Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3 på vinterføre?

Startet av Nanok, lørdag 23. november 2013, klokken 19:30

« forrige - neste »

Coachen

Mener du da BMW appen?
Den er såpass detaljert ja..
Har kjøpt med hurtigladeroppsettet så da kan et stopp på den 32A plassen være tingen.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

LMOR

Sitat fra: Coachen på søndag 19. januar 2014, klokken 00:10
Mener du da BMW appen?
Den er såpass detaljert ja..
Har kjøpt med hurtigladeroppsettet så da kan et stopp på den 32A plassen være tingen.
Det kan jo være gøy å prøve allerede på første tur, men enkleste er vel på IKEA hvis du likevel skal dit, og så dra innom der hvis den ikke er full.

Appen jeg sjekket på var LadeNå!

Der kan du sjekke hele veien du skal kjøre, eller på:

http://www.ladestasjoner.no

Hurtiglading:

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Smart Club, Asker
Pustutveien 6, 1396 Billingstad
Ant ladepunkt: 12
Fordeling:
3 Type 2 (Semihurtig AC). 7 Type 1 (Normal 16A). 2 Vanlig (Normal 16A).
Makstid:   Nei   Sted:   Kjøpesenter
Åpen24t:   Nei   Tilgang:   Åpen
Tilgjengelighet:   Besøkende       
De nye er 3 Type 2 med 22 kW og 7 stk Type 1 (passer i japanske elbiler). Skal foreløpig være åpne og gratis, kan bli endringer.

Er ikke sikker på hvor du kjører, men det settes opp Combo ladere også:

Liertoppen
Drammensveien 201, Lierskogen
2 ladepunkt / CHAdeMO hurtig & Combo hurtig & Type 2 semihurtig?
Eier: Fortum
Antatt klar: Jan 2014
Transnovastøtte. Offentlig tilgjengelig. Betaling.

og snart? (april?):

Holmestrand
Grelland 2, Holmestrand
Combo hurtig
Eier: Ishavsveien
Antatt klar: April 2014

Sandefjord
Fokserødveien 21, Sandefjord
Combo hurtig
Eier: Ishavsveien
Antatt klar: April 2014
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: Coachen på lørdag 18. januar 2014, klokken 17:50
Hadde vært greit å vite hvor langt man kommer med noe bruk av varme også (f.eks 17-18 grader)
Jeg tenkte å teste i Eco Pro, med vanlig forbruk for været på - varmeseter, 17-18 grader, musikk osv.  Ellers er vel Lunde testen den mest nøyaktige hitill - under norske forhold - men jeg tror han kjører mere økonomisk enn meg.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

#18
Prøvde bilen for første gang på vinterføre idag. Friskt i minne var all skryten på dette forumet, men jeg var for høy i hatten, gitt. Var ca 10cm våt snø på veien med noen hjulspor jeg kunne plassere meg i. Det var ca én kilometer med dette føret, og det stiger fra rundt 300moh til 450. Det er BRATT med andre ord. Og grusvei, forøvrig. Stigningen startet med en hårnålssving og ender i en litt slakkere sving, og litt før hadde jeg fått beskjed om at flere hadde måttet gi seg med å komme opp. Jeg kom halvveis opp i bakken hvor det er et "vaskebrett". Hastigheten dalte fort i samsvar med blinkingen i antispinn, og jeg måtte kapitulere. Prøvde én tur til med litt mer guts, og kom litt lenger, men med samme resultat pga "vaskebrettet". Litt slitsomt i og med at jeg i tillegg hadde under 20% kapasitet på batteriet og var avhengig av å lade på endestasjonen! Ringte etter hjelp av noen med 4x4 som allerede var der, og de kom meg til unnsetning. Måtte sette igjen bilen ved et skiannlegg lengre nede, hvor jeg også fant en stikkontakt med strøm ved et spikertelt hvor det også stod en e-up som ladet. ;D Moro erfaring, men neste gang velger jeg (dessverre) eksosbilen som har 4x4.

Ikke misforstå, jeg var imponert over stødigheten til bilen likevel, og at den i det hele tatt kom seg opp såpass langt. :) Jeg som tok meg litt vann over hodet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Du kan slå av antispinn - og være litt varsom - det øker faktisk fremkommeligheten noe under litt ekstreme forhold.  Har enda ikke opplevd å sitte fast noe sted med i3 - og prøvde noen ganske utfordrende veier i vinter.

Om du ikke har brukt vinterdekkene før kan det jo også være at de trenger litt innkjøring.  Nye vinterdekk er ikke alltid det beste.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

Eneste mulighet opp der var 4x4 virket det som. Eller høy fart! Slapsen dro deg ut i sidene... Ville ikke slå av TC da jeg ikke vet helt hvordan en elbil oppfører seg uten hjelpemidler.. Vil teste det på flata først. :p

Kladden ligger forøvrig i "friluft" nå, og det regner/snør, så får se hvordan den takler været. La en tom plastpose rundt for å dekke til litt, just in case. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bromm

#21
Sitat fra: Klykken på onsdag 22. oktober 2014, klokken 23:46
Eneste mulighet opp der var 4x4 virket det som. Eller høy fart! Slapsen dro deg ut i sidene... Ville ikke slå av TC da jeg ikke vet helt hvordan en elbil oppfører seg uten hjelpemidler.. Vil teste det på flata først. :p

Kladden ligger forøvrig i "friluft" nå, og det regner/snør, så får se hvordan den takler været. La en tom plastpose rundt for å dekke til litt, just in case. :)
På slike forhold som du beskriver (høy stigning og vaskebrett), så er det nesten HELT nødvendig å slå Traction Control - det er jo nettopp derfor den er der. TC gjør at den "kvelende" oppførselen forsvinner helt, og tillater en god del hjulspinn, samtidig som at den gir full kraft ned i hjulene (man får altså anledning til å kunne "ta fart" på en ordentlig måte). Den tillater også litt mer sideveis sladd, men ikke slik at man går helt rundt (mener den tillater opptil 30 grader utslag før den foretar inngripen via DSC).

Klykken

Hva mener du? Har kun valget om å slå av TC i idrive. Den står på som standard. Med den på så "kveles" fremdriften uten hjulspinn og sladd. Med den av er jeg usikker, da jeg ikke har prøvd det enda. Regner med det er "ingen hjelpemidler" da, og man står fritt til å slenge ut "rompa" og ligge sidelengs i svinger osv?
På en BMW jeg hadde tidligere måtte jeg holde inn DTC-knappen i 3 sekunder for å deaktivere all antispinn og TC. Da kontrollerte man bilen for egen hånd. Er det slik på i3en også?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Det er DSC du slår av, og da slår du på DTC.
Slå av alt, slik som på andre BMWer er ikke mulig på i3.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Aha. DSC blir til DTC, ja! Nesten så jeg fikk lyst til å kjøre tilbake og prøve igjen! For hadde jeg kunnet spunnet litt ville jeg kommet meg ned til grusunderlaget mest sannsynlig, og da sikkert kommet meg opp. Vel, da vet jeg det! Takker for infoen.

På 3-serien var det samme om du trykte kun én gang på DSC-knappen. Sto vel DTC restricted på skjermen der også, ja... Bilen ble mer leken, men reddet deg om "det ble for galt". Enda mer moro med alt av, selvfølgelig. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Beklager - det var det jeg mente å skrive, og det er det jeg har gjort når det har vært vanskelig føre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

power59

Endelig fikk jeg testet i3'n på skikkelig vinterføre. I går kveld var det snøfall, nesten nullføre, ubrøytede veier og ypperlige forhold for testing.

Hvordan bilen ville oppføre seg i utforbakker på glatt føre var jeg særlig spent på. Med for kraftig brems på bakhjulene under regenerering ville bilen bli som en slede og rotere ukontrollert.

I en bratt og glatt bakke lot jeg derfor bilen gli ned på vanlig måte med enpedals brems (regenering). Bremseeffekten (regenering) avtok øyeblikkelig og sømløst og bilen ble som en vanlig bil som måtte bremses ned på bremsepedalen. Etterhvert som bakken flatet ut og festet ble bedre gjenvant bilen gradvis enpedals-bremsen.

Bortsett fra at man kan bli litt overrasket (hvis man ikke følger med på føreforholdene) over at enpedals-bremsen kan forsvinne, så fungerte systemet ypperlig!

Framkommelighet og evne til å ta løs ble testet i en bratt motbakke. Med passende fart tok bilen seg overraskende godt frem med blinkende traction-lampe og redusert motoreffekt. 

Så forsøkte jeg å ta løs fra en stopp midt i bakken. Det lykkes ikke - drivhjulene ble stående å spinne. Slapp meg derfor en meter tilbake, slo på DTC - og tok løs uten større problem.

Så - for en som har vært ferdig med bakhjulsdrevne biler på norske vinterveier siden 90-tallet - så er i3's vinteregenskaper absolutt godkjente!

Klykken

#27
Har vært ganske mye snø her i noen uker nå også. Ikke testet opp den bakken jeg beskrev tidligere, men det blir. Har ikke vært borti noen problem etter at det ble "normal" vinter, annet enn at rekkevidden er betydelig lavere enn på sommeren, men det var temmelig forventet. :)

Godt fornøyd, jeg!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: power59 på tirsdag 16. desember 2014, klokken 06:57
Bortsett fra at man kan bli litt overrasket (hvis man ikke følger med på føreforholdene) over at enpedals-bremsen kan forsvinne, så fungerte systemet ypperlig!
Når man blir vant til akkurat dette (at regen forsvinner), så har man plutselig en ny og stor fordel med i3 - man vet at det er glatt FØR man kommer til det punktet man må vente på med andre biler - altså når man virkelig skal stoppe...

Øyvind.h

Sitat fra: bromm på tirsdag 16. desember 2014, klokken 10:31
Sitat fra: power59 på tirsdag 16. desember 2014, klokken 06:57
Bortsett fra at man kan bli litt overrasket (hvis man ikke følger med på føreforholdene) over at enpedals-bremsen kan forsvinne, så fungerte systemet ypperlig!
Når man blir vant til akkurat dette (at regen forsvinner), så har man plutselig en ny og stor fordel med i3 - man vet at det er glatt FØR man kommer til det punktet man må vente på med andre biler - altså når man virkelig skal stoppe...
Kunne du forklart dette nærmere? Når man ved enpedals-kjøring letter vesentlig på gassfoten så tilsvarer det i en fossilbil å flytte foten fra gass til brems (man ønsker altså å redusere bilens hastighet). Hvordan er det en fordel å merke at det er glatt fordi motorens regenerering forsvinner, kontra å merke at det er glatt pga abs-sensor som slår inn/lamper som blinker?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA