Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

F_P

En kontakt og / eller en splitter med flere kontakter hadde vært kjekt, men skal man få til dette trenger man da også termineringstang/-verktøy og korrekte pin som termineres på de brukte ledningene. Det blir uten tvil veldig profft, men for et arbeid da gitt :p

Har vurdert å få slikt laget, men man må kjøpe så himla mye skal prisen pr. stk. bli bra.

Rundstiften passer ikke nei.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

På de jeg har montert så klipper jeg de to lederne (en om gangen) og tvinner sammen, lodder og har krympestrømpe rundt. Da får man en sikker kontakt.
Strømtjuver er ikke noe som jeg vil anbefale av de samme grunnene som F_P lister opp.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

HelectriC

Til dere med Blackvue 650. Jeg ser man kan kjøpe noe som heter Power Magic Supply og har noe med beskyttelse av 12V batteri å gjøre (slik at det ikke blir fullstendig urladet). Er dette noe som anbefales? Har dere dette?
ioniq 5

skyfawn

den power magic saken er mer for standard eksosbiler som ikke har overvåkning og automatisk lading av 12V batteriet :) Min Blackvue står på konstant og har aldri fått beskjed om noe lav spenning :)

HelectriC

Sitat fra: skyfawn på torsdag 21. mai 2015, klokken 23:21
den power magic saken er mer for standard eksosbiler som ikke har overvåkning og automatisk lading av 12V batteriet :) Min Blackvue står på konstant og har aldri fått beskjed om noe lav spenning :)

ok da dropper jeg den magic greien.
kontakten som kommer i taket? er den kompatibel med den som er i BlackVue pakken eller er det her man må til å lodde eller bruke andre elektriker skills?
ioniq 5

F_P

Sitat fra: HelectriC på fredag 22. mai 2015, klokken 10:22
Sitat fra: skyfawn på torsdag 21. mai 2015, klokken 23:21
den power magic saken er mer for standard eksosbiler som ikke har overvåkning og automatisk lading av 12V batteriet :) Min Blackvue står på konstant og har aldri fått beskjed om noe lav spenning :)

ok da dropper jeg den magic greien.
kontakten som kommer i taket? er den kompatibel med den som er i BlackVue pakken eller er det her man må til å lodde eller bruke andre elektriker skills?

"Kontakten" på Blackvue er en slikk for å dytte i sigarettenneren. Passer dårlig i kontakten i taket. Klipp av og du finne en sort (-) og en rød (+) inne i denne kabelen. De kobles til slik det er beskrevet her haugevis med ganger. Avisolere, tvinne, lodde og deretter sette på krympestrømpe/surre på med tape er det beste, men du kommer unna med rundstift, flatstift eller skjøtehylse også om lodding ikke er din greie :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

HelectriC

Sitat fra: F_P på fredag 22. mai 2015, klokken 10:48
Sitat fra: HelectriC på fredag 22. mai 2015, klokken 10:22
Sitat fra: skyfawn på torsdag 21. mai 2015, klokken 23:21
den power magic saken er mer for standard eksosbiler som ikke har overvåkning og automatisk lading av 12V batteriet :) Min Blackvue står på konstant og har aldri fått beskjed om noe lav spenning :)

ok da dropper jeg den magic greien.
kontakten som kommer i taket? er den kompatibel med den som er i BlackVue pakken eller er det her man må til å lodde eller bruke andre elektriker skills?

"Kontakten" på Blackvue er en slikk for å dytte i sigarettenneren. Passer dårlig i kontakten i taket. Klipp av og du finne en sort (-) og en rød (+) inne i denne kabelen. De kobles til slik det er beskrevet her haugevis med ganger. Avisolere, tvinne, lodde og deretter sette på krympestrømpe/surre på med tape er det beste, men du kommer unna med rundstift, flatstift eller skjøtehylse også om lodding ikke er din greie :)

ok, får gå en elektriker crash course! fordelen med å ha slik kamera overgår ulempen med å installere;-)
ioniq 5

andreasmj

Sitat fra: F_P på fredag 22. mai 2015, klokken 10:48
"Kontakten" på Blackvue er en slikk for å dytte i sigarettenneren. Passer dårlig i kontakten i taket. Klipp av og du finne en sort (-) og en rød (+) inne i denne kabelen. De kobles til slik det er beskrevet her haugevis med ganger. Avisolere, tvinne, lodde og deretter sette på krympestrømpe/surre på med tape er det beste, men du kommer unna med rundstift, flatstift eller skjøtehylse også om lodding ikke er din greie :)

For å gjøre minst mulig permanente inngrep i bilen, kan man oppnå en god (nok) kontakt ved å kjøre ledningene til dashcammet inn i kontakten og teipe rundt? Altså der hvor hannkontakten plugges inn. Er ingen helt på lodding og ønsker ikke å klippe i ledningsnettet.

Et spm til: Tar man bare kablene ut i forkant av headlineren ved siden av speilet eller er det best å demontere speilet som Teslarati guiden gjør?

Takk igjen!
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

F_P

Sitat fra: andreasmj på fredag 22. mai 2015, klokken 12:23
For å gjøre minst mulig permanente inngrep i bilen, kan man oppnå en god (nok) kontakt ved å kjøre ledningene til dashcammet inn i kontakten og teipe rundt? Altså der hvor hannkontakten plugges inn. Er ingen helt på lodding og ønsker ikke å klippe i ledningsnettet.

Et spm til: Tar man bare kablene ut i forkant av headlineren ved siden av speilet eller er det best å demontere speilet som Teslarati guiden gjør?

Takk igjen!

Det har jeg prøvd, men ledningene er for tynne til at jeg syntes det ble noen bra løsning. Vanskelig å få kontakt. Det skal visstnok bli bedre om du har mulighet til å legg litt loddetinn på ledningene fra kamera før du klemmer de inn i kontakten. Alternativt kan du se om du kan ta ut ledningen inkl pin fra kontakten. Da slipper man klippingen.

Kabelgjennomføring:
Alle: Føres ut til siden for sort plastdeksel. Stikk hånden inn i hullet etter gitteret og klem vekk ledningene som ligger i veien. Da går det lettere, deretter:

Pre Autopilot: Kabelen kan enkelt dyttes inn under det sorte plastdekselet uten at dette løsnes.

Autpilot: Vipp løs dekselet som sitter rundt sensorer og kamera forsiktig på passasjersiden. Forsiktig fordi du ikke vil at mothakene på klipsene sitter igjen i "bilen". De skal sitte på dekselet, og det er noe skikkelig dritt om de blir igjen på bilsiden. Nederste del av dette dekselet kan du ta helt av. Lett å få på igjen. Kabelen kan du nå guide inn på undersiden av kamera/senorer og ut ca. midt på i nedre del. Finn rett lengde på kablene og klikk på dekslene igjen.

Bare hyggelig å hjelpe til. Kan ikke montere for alle uansett :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

mogu

Leste akkurat om teslarati's løsning ved å ta strøm fra OBD'en, er dette noe som noen her har prøvd? Jeg ønsker å kunne koble meg på 12V uten å begynne å fikle med og kutte ledninger osv, så denne løsningen virket ganske lur.
http://www.teslarati.com/how-to-tap-constant-12v-power-tesla-model-s/
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

HelectriC

Sitat fra: ihlhaug på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:43
Jeg kan evt. hjelpe de som bor i Bergen og har sikkerhetspakken, orker ikke styret med å koble til andre plasser ;)

jeg setter stort pris på om noen som har gjort det før kan guide meg lit. Skal bare få levert kameran, så er jeg klar til kurs :D
kanskje noen annen som vil bli med?
ioniq 5

sn0le

Sitat fra: mortegun på fredag 22. mai 2015, klokken 12:36
Leste akkurat om teslarati's løsning ved å ta strøm fra OBD'en, er dette noe som noen her har prøvd? Jeg ønsker å kunne koble meg på 12V uten å begynne å fikle med og kutte ledninger osv, så denne løsningen virket ganske lur.
http://www.teslarati.com/how-to-tap-constant-12v-power-tesla-model-s/
En annen forumbruker her har snakket med Tesla om denne metoden og fikk tilbakemelding fra flere om at dette var en god måte å hente ut en fast 12V på sammenlignet med å klippe og styre med ledningsnett eller tap-a-fuse i sikringsboksen.
Han har akkurat koblet opp sin på den måten, så jeg får se hva han sier når han har fått prøvd det litt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ihlhaug

Sitat fra: HelectriC på fredag 22. mai 2015, klokken 12:57
Sitat fra: ihlhaug på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:43
Jeg kan evt. hjelpe de som bor i Bergen og har sikkerhetspakken, orker ikke styret med å koble til andre plasser ;)
jeg setter stort pris på om noen som har gjort det før kan guide meg lit. Skal bare få levert kameran, så er jeg klar til kurs :D
kanskje noen annen som vil bli med?
Bor du i Bergen? Da kan jeg sikkert guide litt, bare send en pm.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

HelectriC

Sitat fra: ihlhaug på fredag 22. mai 2015, klokken 19:23
Sitat fra: HelectriC på fredag 22. mai 2015, klokken 12:57
Sitat fra: ihlhaug på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:43
Jeg kan evt. hjelpe de som bor i Bergen og har sikkerhetspakken, orker ikke styret med å koble til andre plasser ;)
jeg setter stort pris på om noen som har gjort det før kan guide meg lit. Skal bare få levert kameran, så er jeg klar til kurs :D
kanskje noen annen som vil bli med?
Bor du i Bergen? Da kan jeg sikkert guide litt, bare send en pm.

Jepp, bor i Bergen. Skal bare få Blackvue i posten så sender jeg PM. Tydeligvis er Blackvue restnotert hos mange leverandører, så ser ut som det kan ta en stund. Sender PM når alt er på plass:-)
ioniq 5

mogu

Sitat fra: sn0le på fredag 22. mai 2015, klokken 18:26
Sitat fra: mortegun på fredag 22. mai 2015, klokken 12:36
Leste akkurat om teslarati's løsning ved å ta strøm fra OBD'en, er dette noe som noen her har prøvd? Jeg ønsker å kunne koble meg på 12V uten å begynne å fikle med og kutte ledninger osv, så denne løsningen virket ganske lur.
http://www.teslarati.com/how-to-tap-constant-12v-power-tesla-model-s/
En annen forumbruker her har snakket med Tesla om denne metoden og fikk tilbakemelding fra flere om at dette var en god måte å hente ut en fast 12V på sammenlignet med å klippe og styre med ledningsnett eller tap-a-fuse i sikringsboksen.
Han har akkurat koblet opp sin på den måten, så jeg får se hva han sier når han har fått prøvd det litt.

Jeg har akkurat bestilt ledning på Amazon, kamera blir kjøpt på tirsdag, og bilen kommer på torsdag, så får vi se når jeg får satt det opp. Er folk interesserte i det kan jeg gjerne legge opp en liten forklaring på hva som blir gjort og min erfaring med det.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA