Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lite plass mellom hjulbuer og dekk - uheldig på vinter/dårlig sledeføre?

Startet av Muffinman, torsdag 05. desember 2013, klokken 20:53

« forrige - neste »

Muffinman

Har i ettermiddag kjørt en etappe på vel 25 mil. På veien opplevde jeg at det pakket seg med både snø og hard is i hjulbuene, og ved litt større ujevnheter buttet hjulene oppi slik at jeg kjente at fjæringen stoppet. Spetakkel naturligvis. Noen ganger løsnet det biter som jeg tipper var litt for store til å komme forbi mellom forkant av hjulbuen med et kjempesmell. Litt skarpere sving på rattet enn vanlig de siste milene, og framhjulene tok borti...etter å ha kjørt på land fra ei ferge løsnet det noe og la seg mellom dekk og hjulbue med tilhørende spetakkel. Ikke noe sted å kjøre av veien, og turte ikke stoppe og gå ut siden bilen da skrur av alle lys. Måtte kjøre noen kilometer før jeg fant et sted og stoppe for å løsne klumpen. Da vistes det tydelig slitasjespor på dekket. Hevet bilen når jeg kom hjem og fjernet så mye jeg kunne av hardpakket snø og is.

Jeg tenker at hvis det skal bli slik gjennom vinteren skal det mye til at noe ikke blir skadet. Har aldri opplevd noe slik med andre biler, og la merke til svært liten avstand mellom dekk og hjulbuer lenge før snøen kom og fryktet for at slik kunne skje.

Flere som opplever dette?


Havebigfun

Om vi (de som har luftfjæring) kan velge nivået til bilen selv etter neste FW oppgradering vil dette problemet lett kunne løses- vi får håpe det kommer.

Muffinman

Det vil bare løses delvis. Ved å heve bilen øker man avstanden fra toppen av hjulet til hjulbuen. Det vil fortsatt være like trangt foran og bak hjulet.

Men alle monner drar, og jeg håper også på at dette kommer. Siden jeg kjører mye mellom null/plussføre til mange minus på samme tur er jeg virkelig bekymret for skader på bilen. Det er vanskelig å se hvordan dagens tur gikk i mørket, og jeg har ikke fått ut all isen heller. Det var ihvertfall et vanvittig rabalder til tider, og jeg var sikker på at noe ble ødelagt når det stod på. Tror ikke Tesla har sett denne komme.

Gæsjan

Vi burde få mer frihet på hvilket nivå vi vil ha luftfjæringen. Savner low på motorveien etter siste FW og kommer garantert til å savne high over 30 km/t i vinter.
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

bb

Jeg hadde også dette problemet på mine turer over Dovrefjell og i Trondheim da det var mye snø der. Snø pakket seg i hjulbuene akkurat slik du beskriver. Jeg sammenlignet med en Passat og der var hjulbuene betydelig større.

På Teslaen la jeg merke til at problemet er størst på bakhjulene. På forhjulene pakker det seg nesten ikke snø.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

@Muffinman:
19" eller 21"?
Det har vel kanskje ikke noe å si pga profilen på dekket?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Nuvolari

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 05. desember 2013, klokken 21:35
Har du P+, Muffinman? Vil P+ med bredere hjul være mer utsatt?

Han kjører jo ikke med sommerdekk på et slikt føre.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan


Stig O

Var kanskje bra jeg kjøpte 255/35-20 da. Litt over 2% mindre rulleomkrets.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

TeslaK

Tesla kunne jo lagt inn varmetråder i hjulbuene i en oppgradert vinterpakke?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Muffinman

I dag ble det et spetakkel bak i bilen kort tid etter at turen startet, og denne gangen var det mulig å stoppe ganske raskt. Dette møtte meg når jeg gikk ut for å sjekke. Knallhard is som ikke lot seg gjøre å få løs uten å heve bilen:

Muffinman

Hevet bil, knakte godt når den gikk i været pga at dekkene presset mot isen som var formet rundt dekket i standardhøyde som igjen presset mot skjerm/bakfanger. Legg merket til isen som ligger igjen i bakkant av hjulet. Denne lot seg ikke fjerne. Må i så fall ha verktøy.

sn0le

Kan det være at de med piggdekk unngår dette siden piggene "rasper" på isen/snøen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA