Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Når får vi bilene våre?

Startet av jgg, fredag 06. desember 2013, klokken 17:34

« forrige - neste »

ENY

Sitat fra: Hvitmalt på mandag 02. mai 2016, klokken 23:13
Sitat fra: ENY på mandag 02. mai 2016, klokken 22:20
Sitat fra: Hvitmalt på mandag 02. mai 2016, klokken 12:52
Sitat fra: Flommis på mandag 02. mai 2016, klokken 12:24
Du verden, jeg henter min i morgen fra Bavaria, så jeg ble litt satt ut av dagens nyheter ja.

Grattis! Når bestilte du og når ble bilen produsert?

Jeg bestilte i Februar og var på det tidspunktet klar over at 2017 modellen kom til å ha lengre rekkevidde. Var litt i stuss men kom frem til at dagens rekkevidde dekker 99% av kjøremønsteret mitt og valgte derfor å ikke vente på den nye modellen.

Hentet bil min for akkurat 14 dager siden. Spurte forhandler litt om 2017 modellen. Dette er hva han skrev;

Det vil i løpet av året komme en batteri-facelift, med noe økt rekkevidde.
Vi vet ikke noe særlig om denne før ting blir offisielt, det vi vet er:

-          Lansering i år, usikkert om bilene bli leveringsklare i år
-          Vi antar en prisøkning på 30 – 50 000, usikkert om dagens kampanjer vil gjelde på det nye batteriet
-         50% økt TEORETISK rekkevidde, hvor mye rekkevidden øker praksis aner vi ikke, men jeg tipper 30 – 50 km
-          Vi kommer til å fortsette å tilby dagens batteripakke når den nye kommer.

Spesielt punkt 1 og 2 var avgjørende for om vi bestilte ny bil i mars samt prisøkning. Nå kommer de første bilene med nytt batteri allerede i august samt av prisøkning ikke er der som hva forhandler synset. Litt bitter faktisk!

Det har jeg full forståelse for!

Samme punktene og informasjon var viktige når vi bestilte. 

Min største gripe er likevel at jeg ble forespeilet levering i uke 13, og etter å ha tenkt mye på det kom jeg frem til at jeg i det miste ville få 2016 modellen ett halvt år tidligere enn en eventuell oppgradert modell. Nå har vi kommet til uke 18 og bilen er sannsynligvis fortsatt 3-4 uker unna levering, så den reelle forskjellen for meg på 2016 og 2017 modell er kanskje så lite som 1-2 mnd.

Om BMW hadde fortalt meg i februar at jeg ikke kunne forvente å motta bilen før midt/slutten av Mai, så hadde jeg helt klart utsatt nybilkjøpet mitt. Jeg klarer meg stort sett fint med den rekkevidden som er på 2016 modellen, men jeg er dypt bekymret for restverdien på bilen allerede før jeg får den i eget eie.

Sendte i dag en mail til selger samt salgssjef i BMW da jeg er irritert og frustrert over hele prosessen for mitt vedkommende. Håper gjerne de får en liten klump i magen etter å ha lest om ikke annet.. Dette er dårlig service av BMW. Er BMW fan på min hals men akkurat dette synes jeg ikke er greit! Dette er hva jeg skrev;

Hei XXX,

Først av alt, veldig happy med den nye bilen min!

MEN – jeg finner det ikke spesielt tillitsvekkende at dere lanserer en ny modell få uker etter at vi har hatt en dialog rundt lansering av den nye i3'en. Du skriver følgende den 22.03;

-          Lansering i år, usikkert om bilene bli leveringsklare i år
-          Vi antar en prisøkning på 30 – 50 000, usikkert om dagens kampanjer vil gjelde på det nye batteriet
-          50% økt TEORETISK rekkevidde, hvor mye rekkevidden øker praksis aner vi ikke, men jeg tipper 30 – 50 km.
   -          Vi kommer til å fortsette å tilby dagens batteripakke når den nye kommer

Jeg finner det særs tvilsomt om dere ikke var klar over lanseringstidspunkt når jeg bestilte bilen min (planlegging av kampanjer etc. tar tid så dere er nødt for å få info om dette god tid i forveien) og de to øvrige punktene du kommenterte er direkte misvisende i forhold til annonsen dere har sendt ut i dag.

Det er andre gangen jeg kjøper bil av dere i løpet av kort tid og dette irriterer meg grenseløst. Hvorfor kunne du ikke bedt meg vente noen få uker med å bestille bilen? Spørsmålet er hva dere har tenkt å gjøre for gjenopprette tilliten? Til info har jeg en god venn som skal bestille seg en ny 320i xd som firmabil nå og jeg kommer, etter dette, til å fraråde han sterkt å benytte Bilia med mindre dere foreslår en kompensasjon av noe slag her.

Jeg er fornøyd med all annen kontakt jeg har hatt med dere, men dette er ikke innafor!
2016 BMW I3 High Voltage pluss pluss
2011 BMW 320D xDrive Touring- solgt
2006 BMW 320D Touring- solgt
2004 BMW 316I Sedan- solgt

Lidenskap for BMW

Klykken

Du burde ha ringt eller møtt opp på stedet. Nå får de betenkningstid og du ser ike ansiktsuttrykk...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hvitmalt

Sitat fra: ENY på tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:28
[
Sendte i dag en mail til selger samt salgssjef i BMW da jeg er irritert og frustrert over hele prosessen for mitt vedkommende. Håper gjerne de får en liten klump i magen etter å ha lest om ikke annet.. Dette er dårlig service av BMW. Er BMW fan på min hals men akkurat dette synes jeg ikke er greit! Dette er hva jeg skrev;

Hei XXX,

Først av alt, veldig happy med den nye bilen min!

MEN – jeg finner det ikke spesielt tillitsvekkende at dere lanserer en ny modell få uker etter at vi har hatt en dialog rundt lansering av den nye i3'en. Du skriver følgende den 22.03;

-          Lansering i år, usikkert om bilene bli leveringsklare i år
-          Vi antar en prisøkning på 30 – 50 000, usikkert om dagens kampanjer vil gjelde på det nye batteriet
-          50% økt TEORETISK rekkevidde, hvor mye rekkevidden øker praksis aner vi ikke, men jeg tipper 30 – 50 km.
   -          Vi kommer til å fortsette å tilby dagens batteripakke når den nye kommer

Jeg finner det særs tvilsomt om dere ikke var klar over lanseringstidspunkt når jeg bestilte bilen min (planlegging av kampanjer etc. tar tid så dere er nødt for å få info om dette god tid i forveien) og de to øvrige punktene du kommenterte er direkte misvisende i forhold til annonsen dere har sendt ut i dag.

Det er andre gangen jeg kjøper bil av dere i løpet av kort tid og dette irriterer meg grenseløst. Hvorfor kunne du ikke bedt meg vente noen få uker med å bestille bilen? Spørsmålet er hva dere har tenkt å gjøre for gjenopprette tilliten? Til info har jeg en god venn som skal bestille seg en ny 320i xd som firmabil nå og jeg kommer, etter dette, til å fraråde han sterkt å benytte Bilia med mindre dere foreslår en kompensasjon av noe slag her.

Jeg er fornøyd med all annen kontakt jeg har hatt med dere, men dette er ikke innafor!

Jeg er veldig spent på hva de svarer deg på denne mailen. Sendte selv noe lignende til min BMW forhandler i dag og fikk følgende svar fra ham

SitatJeg skjønner at det ikke føles 100% ideelt å få bilen sin produsert tre måneder før en ny versjon settes i produksjon. Men uansett når en ny modell lanseres, vil det alltid være noen biler som bestilles og produseres de siste månedene før. Og modellen du har bestilt har heller ikke utgått fra modellsortimentet, så du får ikke en «gammel» bil. Og deres i3 vil bli levert til dere mer en ett kvartal før den første i3 94A ruller ut porten her på "BUTIKKEN".

Du kan jo prøve å se dette fra BMWs ståsted: Ville du som eier av BMW gitt ytterligere rabatter på allerede inngåtte kontrakter? Det ville for BMW vært en helt umulig situasjon. Enig?

Jeg mener at forskjellen mellom 2016 og 2017 modellen er så usedvanlig mye større enn det en vanlig forbruker bør forvente og at BMW derfor burde ha en viss opplysningsplikt til de kundene som ender mellom, eller tett opp til, nye lanseringer.

Den nye modellen har 50% mer batteri for 5% høyere kost, så det at de beholder 60Ah modellen parallelt med den nye batteripakken virker å være kun for syns skyld - Ingen rasjonell kjøper vil velge denne modellen med en så forsiktig prisdifferensiering.
Model S 75 AP2.5 EAP - December 2017

ENY

Sitat fra: Hvitmalt på tirsdag 03. mai 2016, klokken 23:49
Sitat fra: ENY på tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:28
[
Sendte i dag en mail til selger samt salgssjef i BMW da jeg er irritert og frustrert over hele prosessen for mitt vedkommende. Håper gjerne de får en liten klump i magen etter å ha lest om ikke annet.. Dette er dårlig service av BMW. Er BMW fan på min hals men akkurat dette synes jeg ikke er greit! Dette er hva jeg skrev;

Hei XXX,

Først av alt, veldig happy med den nye bilen min!

MEN – jeg finner det ikke spesielt tillitsvekkende at dere lanserer en ny modell få uker etter at vi har hatt en dialog rundt lansering av den nye i3'en. Du skriver følgende den 22.03;

-          Lansering i år, usikkert om bilene bli leveringsklare i år
-          Vi antar en prisøkning på 30 – 50 000, usikkert om dagens kampanjer vil gjelde på det nye batteriet
-          50% økt TEORETISK rekkevidde, hvor mye rekkevidden øker praksis aner vi ikke, men jeg tipper 30 – 50 km.
   -          Vi kommer til å fortsette å tilby dagens batteripakke når den nye kommer

Jeg finner det særs tvilsomt om dere ikke var klar over lanseringstidspunkt når jeg bestilte bilen min (planlegging av kampanjer etc. tar tid så dere er nødt for å få info om dette god tid i forveien) og de to øvrige punktene du kommenterte er direkte misvisende i forhold til annonsen dere har sendt ut i dag.

Det er andre gangen jeg kjøper bil av dere i løpet av kort tid og dette irriterer meg grenseløst. Hvorfor kunne du ikke bedt meg vente noen få uker med å bestille bilen? Spørsmålet er hva dere har tenkt å gjøre for gjenopprette tilliten? Til info har jeg en god venn som skal bestille seg en ny 320i xd som firmabil nå og jeg kommer, etter dette, til å fraråde han sterkt å benytte Bilia med mindre dere foreslår en kompensasjon av noe slag her.

Jeg er fornøyd med all annen kontakt jeg har hatt med dere, men dette er ikke innafor!

Jeg er veldig spent på hva de svarer deg på denne mailen. Sendte selv noe lignende til min BMW forhandler i dag og fikk følgende svar fra ham

SitatJeg skjønner at det ikke føles 100% ideelt å få bilen sin produsert tre måneder før en ny versjon settes i produksjon. Men uansett når en ny modell lanseres, vil det alltid være noen biler som bestilles og produseres de siste månedene før. Og modellen du har bestilt har heller ikke utgått fra modellsortimentet, så du får ikke en «gammel» bil. Og deres i3 vil bli levert til dere mer en ett kvartal før den første i3 94A ruller ut porten her på "BUTIKKEN".

Du kan jo prøve å se dette fra BMWs ståsted: Ville du som eier av BMW gitt ytterligere rabatter på allerede inngåtte kontrakter? Det ville for BMW vært en helt umulig situasjon. Enig?

Jeg mener at forskjellen mellom 2016 og 2017 modellen er så usedvanlig mye større enn det en vanlig forbruker bør forvente og at BMW derfor burde ha en viss opplysningsplikt til de kundene som ender mellom, eller tett opp til, nye lanseringer.

Den nye modellen har 50% mer batteri for 5% høyere kost, så det at de beholder 60Ah modellen parallelt med den nye batteripakken virker å være kun for syns skyld - Ingen rasjonell kjøper vil velge denne modellen med en så forsiktig prisdifferensiering.

Enig med deg. Skal legge ut svaret dersom/når det kommer.
2016 BMW I3 High Voltage pluss pluss
2011 BMW 320D xDrive Touring- solgt
2006 BMW 320D Touring- solgt
2004 BMW 316I Sedan- solgt

Lidenskap for BMW

Olemann


BMW har ingen plikt til å informere om nye modeller.  Det vil alltid være nye ting på gang. Noen vil alltid få levert den siste bilen av gammel serie/type.

MEN; Det jeg leser BMW her har sagt er drøyt.   Prisøkning er direkte feil.  Rekkeviddeendring direkte feil.  Dette er informasjon som KAN HA PÅVIRKET kundens ja til å kjøpe "gammel" modell. Dermed er dette i gråsonen for villedende informasjon og jeg mener kunden her har en god sak for å få en kompensasjon.   
Jeg ville ikke "truet" med å advare andre mot å handle hos forhandleren, slikt virker gjerne mot sin hensikt og er usaklig.
Det eneste du kan kjøre på er at du har fått villedende informasjon og at du valgte bilen du valgte på grunnlag av dette og ikke ville valgt den dersom du hadde fått rett informasjon.
Men; BMW kan nok med en viss rett hevde at de ikke hadde presis informasjon, og det blir da din bevisbyrde å finne ut hva de visste/burde visst, og dermed at de har ført deg bak lyset. 
Lykke til!


   Lansering i år, usikkert om bilene bli leveringsklare i år
-          Vi antar en prisøkning på 30 – 50 000, usikkert om dagens kampanjer vil gjelde på det nye batteriet
-          50% økt TEORETISK rekkevidde, hvor mye rekkevidden øker praksis aner vi ikke, men jeg tipper 30 – 50 km.

JorgenM

Stol aldri på en bilselger. Gjør heller egen research på nett.
Får se det positive i det; du får den hittil kjappeste i3-modellen :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ferry

Sitat fra: Olemann på onsdag 04. mai 2016, klokken 00:35

-          50% økt TEORETISK rekkevidde, hvor mye rekkevidden øker praksis aner vi ikke, men jeg tipper 30 – 50 km.

30 - 50 km ekstra er vel ikke så helt borti natta. BMW sier jo selv 130 - 160 på dagens modell, og kortere på vinteren. Det stemmer bra med mine erfaringer. 30 km ekstra ved 50% økning skulle tilsi 60 km som utgangspunkt. Så lite har jeg aldri fått, men ser ikke bort i fra at det kunne skje ved høy hastighet, lav temperatur og flere kaldstarter. Det dårligste jeg har fått ut er ca. 100 km. Men da har jeg gjort alt i min makt for å spare strøm.
Vanligvis ville det blitt sett på som positivt å ikke skryte på seg ekstra rekkevidde, men akkurat i dette tilfellet slår det feil ut. Skjønner godt frustrasjonen her.

torlie

Blir spennende å høre hva selger responderer, og om du får noen kompensasjon av noe slag.

Likevel føler jeg man likevel ikke kan skylde på andre enn seg selv, da det lå i kortene at en forbedret utgave var nær lansering og info rundt lanseringen også nært forestående. Hvorfor bare ikke sitte på gjerdet et par måneder til.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Trond.m

#1238
Jeg forstår at noen kan angre på at de ikke ventet, og det er nok den lave reelle prisøkningen som overrasker både kunder (inklusiv meg selv) og forhandlere. Jeg har selv god erfaring med samme forhandler. Det man huske på er at selgere alltid er de siste til å få vite noe om hva som kommer. Som Petter Stordalen lærte av sin far da han startet som jordbærselger. Du må selge de bære du har, og alltid legge de peneste på toppen  ;D

Om et par år vil man sikkert le av oss som nå løper og kjøper Fully charge 94Ah utgaven og synes vi får vannvittig mye bil og lang rekkevidde for pengene. Vi har heller ingen garanti over at våre "turboladede" batterier holder kapasiteten like godt som de velprøvede 60 Ah. Det er kanskje grunnen til at de ikke tør å garantere batteriet like lenge som Nissan og VW (100.000 km vs 160.000 km) ... Time will show  8)

Olemann

Eller vi kan være glade for at vi styrte unna 120Ah batteriene som ryktene sier Samsung nå pusher på BMW ...
Men som sagt annet sted; for meg holder disse 20-25 milene vi nå får, så jeg tror jeg med denne nye 94Ah bilen jeg har bestilt ikke kommer til å bytte med det første.  Overgangen fra Reva er nå blitt tilstrekkelig stor  :)

Sitat fra: TM på onsdag 04. mai 2016, klokken 13:45
Jeg forstår at noen kan angre på at de ikke ventet, og det er nok den lave reelle prisøkningen som overrasker både kunder (inklusiv meg selv) og forhandlere. Jeg har selv god erfaring med samme forhandler. Det man huske på er at selgere alltid er de siste til å få vite noe om hva som kommer. Som Petter Stordalen lærte av sin far da han startet som jordbærselger. Du må selge de bære du har, og alltid legge de peneste på toppen  ;D

Om et par år vil man sikkert le av oss som nå løper og kjøper Fully charge 94Ah utgaven og synes vi får vannvittig mye bil og lang rekkevidde for pengene. Vi har heller ingen garanti over at våre "turboladede" batterier holder kapasiteten like godt som de velprøvede 60 Ah. Det er kanskje grunnen til at de ikke tør å garantere batteriet like lenge som Nissan og VW (100.000 km vs 160.000 km) ... Time will show  8)

Trond.m

Sitat fra: Olemann på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:51
Overgangen fra Reva er nå blitt tilstrekkelig stor
Du vurderte aldri å oppgradere Ræva'en med med større batteri, adaptiv cruise, LED lys,  20 " hjul,takluke ++ ?   ;D

Olemann

Hehe, jeg skrudde mye på Revaen ja, men fordi det måtte til for å holde den i gang.....Men en ting ingen andre elbiler klarer på samme måten, det er å trene sjåføren i selvstendighet, våge være seg selv, ikke la sin psyke påvirkes av hva andre måtte mene, takle å sitte i det rare og stygge buret i 30 km/t i oppoverbakke etc.  Der gir den trening som ingen andre.  Men ut i fra salgstallene for elbil da og nå kan det se ut som det var mange som ikke engang våget starte den opptreningen :)

Sitat fra: TM på torsdag 05. mai 2016, klokken 16:28
Sitat fra: Olemann på torsdag 05. mai 2016, klokken 13:51
Overgangen fra Reva er nå blitt tilstrekkelig stor
Du vurderte aldri å oppgradere Ræva'en med med større batteri, adaptiv cruise, LED lys,  20 " hjul,takluke ++ ?   ;D

tito

Noen som faktisk har fått bestilt ny versjon ? Hos meg sier de at bestillinger skulle bli mulig på onsdag 4.5 men at systemet var nede. Er heller ikke oppe idag ifølge selger.

LMOR

Sitat fra: tito på fredag 06. mai 2016, klokken 09:17
Noen som faktisk har fått bestilt ny versjon ? Hos meg sier de at bestillinger skulle bli mulig på onsdag 4.5 men at systemet var nede. Er heller ikke oppe idag ifølge selger.
Feilen gjelder hele Norge, og det feilrettes i Tyskland.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Magster


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA