke.

Vil den da trekke ca 28A 230v 3 fas for å gi 400v 16A?
Ja sånn omtrent, husk at 230V er en nominell verdi. Siden den er så liten er dette en moderne sak basert på switcheteknikk, noe som antagelig også betyr at spenningen ut er temlig nøyaktig 400V. Derfor gjetter jeg på at den med spenning over 230V trekker litt minder, men at den også tåler noe lavere spenning, men da vil trekke tilsvarende mer strøm.
Men dette er altså bare (kvalifisert)gjetting.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#14
Jeg sendte dem en mail, jeg:

Hei,

Jeg har en Model S og lurer veldig på Zap Power-trafoen. Når kommer den i handelen, hva blir prisen, og hva er tomgangstapet?

Det ville også være interessant med en portabel variant som kan kobles til eksisterende 230 V trefase stikk, disse myldrer det av rundt om i landet.


Her er svaret:


Produktet lanseres etter planen til sommeren. Prisen er ennå ikke fastsatt, men den vil bli lavere enn for en tilsvarende standard trafo. Tomgangstapet er mye lavere enn for en vanlig trafo (under halvparten). Den kan også gå i stand-by når den ikke er i bruk (bruker da ~1W).

En portabel variant er også planlagt. Det blir egentlig den samme løsningen, bare med en mer "rugged" innpakning.

God helg!

Mvh Kjetil


Dette høres veldig bra ut :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA