Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Wallbox Pure

Startet av østfolding, søndag 22. desember 2013, klokken 23:11

« forrige - neste »

østfolding


Noen som vet prisen på Wallbox Pure - og fordeler/ulemper ved denne kontra andre, anerkjente ladere fra f.esk Salto?

LMOR

Det skal være samme pris på alt i alle land, men ...

I Tyskland ser det ut til at de selger en versjon til ca 8000.- og en programmerbar til ca 12000.-.
I UK, så selger disse til ca 3000.-, men da har staten spandert 75%, så det skulle betyr ca 12000.- (så det er nok max varianten)

Jeg har hørt en pris på 15000.- i Norge, men da kan det være (har ikke fått bekreftet det), at "standard" montering er inkludert. Siden dette sannsynligvis også er uten moms hvis du kjøper den samtidig med bilen, så kan 15000.- for den største typen inkl arbeid være en OK pris.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding

Sitat fra: LMOR på søndag 22. desember 2013, klokken 23:23
Det skal være samme pris på alt i alle land, men ...

I Tyskland ser det ut til at de selger en versjon til ca 8000.- og en programmerbar til ca 12000.-.
I UK, så selger disse til ca 3000.-, men da har staten spandert 75%, så det skulle betyr ca 12000.- (så det er nok max varianten)

Jeg har hørt en pris på 15000.- i Norge, men da kan det være (har ikke fått bekreftet det), at "standard" montering er inkludert. Siden dette sannsynligvis også er uten moms hvis du kjøper den samtidig med bilen, så kan 15000.- for den største typen inkl arbeid være en OK pris.

Hva er hovedforskjellen på den billigste varianten og den programmerbare?

Vind

#3
Jeg snakket med min forhanlder når jeg bestilte bilen, og sa jeg var interessert i Wallbox.  De hadde ikke alle detaljer klare enda, men det han kunne fortelle er:

Prisen er inkludert MVA, da dette er en fast installasjon ved huset/ garasjen - så den må ikke bestilles samtidig med bil.  Prisen er fastpris og inkludert en bafaring av elektriker, for å se om det er mulig, og inkluderer oppkobling og montering om forutsetningene er riktige.  Om forutsetningene ikke er riktige vil man enten få en tileggspris på det, eller kan trekke seg fra hele bestillingen.  Tilegg vil typisk være å oppgradere til 16/ 32 amp sikring osv.

Prisen inkluderer også service og garanti på installasjon og montering.

Det kommer mere info om Wallbox omtrent når bilene kommer begynner å komme i Januar / Februar.  Jeg ser det er andre varianter med omtrent samme spesifikasjon til 6-8 000 kr, så hva monteringen og service er verdt må man regne litt på.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Litt usikker på om det kommer 2 versjoner til Norge. Den ser litt bedre ut enn de billigere alternativene. Jeg prøver å klare meg med bare kabel i starten, men hvis jeg ser jeg bør installere en boks, tror jeg dette er den rette for meg.

Interessant film i forhold til hvordan den ble til:


http://www.youtube.com/watch?v=mh_4kvx8Rhs

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Det eneste stedet jeg har funnet 2 versjoner er:

Er empfiehlt daraufhin eine "Wallbox pure" für 895 Euro oder die programmierbare Variante "plus" für knapp 1400 Euro. Beide lassen sich in der heimischen Garage montierten und können bis zu 4,6 Kilowatt Strom in die Batterie jagen, was die Ladezeit deutlich verkürzt.

Men det kan være journalisten har misforstått. "Plus" betyr ofte hos BMW er at f.eks. service er inkludert, så det kan være så enkelt at det er med og uten installasjon.

Det står i brosjyren at den er programmerbar, uten forbehold. Men det ser ut til å gå på klokkeslett, og det kan du få til via appen også. Men den lyser opp, ser bedre ut enn andre ladere jeg har sett.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding

Jeg mener å huske at selgeren på Økern nevnte 10.900, men kan ikke finne det tallet noe sted på BMWs prislister eller på nett.

Fra før av er det kjent at montering i Norge er inkludert i prisen, er det ikke?

I så fall er jo ikke denne laderen totalsett noe dyrere enn de billigste fra Salto, Skandinavian og andre.

Obba

Jeg ble fortalt at den kostet 15.000,- inkludert montering og mva. Wallbox Pure kunne ikke bestilles med bilen.

Det som kan være litt negativt med denne er at den har fast kabel (kan da kun benyttes til biler med type 2 kontakt) og at den er maks 16A.

pberg

Hvorfor er det slik at Wallbox Pure selges i UK med 32A/7.4kW, mens i Norge er den på 16A/3.7kW? Er det en annen boks de har der borte? Hvis jeg først skulle ta kosten med å sette opp en slik boks, så ville jeg jo helst hatt den med maksimal mulig effekt. Du MÅ jo ikke lade med 32A selv om du kan...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Den kan begge deler:

Wallbox Pure er en ladestasjon for hjemmebruk. Den lader BMW i3 raskt, sikkert og enkelt. Avhengig av det lokale strømnettet, oppnås det en ladeeffekt på maksimalt 7,4 kW. Er strømnettet optimalt utbygd, lades BMW i3 dermed opp til 80 prosent av maksimal kapasitet på under tre timer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Da er nok ikke min lokale i-langer helt informert, da de mente at du fikk kun 3.7kw med wallboxen.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Obba

Ja, jeg fikk også til svar at den kun er 16A.

i3_X5_116dA

Og det finnes sikkert dumme spørsmål: ... hvordan fungerer den?
Kan du velge hvor mye du vil at den skal lade med?
Kan jeg velge 10A, 16A og 32A-lading?  :o

LMOR

Den stilles inn av montøren, i forhold til det som er forsvarlig på stedet. Kan ikke endres etterpå uten montør. Jeg tror ikke den kan stilles på 10A. (I så fall er den aktuell for meg også, så kan den justeres opp hvis jeg oppgraderer anlegget)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Hvis du trenger 10A, så har jeg tenkt å kjøpe en ekstra standard ladekabel, som jeg tror kan stilles mellom 10A og 12A. Den henger jeg opp på veggen, slik at jeg kan bruke den i garasjen mens den andre alltid ligger i bilen. En kabel koster ca 4000.- hvis vi slipper moms.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA