Design, plassutnyttelse og egenskaper

Startet av elektrolux, lørdag 04. januar 2014, klokken 10:50

« forrige - neste »

elektrolux

Ta en titt på bilparken utenfor huset vårt en lørdag morgen. Dette åpner for noen betraktninger:

1 fossil med plass til 5 personer, og 4 forskjellige Elbiler med plass til 2 til 4 personer.

Audi'en viser på hvor mye unødvendig stål og vekt og plass en kan bruke for å frakte 1-5 personer. Den har meget god bagasjeplass. Bare på en oppstart bruker den like mye energi som en av de andre bilene trenger på 5 km kjøretur, og tar opp så mye parkeringsplass at der kun er plass til 2 biler i denne rekken.

Citroen C1 EV'ie er påfallende lik E-up, med noe tøffere utseende, men har mindre bagasjerom og litt trangere innvendig sitteplass. E-up er like god som C1 er dårlig. E-Up har alt mulig komfort og sikkerhetsutstyr, mens C1 er så basic som det er mulig å bygge en Elbil i 2010. Der e-Up varter opp med automatisk klima og automatisk oppvarmet frontrute har C1 underdimensjonert manuelt varmeapparat som i praksis gjør dette til en sommerbil. Begge bilene gir deg likevel en behagelig og støyfri kjøretur.

P106'en har bittelitt bedre plass i bagasjerommet grunnet at den er større, og omtrent samme plass for passasjerene. Denne bilen sløser vekk mye plass med et (i moderende perspektiv ) langt panser. Den støyer en del fra vakumpumpe og Webasto, og slås kun i treghet av C1 EV'ie.

Think Classic ser bemerkelsesverdig moderende ut fra denne vinkelen, med masse innvendig plass til 2 passasjerer, og plass til en vaskemaskin i bagasjerommet. Den er forbausende frisk, og bulkefri, og har alt en trenger men ingenting mer enn det. Etter å ha kjørt de andre bilene er det alltid like deilig å sette seg inn i denne og glemme all frykt for skraper i lakken og verdifall.

Hvilken bil blir brukt på neste kjøretur? Vel; skal jeg og kona ut og handle blir det nok e-Up grunnet at den er så behagelig og fremdeles ny og inspirerende. Skal jenta til hockeytrening spørs det: Vi vil ikke skrape opp lakken og interiør med stor hockeybag og køller, så Think Classic / P106 er mer opplagt. Skal plast og metalavfall til miljøstasjonen er Think Classic det opplagte valget. Lemp dritten inni og få det vekk. Fin (El)bilen forblir like fin og luktfri.

Skal vi til Nærbø på hockey blir det nok e-Up grunnet rekkevidden, men snart skal Think Classic'en oppgraderes med 8 ekstra litium celler og får forventet rekkevidde med webastosvidde ben på opp til 160 km. Da kommer nok den sterkt tilbake. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA