Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemming: Har du hatt ladeproblemer?

Startet av krister461, søndag 29. desember 2013, klokken 19:26

« forrige - neste »

krister461

Det er mye fokus på ladeproblemene om dagen. Da tenker jeg på problemer ladeutstyr hjemme - ikke med manglende adaptere eller type 2 ladestolper som ikke fungerer. Så, for de som har fått bilen alt, kan dere stemme og gi oss en indikasjon på hvor alvorlige og utbredte disse problemene er. :)

eledille

Jeg har hatt ladeproblemer som av og til har hindret meg i å bruke bilen, men dette har vært mulig å omgå ved hjelp av betydelig ekstraarbeid. Dvs å passe på når den blir ferdig å lade for å unngå at den står tilkoblet etter ladeslutt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

krister461

Sitat fra: eledille på søndag 29. desember 2013, klokken 19:32
Jeg har hatt ladeproblemer som av og til har hindret meg i å bruke bilen, men dette har vært mulig å omgå ved hjelp av betydelig ekstraarbeid. Dvs å passe på når den blir ferdig å lade for å unngå at den står tilkoblet etter ladeslutt.
Om du har klart å omgå problemene tenker jeg du havner i midterste kategori. Om du ikke har klart det så er du vel i nest nederste. Uansett er det ikke bra. :S

Øyvind.h

#3
Spørs om de som svarer "alt fungerer fint " faktisk har tilstrekkelig grunnlag for å hevde det (eks testet restart av avsluttet lading i appen, forsøkt scheduled charging, og brukt bilen mer enn bare noen få dager/uker).

Og alt selvfølgelig med Teslas UMC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

krister461

#4
Det er et poeng at noen kanskje bare har hatt bilen en kort periode. Det får man jo bare ha i bakhodet når man leser resultatene.

Men, om noen ikke har hatt problemer fordi de f.eks. ikke har brukt scheduled charging så er jo det helt ok. Da har jo lading fungert fint til deres bruk. Jeg er mer interessert i hvordan dette faktisk har påvirker folk enn hvor mange som i teorien kunne fått problemer om de hadde prøvd sånn og sånn.

Øyvind.h

Sitat fra: krister461 på søndag 29. desember 2013, klokken 19:50
Det er et poeng at noen kanskje bare har hatt bilen en kort periode. Men, om noen ikke har hatt problemer fordi de f.eks. ikke har brukt scheduled charging så er jo det helt ok. Da har jo lading fungert fint til deres bruk.
Ok. Da får vi bare være uenige :) Jeg mener man ikke har grunnlag for å si at lading fungerer feilfritt bare fordi man per dags dato har holdt seg innenfor rammer som UMC`en takler (eks alltid tar ut kabelen før bilen er ferdig med å lade). Ikke mange dagene siden jeg så en forumbruker hevde lading fungerte feilfritt, så gikk det et par dager før bilen kollapset (mulig andre årsaker).

Om hjulene på en bil faller av i 90km/t, ville du da sagt den fungerer fint for en pensjonist som svært sjeldent kjører på motorvei :) (satt litt på spissen, jeg ser poenget ditt med å holde undersøkelsen til faktisk opplevde feil).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

krister461

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. desember 2013, klokken 19:58
Om hjulene på en bil faller av i 90km/t, ville du da sagt den fungerer fint for en pensjonist som svært sjeldent kjører på motorvei :) (satt litt på spissen, jeg ser poenget ditt med å holde undersøkelsen til faktisk opplevde feil).
Det kommer litt an på hva man ønsker å måle. Om man ønsker å måle hvor mange hjul som faktisk har falt av eller hvor mange som i teorien kunne falt av om alle kjørte bilene sine i 90km/t.

Denne gangen sjekker vi hvor mange som faktisk har seg blitt påvirket av ladeproblemer (uavhengig om det måtte være feil på 100% av UMC eller ei).

Øyvind.h

Ja statistikken kan vise akkurat det man vil den skal vise :) Men jeg ser ikke noe sted i avstemningen at det er UMC som skal vurderes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fortoggale

Lading fungerer fint med noen "features":


  • Må trykke inn knappen på ladepistolen innenfor et område som bilen registrerer
  • Når bilen er ferdig ladet og har gått inn i sovemodus åpner jeg bilen med fjernkontrollen før jeg kan løse ut ladepistolen

Slike features er ikke akkurat elegante men skaper ingen problem så lenge man vet om dem.

Regner nok med at Tesla rydder i dette. Flott tiltak at dere peker på det som kan forbedres og håper at det blir løst kjapt, selv om jeg ikke opplever frustrasjonene personlig denne gang.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

laumb


Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. desember 2013, klokken 19:45
Spørs om de som svarer "alt fungerer fint " faktisk har tilstrekkelig grunnlag for å hevde det (eks testet restart av avsluttet lading i appen, forsøkt scheduled charging, og brukt bilen mer enn bare noen få dager/uker).

Og alt selvfølgelig med Teslas UMC.


Jeg har kanskje ikke testet absolutt alle vrier og varianter - men jeg har ikke hatt noe problemer med det jeg har ønsket å gjøre i hvert fall.

Denne avstemmingen er sånn sett litt skummel. Kan TS kanskje legge inn en sjekkliste du må igjennom før man svarer?

(For ordens skyld har jeg ikke svart. Har ikke testet *alt* - så avventer på tross av null problemer slik jeg bruker utstyret.)

Knut Øygard

12V-feilmeldinger ved avsluttet lading med kabel tilkoblet får jeg ofte men ikke alltid. Noen ladelokasjoner gir sjelden feil, andre ofte. Når disse meldingene kommer opp er det ikke mulig å starte lading fra app. Ladetrøbbel har ikke ført til at jeg har måttet avlyse planlagte bilturer men har gitt meg mange timer i garasjen, 2 verkstedbesøk og mange telefoner til Tesla.

De siste dagene har jeg fått "car needs service, car may not restart" både under kjøring og under lading mange ganger. Når det skjer under lading avsluttes ladingen og ladeporten lyser rødt. I morgen tidlig skal jeg på verkstedbesøk nr 3. Håper de finner ut av problemene...

Man må nok regne med noen barnesykdommer når man kjøper en ny modell av en ny type bil fra et nytt selskap:-) Det er jo litt spennende og morsomt også, men jeg håper bilen blir mer stabil etterhvert. Har spesielt tro på en ny UMC.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

krister461

#11
Sitat fra: laumb på søndag 29. desember 2013, klokken 22:40
Denne avstemmingen er sånn sett litt skummel. Kan TS kanskje legge inn en sjekkliste du må igjennom før man svarer?
Hvorfor skummel og hvorfor sjekkliste?

Avstemmingen var ment for å se hvor alvorlig ladeproblemene er i praksis, ikke hvor mange som klarer å fremprovosere feil.

Har du ikke hatt problemer så stemmer du på det. Stemmen kan uansett endres seinere.

Jeg synes uansett at avstemmingen viser at ladeproblemene er ganske alvorlig: Etter 67 stemmer har hele 15% vært hindret i å bruke bilen og hele 70% har hatt en eller annen form for problemer.

OddB

Det denne avstemmingen får fram er hvordan brukerne subjektivt opplever "ladeopplevelsen", den får ikke fram hvor stor feilprosent det reelt er med bilene.
Jeg har laget et utkast til en "sjekkliste" i en nabotråd her som kanskje kan brukes som utgangspunkt til en konkret undersøkelse av reelle feil..

-Ladeporten SKAL lyse grønt når lading er ferdig.
-Bilen SKAL vedlikeholdslades når det står tilkoblet over lengre tid(ikke lader)
-Du skal kunne sette opp et planlagt ladetidspunkt (basert på lokasjon) og det skal fungere.
-Du SKAL kunne starte og stoppe lading fra Appen
-Bilen skal trekke strøm fra ladekabelen og ikke batteriet når man sitter i bilen og er tilkoblet.
-UMC skal ikke blinke rødt.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Tuxedo

Sitat fra: krister461 på søndag 29. desember 2013, klokken 23:51
Sitat fra: laumb på søndag 29. desember 2013, klokken 22:40
Denne avstemmingen er sånn sett litt skummel. Kan TS kanskje legge inn en sjekkliste du må igjennom før man svarer?
Jeg synes uansett at avstemmingen viser at ladeproblemene er ganske alvorlig: Etter 67 stemmer har hele 15% vært hindret i å bruke bilen og hele 70% har hatt en eller annen form for problemer.

Nåja, hvis vi tar med "småknot, men ikke noe å klage på" som "ikke problemer", så har vel godt over 50% ikke hatt problemer.  Da legger er jeg til grunn at man ikke har problemer hvis man ikke har noe å klage på. Eventuelle terapeuter blant leserne får stå fritt til å korrigere.

OddB

Sitat fra: Tuxedo på mandag 30. desember 2013, klokken 01:17
Sitat fra: krister461 på søndag 29. desember 2013, klokken 23:51
Sitat fra: laumb på søndag 29. desember 2013, klokken 22:40
Denne avstemmingen er sånn sett litt skummel. Kan TS kanskje legge inn en sjekkliste du må igjennom før man svarer?
Jeg synes uansett at avstemmingen viser at ladeproblemene er ganske alvorlig: Etter 67 stemmer har hele 15% vært hindret i å bruke bilen og hele 70% har hatt en eller annen form for problemer.

Nåja, hvis vi tar med "småknot, men ikke noe å klage på" som "ikke problemer", så har vel godt over 50% ikke hatt problemer.  Da legger er jeg til grunn at man ikke har problemer hvis man ikke har noe å klage på. Eventuelle terapeuter blant leserne får stå fritt til å korrigere.
Igjen.. hva er definisjonen på "småknot"  ? Det blir ganske subjektivt og vagt. Det som er "småknot" (f.eks rødt lys i ladeporten etter fullført lading) for en kan være katastrofalt for en annen.  Det kommer an på om hvor lenge bilen står med rødt lys og om du har stor eller lite behov for den strømmen du hadde forutsatt ville vært på batteriet. Har du batterilader i garasjen er det bare "småknot" å få igang bilen hvis 12V batteriet er flatt. Står du ved hytta midt oppe på høyfjellet milevis fra folk og strøm er det IKKE "småknot".
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA