Noen som har overdreven bakdekkslitasje?

Startet av Lokführer, lørdag 21. desember 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

Lokführer

I USA har mange hatt store problemet med at Teslaen spiser opp innsiden av bakdekkene, har vi noen eksempler i Norge?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

erot

To grunner til det, en du ikke kan gjøre noe med (bortsett fra å kjøre mykt), og en du kan. Den første er 2100kg bil med 416 hk + mesteparten av bremsingen på bakhjulene. Den andre er dårlig hjulstilling. Alle som har kjøpt en Tesla burde gå rett på hjulstillingskontroll, Jeg ba Tesla om å gjøre sånn og sånn. De sa ja, null problem. Da jeg fikk bilen sa de at beklager, vi kan ikke gå bort fra standard verdier  >:(  De forsikret meg om at hjulstillingskontroll var tatt. I så fall har de ingen peiling på slikt. Bor du i bergen går du til ErAn på Søfteland. I resten av landet vet jeg ikke hvem som er best på slikt.

Det du vil ha er minimal spissing og camber bak, og en spissing nær null foran. Med negativ (utover) får du mer svingevillig bil, med positiv får du mer stabilitet. Jeg gikk for hårfin pluss både foran og bak. Camberen bak skal være minus 1,75 originalt, men er ofte sett å være langt opp på totallet. Denne vil du ha så lav som mulig ned mot minus 0,9 - 1, men så lav får du den ikke uansett. Jeg har lest at andre ikke får sin under 1,4, men min var faktisk bra her i utgangspunktet, og endte opp på 1,25 og 1,33. Bruk gjerne mine data på arket som fasit. Bilen er perfekt nå.

Edit: Ser at jeg rotet med desimalgrader og minutter her (1 minutt = 1/60 grad). Tallene jeg skriver over er desimalgrader, mens hjulstillingsskjemaet bruker grader og minutter, har rettet de tallene som var feil, men mine tall over er fremdeles i desimaler siden Teslas originalspecs er oppgitt i det.

Lille Lance

X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

JohanH

Camber bak kan ikke stilles. Det er sannsynlig kombinasjon høy negativ camber OG samtidig (feilaktig) mye toe out ("negativ" spissing) på bakhjul som spiser innsiden på dekka? I kombinasjon med tung høyrefot.

Jeg så ikke noe slitasje på mina 19" dekk men rakk bare 3500 km før jeg la om til vinterhjul.

drFloyd

En Model S-eier jeg kjenner måtte skifte begge bakdekkene da de på innsiden var slitt ned til corden etter bare 300 mil. Tesla innrømmet at bakhjulene var feiljustert og har etterjustert dette i tillegg til at de erstattet bakdekkene. Kan absolutt være grunn til jevnlig kontroll av spesielt bakdekkene på P+.

Jeg har selv P+ men har ikke merket noen uvanlig slitasje så dette variere tydeligvis svært mye fra bil til bil. Vet at flere i USA har hatt uvanlig høy slitasje på innsiden av bakdekkene.

erot

Sitat fra: JohanH på lørdag 21. desember 2013, klokken 17:27
Camber bak kan ikke stilles. Det er sannsynlig kombinasjon høy negativ camber OG samtidig (feilaktig) mye toe out ("negativ" spissing) på bakhjul som spiser innsiden på dekka? I kombinasjon med tung høyrefot.

Jeg så ikke noe slitasje på mina 19" dekk men rakk bare 3500 km før jeg la om til vinterhjul.

Alt kan stilles i en hjulstilling  ;)  Det er riktig som du sier at den ikke er justerbar på denne bilen, men ved å løsne alle innfestninger og dra har du likevel nok spillerom til å få det dit du vil ha det. Er du tøff nok ovaliserer du de hullene som må til om du ikke får nok spillerom.

Også riktig at spissing har mer å si enn camber, men med brede bakdekk (spesielt på min med 285) og lav profil på 21" vil dekket gi veldig lite og kjøre mye på innsiden. Positiv spissing sliter mer på utsiden så en viss mengde spissing oppveier faktisk noe av slitasjen grunnet camber, men har du for mye blir total slitasje fort formidabel.

Negativ spissing bak er bare no-go av mange grunner, og mange av bilene leveres slik. Kan ikke si det ofte nok: En hjulkontroll koster deg et halvt dekk og er obligatorisk! Dette er ikke noe spesielt for Tesla, gjelder alle høyytelsesbiler.

Lokführer

Etter 300 mil på vinterdekk kan jeg bare se normal og jevn slitasje, men jeg skal følge nøye med på det. Kan også konstatere at piggdekk ikke har spesielt godt av 600nm óg mesteparten av bremsingen.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

eledille

Noen som vet hvem som er bra på hjulvinkler i Oslo-området?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

RoadRunner

Slet 2mm bak i forhold til foran på 5000 km / 19". Ikke spesiell slitasje på innside, men mer jevnt over. Bruker å kjøre like fort i svinger som rett fram. Og har vel fått mye mer "tung høyrefot" enn da jeg bare kjørte buddy (som ikke har merkbar slitasje på en sesong).
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Gressvikingen

Slet igjennom 2 lag cord etter 4000km (P+).
Fikk nye dekk og hjul justering "on the fly". Dog klarte de ikke å komme innenfor de oppgitte toleransene på alle parametre (camber).
P85D"+"

Muffinman

Det var tydelig mer slitasje på innsiden av mine R2 etter 19000 km, men ikke nok til at det fikk betydning for levetiden. Kun kjørt i standard. Noe er jo ikke helt optimalt, frykter at det vil merkes mer på 21" hjulene.

Gressvikingen

For min del var målene fullstendig ute av spec. Det er litt spesielt at de påstår at alle biler som slipper ut er kontrollert. Skulle nesten tro at det er noe med SI og imperial units, grd og deg eller noe???

Forøvrig var det 21" sommerhjul.
P85D"+"

Cato76

Jeg startet selv denne tråden (se link) etter at jeg skiftet fra vinterdekkene. Har time hos Tesla om 14 dager, og håper at de får justert camber eller spissing, samt kostnader for to nye dekk.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14073.0.html
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA