Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemming: Har du hatt ladeproblemer?

Startet av krister461, søndag 29. desember 2013, klokken 19:26

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: OddB på mandag 30. desember 2013, klokken 01:26
Sitat fra: Tuxedo på mandag 30. desember 2013, klokken 01:17
Sitat fra: krister461 på søndag 29. desember 2013, klokken 23:51
Sitat fra: laumb på søndag 29. desember 2013, klokken 22:40
Denne avstemmingen er sånn sett litt skummel. Kan TS kanskje legge inn en sjekkliste du må igjennom før man svarer?
Jeg synes uansett at avstemmingen viser at ladeproblemene er ganske alvorlig: Etter 67 stemmer har hele 15% vært hindret i å bruke bilen og hele 70% har hatt en eller annen form for problemer.

Nåja, hvis vi tar med "småknot, men ikke noe å klage på" som "ikke problemer", så har vel godt over 50% ikke hatt problemer.  Da legger er jeg til grunn at man ikke har problemer hvis man ikke har noe å klage på. Eventuelle terapeuter blant leserne får stå fritt til å korrigere.
Igjen.. hva er definisjonen på "småknot"  ? Det blir ganske subjektivt og vagt. Det som er "småknot" (f.eks rødt lys i ladeporten etter fullført lading) for en kan være katastrofalt for en annen.  Det kommer an på om hvor lenge bilen står med rødt lys og om du har stor eller lite behov for den strømmen du hadde forutsatt ville vært på batteriet. Har du batterilader i garasjen er det bare "småknot" å få igang bilen hvis 12V batteriet er flatt. Står du ved hytta midt oppe på høyfjellet milevis fra folk og strøm er det IKKE "småknot".

Jo, men vi må jo nesten anta at de som har opplevd det siste hyttescenariet du beskriver, ikke har stemt alternativ "småknot".  Når de som stemmer småknot (over 25 %) også sier at det ikke er noe å klage over, så får vi vel ta de på deres ord.

OddB

Sitat fra: Tuxedo på mandag 30. desember 2013, klokken 01:49

Jo, men vi må jo nesten anta at de som har opplevd det siste hyttescenariet du beskriver, ikke har stemt alternativ "småknot".  Når de som stemmer småknot (over 25 %) også sier at det ikke er noe å klage over, så får vi vel ta de på deres ord.
Poenget mitt er at vi sitter tilbake med en undersøkelse over hvor tolerante og overbærende Teslaeiere er, ikke en oversikt over hvor utbredt feilene ved lading virkelig er. Hvis ingen har noe behov for f.eks.  "Scheduled Charging" og dermed aldri tester om den funksjonen virker,  vil vi (og Tesla) aldri få vite om funksjonen virker i Norge.. Siden den er beskrevet i brukermanualen går jeg sterkt ut fra at den virker i USA...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: OddB på mandag 30. desember 2013, klokken 01:58
Poenget mitt er at vi sitter tilbake med en undersøkelse over hvor tolerante og overbærende Teslaeiere er, ikke en oversikt over hvor utbredt feilene ved lading virkelig er. Hvis ingen har noe behov for f.eks.  "Scheduled Charging" og dermed aldri tester om den funksjonen virker,  vil vi (og Tesla) aldri få vite om funksjonen virker i Norge.. Siden den er beskrevet i brukermanualen går jeg sterkt ut fra at den virker i USA...

Etter hva jeg forstår bunner stort sett alle feil i UMCen. Dvs. at scheduled charging vil ikke fungere for noen som prøver den med UMC, mens samme funksjon vil fungere for alle som bruker andre ladekabler/bokser.

Om de som bruker UMC har problemer eller ikke kommer an på typen av bruk. Om de gjør som jeg gjorde og kun lader bilen innimellom samt aldri lar ladekabelen stå i etter bruk blir det minimalt med problemer. Nå har jeg null problemer siden UMCen ikke har vært i bruk på en måned ellers så.

Jeg tror vi trygt kan konkludere med at Tesla vet at dette er et universelt problem og at de jobber med en løsning som sannsynligvis innebærer ny UMC til alle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krister461

Sitat fra: OddB på mandag 30. desember 2013, klokken 01:11
Det denne avstemmingen får fram er hvordan brukerne subjektivt opplever "ladeopplevelsen", den får ikke fram hvor stor feilprosent det reelt er med bilene.
Jeg har laget et utkast til en "sjekkliste" i en nabotråd her som kanskje kan brukes som utgangspunkt til en konkret undersøkelse av reelle feil..

-Ladeporten SKAL lyse grønt når lading er ferdig.
-Bilen SKAL vedlikeholdslades når det står tilkoblet over lengre tid(ikke lader)
-Du skal kunne sette opp et planlagt ladetidspunkt (basert på lokasjon) og det skal fungere.
-Du SKAL kunne starte og stoppe lading fra Appen
-Bilen skal trekke strøm fra ladekabelen og ikke batteriet når man sitter i bilen og er tilkoblet.
-UMC skal ikke blinke rødt.

Alle kan lese alternativene i avstemmingen og tolke resultatet som de ønsker. Jeg ønsket å vite hvordan folk opplever ladingen, ikke hvor mange som klarer å fremprovosere feil. Dette er selvsagt subjektivt.

Om folk får feil ved å stoppe og starte lading fra appen så er ikke det nødvendigvis så interessant for min del om dette er en funksjon de aldri har brukt/vil bruke.

Du og andre står fritt frem til å lage en ny undersøkelse der dere formulerer spørsmål og svar annerledes. :)

Kallagtunet

#19
Jeg synes undersøkelsen er helt grei men som alle avstemninger her av begrenset verdi for å si noe statistisk signifikant om noe som helst.

Det jeg derimot synes er relevant er om produktet har de egenskaper som det er markedsført å ha (som listen til OddB reflekterer) når det gjelder lading så er det vel klart at det for de aller fleste leverte bilene ikke har egenskapene som den markedsføres at skal ha.

Bolebo

Jeg får alltid feilmelding når jeg er fulladet hjemme. (IT-nett.) Men jeg har klart å stoppe og starte igjen lading fra app så lenge det er kort tid.
Jeg har ennå ikke fått blått adapter så jeg får ikke brukt mitt blå stikk til 12000 som har stått klart i 3 mnd, men må klare meg med en schuko-kontakt som deler sikring med kjøkkenet.
Så hvis jeg skal bruke mikrobølgeovn i 2 min stopper jeg lading med appen, og starter igjen etterpå.
Dette har hvertfall funket et par ganger. Mulig at det er en tidslimit før feilmeldingen kommer.



Mons

For min del er ladeproblemer en saga blott. I starten fikk jeg noen mindre problemer med at bilen ikke startet lading før på andre eller tredje forsøket, men det er lenge siden sist det skjedde. En gang fikk jeg ikke ladet på superladeren. Det var litt mer kritisk, men kom meg heldigvis hjem til slutt. Tesla sendte en ranger og fikset problemet noen dager etterpå.

Nå har kanskje ikke jeg sjekket alle mulige ladekombinasjoner, men ting virker generelt bra. Jeg lader på 16A, 230V IT-nett, justert ned til 10A på bilens side. Jeg kan stoppe og starte lading fra iPhone-app, slik jeg måtte ønske. Ingen problemer med dette. Dersom bilen/batteriet er veldig kaldt, hender det at jeg må starte forvarming først, for så å starte lading. Så snart lading er startet, kan jeg skru av forvarming.

Det kan hende reperasjonen Tesla gjorde i forbindelse med superladeproblematikken har gjort bilen min mer stabil enn hva dere andre opplever? Litt usikker på hva jeg skal krysse av på i tabellen...
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

krister461

Sitat fra: Mons på mandag 30. desember 2013, klokken 12:48
Litt usikker på hva jeg skal krysse av på i tabellen...
Det er vanskelig å treffe alle med disse kategoriene. Du får bare klikke der du føler deg mest hjemme. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA