Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ishavsveien i dag

Startet av Red1963, torsdag 12. desember 2013, klokken 22:56

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Leon på mandag 16. desember 2013, klokken 13:36
Foretrekker som før nevnt å betale for okkupert tid på laderen. 3 kr per minutt, som Fortum øker til fra nyttår, er ok.

3,- pr. minutt er til nød ok for CHAdeMO og CCS. Det er på ingen måte ok for 22kW fra en i forhold svært rimelig stolpe. Her tenker jeg 1,- pr. minutt passer bedre. Halv pris pga. halv effekt og 2/3 av det igjen pga. mye rimeligere utstyr.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joakim Sveli

Hvis dere er misfornøyde med Ishavsveien så nytter det ikke å lange ut her. Send klage til ishavsveien. Send også klage til Transnova som har gitt statlig støtte og til fylkeskommunene Østfold og Akershus som har gitt investeringsstøtte til Ishavsveien.

sentralpost@ostfoldfk.no

postmottak@akerhus-fk.no

Send også klage til Forbrukerrådet
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

knnygar

Sitat fra: kjbu på mandag 16. desember 2013, klokken 09:40

Staten sponser utbygging for at brukerene skal bruke mest mulig el-bil, som ikke blir tilfelle når det blir billigere å kjøre drivstoff-bil på turer en er avhengig av ladestopp.
Staten har ikkje støtta utbygging med ei krone, utanom dyre hurtigladestasjonar som tek lang tid å bygge ut.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Rasmus.B

Sitat fra: knnygar på mandag 16. desember 2013, klokken 16:33
[Staten har ikkje støtta utbygging med ei krone, utanom dyre hurtigladestasjonar som tek lang tid å bygge ut.
Men er det ikke dyre hurtigladestasjoner vi snakker om da? Altså det som staten støtter? eller har jeg misforstått hva du sier her?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

knnygar

Det fins billige alternativ som kunne byggast ut mykje raskare.
Ein kunne då lada 50% på eit par timar.

Hadde ein fått slike opp til 6,6 kW stasjonar med 60 km avstand hadde det dekt ein stor del av behovet.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

OddB

Håper de har tatt høyde for utviklingen fram over i sine "nasjonale strategier".
Skal jeg spå fem år fram i tid vil elbilparken nærme seg 100 000 biler, ganske jevnt fordelt rundt i landet.
Rekkevidden vil på nye biler være minimum 200 km reelt.
Dette vil medføre at lademønsteret vil nærme seg det Tesla har i dag. Dvs hovedsaklig hjemmelading, og hovedsaklig behov for ekstern lading på langtur.
Det vil si semihurtig lading i stort antall i byer, hurtigladestasjoner i mindre antall langs transportkorridorer.
Det vil si at behovet for daglig hurtiglading vil avta, og dermed blir abbonnement mindre aktuelt og "spontankjøp" hos alle leverandørene det vanlige.
Jeg synes det er altfor lite fokus på selvstendige Type 2-stasjoner. I prinsippet  burde alle byer og tettsteder ha minst et slikt ladepunkt. 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Kvikken

#51
En annen ting jeg ikke forstår er hvorfor man ikke lager en ordning med kortbetaling. Hvis det er for dyrt å ha felles kortautomat som på parkeringsplasser så kan man evt. lage en app til mobil som tillater betaling via kort.

Selv om Fortum har noe lignende  med betaling via SMS så er det ikke alle som har mulighet til å føre slike kostnader på mobilabbonementet og det kan bli ugunstig dyrt på enkelt jobbmobiler etc.

Hvorfor ikke enkelt og greit kortautomater? Dette abonnementsgreiene kommer jeg aldri til å gå med på da det er tullete å skulle måtte betale medlemsavgift for å fylle drivstoff.

Vi lever tross alt i 2014 og at man ikke skal kunne betale med kort eller eks. NFC (koblet mot kort) blir litt tullete.

Leon

#52
Løsninger med kortbetaling (Mastercard/Visa) finnes, for eksempel ladestasjonene i Mjøsområdet levert av Eidsiva: Gjøvik, Hamar*2, Elverum og Lillehammer. 44 kr for 15 min (20 min på vinteren). Er enig i at flere kunne hatt denne løsningen.

Synes også at Fortums løsning med gratis RFID-brikke og tilsendt regning ala bompengeselskaper er en fin løsning. Samme brikke burde da helst kunne brukes for flere/alle leverandører. Kunne de i tillegg samarbeidet om en felles faktureringstjeneste hadde det vært enda bedre!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat fra: knnygar på mandag 16. desember 2013, klokken 19:36
Det fins billige alternativ som kunne byggast ut mykje raskare.
Ein kunne då lada 50% på eit par timar.

Hadde ein fått slike opp til 6,6 kW stasjonar med 60 km avstand hadde det dekt ein stor del av behovet.

Synes ikke det er tilfredsstillende å måtte stoppe i to timer for å kunne kjøre i en time til.

Samtidig er jeg en av anslagsvis over 90% av dagens Leaf-eiere som ikke har mulighet til å lade med 6,6 kW, og grunnen over var hovedgrunnen til at jeg valgte å ikke betale 7.500 kr ekstra for dette.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

OddB

Som kommende Teslaeier vil jeg ALDRI gå inn på noen abonnementsordning !
Har jobbtelefon så trekk via telefonregning er heller ikke aktuelt.
Bankkort er eneste fornuftige løsningen!
Hvorfor skal det være umulig å få til på en ladestasjon som koster flere hundre tusen kroner ?? (Nå finner man kortautomater på ALT fra parkering til brusautomater.)
Nå er tiden overmoden for disse aktørene som har fått halve regninga dekt av staten å  gå sammen og finne en fornuftig løsning på rotet. (Et tips, se hvordan bensinstasjonene har løst det. Enkel betalingordning og en forståelig prisstruktur (kr/l)!! )

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

snurre100

Epost til Transnova

Jeg kjører elbil(Nissan Leaf) til dagelig.Ville gjerne ha brukt elbilen mer på lengere strekninger  f.eks til Sverige.Jeg har i tillegg en bensinbil.Men dessverre er det pr. dags dato billigere for meg å bruke bensinbilen til Sverige.Tur retur bør jeg lade 2 ganger for å være sikker,spesielt nå på vinteren.For å lade hos Ishavsveien må jeg kjøpe ladekort til kr.1000.- og betale kr.100.- pr lading.Det maksimale jeg har ladet  er ca 12 kw.Da må jeg lade i ca 1 time.Bilen min bruker ca 0.7 liter pr mil.Så det sier seg selv.Bensinbilen blir brukt.
Dette kan jo ikke være meningen med alle millionene som felleskapet bruker,for å få til en miljøvennlig transport.Jeg betaler gjerne,men 8-10 kr pr Kw + 1-2 timer venting,gjør at det er uaktuellt å bruke elbil på turer til Sverige.Her nå Transnove være pådriver for å få til en ordning der vi betaler pr.Kw.

Svein
2020 Kia E-Niro

Kvikken

#56
Foreslår at alle tar en ca. blåkopi og sender. Denne har jeg sendt i dag.

Epost til Transnova
Sitat
Hei.

Jeg kjører elbil(Nissan Leaf) til daglig. Ville gjerne ha brukt elbilen mer på lengere strekninger f.eks til Beitostølen, besøk til familie og gamle foreldre som trenger tilsyn osv. samt rett og slett mer daglig kjøring som når man skal handle og andre daglige gjøremål. Vår familie har i tillegg en bensinbil men målet er å bruke denne så lite som mulig.

Dessverre er det slik i dag at det blir mye dyrere for meg å kjøre elbil enn bensinbil så lenge jeg må innom en hurtiglader for å fylle. Det skal ikke mer enn tur-retur jobb og en tur innom storsenteret på strømmen så må jeg lade mens jeg står parkert der. Om vinteren blir rekkevidden ennå dårligere og man må hurtiglade mer. Mange av oss har heller ikke disse superladerne som Tesla eierne har og vi må stå lenger ved mange av stolpene og/eller betale vesentlig mer for vesentlig mindre.

På Fortum sine ladestolper må jeg enten betale med mobil eller kjøpe et årsabbonement. Å betale med mobil fungerer ikke for meg (og mange andre) som har jobbmobil med strikte retningslinjer. Å betale årsabbonement for å få en rfid brikke som gir meg tilgang til å fylle er heller ikke riktig. Det er jeg ikke nødt til i dag på bensinstasjoner. Her må man få på plass enkel og grei kortbetaling som vi har på alle andre moderne tjenester.

For å lade hos Ishavsveien må jeg kjøpe ladekort til kr.1000.- og betale kr.100.- pr lading. Det maksimale jeg har ladet  er ca 12 kw.Da må jeg lade i ca 1 time. Bilen min bruker ca 0.7 liter pr mil. Så det sier seg selv, bensinbilen blir brukt.

Dette kan jo ikke være meningen med alle millionene som felleskapet bruker, for å få til en miljøvennlig transport.Jeg betaler gjerne,men 8-10 kr pr Kw + 1-2 timer venting,gjør at det er uaktuellt å bruke elbil på veldig mange av bilformålene per dags dato.

Her må Transnove være pådriver for å få til en ordning der vi betaler pr.Kw samt ordinær kortbetaling.


Glenn

Om nødvendig bør man også vurdere en underskriftskampanje som leveres til de rette instanser.

Odd

Jeg bor ikke på Østlandet, og har ikke så stort behov for hurtigladning.
Men leser tråden med interesse, det er mange gode forslag her,
og jeg lurer på om noen i Transnova leser tråder som dette?

Jeg sendte en derfor en henvendelse pr. mail til den som ser ut til å ha hovedansvaret for dette i håp om at vi kan få noen tilbakemeldinger fra det offentlige.



Asbjørn Johnsen
Sjefsingeniør
Fagområder:  elbil og ladeinfrastruktur, næringslivets transporter, kjøretøyteknologi.
Epost: asbjorn.johnsen@transnova.no
Tlf: 970 14 730





Leon

#58
Sitat fra: glennha på tirsdag 17. desember 2013, klokken 09:22

På Fortum sine ladestolper må jeg enten betale med mobil eller kjøpe et årsabbonement. Å betale med mobil fungerer ikke for meg (og mange andre) som har jobbmobil med strikte retningslinjer. Å betale årsabbonement for å få en rfid brikke som gir meg tilgang til å fylle er heller ikke riktig. Det er jeg ikke nødt til i dag på bensinstasjoner. Her må man få på plass enkel og grei kortbetaling som vi har på alle andre moderne tjenester.

Her har du nok misforstått. Rfid-brikken til Fortum er så vidt jeg vet gratis, og du belastes 2,50 kr (3 kr fra nyttår) for hvert minutt du står ved laderen. Regningen får du tilsendt i ettertid. I tillegg har de mulighet for å betale via sms hvis du ikke har id-kortet. Kanskje den beste løsningen blant dagens leverandører spør du meg.

Grønnkontakt krever imidlertid et id-kort der du enten må ha et abbonement eller et klippekort (500 kr + 50 kr for id-kortet for 10 klipp). Her er det pt ingen mulighet for lading uten id-kort så vidt jeg vet, men de planlegger visst en sms-løsning.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Red1963

Hei.

Ny oppdateringer på sin plass. Jeg vil først presisere at jeg ikke har klaget på prisen, men tilgangen til Ishavsveiens ladere og måten den er regulert på.

Har fått bekreftet at Ishavsveien har mottatt støtte fra Transnova på bygging av hurtigladestasjonen på Vestby. I tillegg har jeg også bedt om innsynsbegjæring i avtaledokumentet mellom Transnova og Ishavsveien.

Avventer svaret før jeg kommer med litt mer informasjon, men det er helt klart at vi nå har fått i gang en interessant diskusjon rundt både pris og tilgang.

Stig
Pendler Sarpsborg - Oslo i en Nissan Leaf Tekna - 2013 modell :-)

Lev vel!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA