Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lekkasje eller vanninntrengning i bagasjerom

Startet av hma, fredag 06. desember 2013, klokken 12:40

« forrige - neste »

hma

En kjent svakhet med Think Classic A266 er vanninntrengning i bagasjerommet. Fabrikken lagde en oppfinnsom fiks på dette i form av innvendige takrenner. Visstnok greide man aldri å finne hovedårsaken til lekkasjen, tross iherdige forsøk.

Da jeg anskaffet nye Think City A306 tok jeg det som en selvfølge at denne bilen var blitt tett. Dessverre viser det seg at så ikke er tilfellet.

Etter høstens kraftige regnbyger har lagringsrommene under bagasjeteppet blitt fylt opp. Førstehjelpspakken, refleksvesten og mappen med instruksjonsbok og vognkort fløt i vann.

Sammen med 'Lynet' tok jeg med bilen til en vaskehall og satte i gang leting med vannslange og lommelykt. Bakre interiørpanel ble demontert, men vi greide ikke å se noe synlig vann eller lokalisere inntrengningspunkt.

Etter å ha studert gummipakningen som tetter bakluka, fant vi spor som pekte mot en mulig synder.
Her var limet (grå tyggegummiaktig masse) vått og gav dårlig binding. Vi kunne se at vann ville renne inn i pakningen i overkant, mellom hengslene, hvor plastbeslaget har for liten stigning. Videre finner vannet veien innvendig i pakningen ned mot bakdørterskelen, hvor det renner over og ned i oppbevaringsrommet.

For å tette lekkasjen tørket jeg pakningen og flensen rundt baklukeåpningen. Så fuget jeg inn et Sikaflex-aktig stoff inne i pakningen og satte den på plass.
For tiden har det vært minusgrader med snø i Trondheim, men til neste uke er det meldt regn, da får jeg testet om reparasjonen holder tett.

Jeg vil således anbefale samtlige Think'ere om å sjekke bagasjerommet for vann!
Det er enkelt å ta av pakningen til døra og tette. Om det ennå ikke har kommet inn vann, kan det være lurt å utføre et forebyggende tiltak. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

hma

Den første tettingen av pakningen ble utført med en nokså gammel og tørr tube med et Sika-produkt (som ikke herder og sitter fast). Det ble nesten tett, mye bedre enn før, men ikke helt vellykket.

En venn på Albert E Olsen anbefalte meg Loctite 5922 som gir en ikke-herdende film.
http://www.loctite.co.uk/fullproduct-list-loctite-4995.htm?countryCode=uke&BU=industrial&redDotUID=1000000IX5922

Jeg kjøpte 2 stk 60ml tuber, det var akkurat nok til bakluka. Overflødige rester av midlet kan fjernes med rødsprit eller annet alkoholbasert rensemiddel.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA