Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor i all verden lade til kun 80%?

Startet av GeirH, tirsdag 19. november 2013, klokken 21:18

« forrige - neste »

GeirH

Hei alle.
Litt provoserende heading (kanskje), men rekkevidden er eneste minus med bilen. Hvorfor skal man gjøre den enda dårligere ved kun å lade til 80% som standard. Ingen vet hva dagen bringer og bilen skal jo brukes mest mulig. Har noen en god teknisk forklaring på hvorfor vi i Norge ikke skal lade til 100%. Har lurt litt på det der....

Geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

Trig8

Side 2-15 i USA navigasjon brukermanual:
When ambient temperature is approximately 14F (10C) or less, 100% charge is recommended since the battery deterioration effects are small.

Rio

Sitat fra: GeirH på tirsdag 19. november 2013, klokken 21:18
Hei alle.
Litt provoserende heading (kanskje), men rekkevidden er eneste minus med bilen. Hvorfor skal man gjøre den enda dårligere ved kun å lade til 80% som standard. Ingen vet hva dagen bringer og bilen skal jo brukes mest mulig. Har noen en god teknisk forklaring på hvorfor vi i Norge ikke skal lade til 100%. Har lurt litt på det der....

Geir

For det første er det ingen som nekter deg å lade til 100% hver gang, dersom du ønsker det.

Husk at batterier er kjemiske produkter. De har forskjellige egenskaper (spenning, maks driftstrøm, maks ladestrøm, osv osv) som avhenger av temperatur og mye annet.

For de fleste litiumione-batterier så er det slik at levetiden reduseres litt hvis ladespenningen (som angir hvor mange prosent lading du "fyller på") er høy over tid. Med andre ord, egenskapene av batteriet er slik at å ha det på 100% sliter mer enn å la det stå på 80%.

(I utgangspunktet så har fabrikanten fjernet "toppen" og "bunnen", slik at man uansett ikke når høyt nok opp, eller lavt nok ned, til at det er skadelig for batteriet.)

Så den type batterikjemi som brukes i dagens elbiler slites av å være helt fulle eller helt tomme.


Hvis du derimot har en elbil med blybatterier så skal de være helt fulle mest mulig av tiden. Man må aldri la dem stå uladet.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

Hvorfor lade til mer enn 80% SOC når en vet at det ikke trengs?

Full lading medfører helt fraværende motorbrems/regenerering, samt unødvendig degradering av batteriet. Den dagen jeg skal langt kan jeg heller overstyre ladingen og lade til 100%, og vil oppnå lengre rekkevidde enn de som i mange år har ladet helt unødvendig til 100%
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

tomrh

#4
Gjentar en velbrukt lenke: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Se tabell 4. Man dobler levetiden for hver 0,1V lavere toppspenning pr. celle. Som BE sier: hvorfor lade mer? Man vil jo heller at bilen eksempelvis skal vare i 14 år enn bare 7 år? Det er faktisk forskjellen mellom å lade til 100% og 90% iflg. denne litt generelle artikkelen, man dobler levetiden ved å stoppe på 90%. Hvor mye lenger varer ikke batteriet om man stopper på 80%?

Og om man ikke skal ha Leafen så lenge, så tror jeg mange velger å bestille en batterisjekk når man kjøper en velbrukt elbil. Er batteriet i ypperlig stand så får man igjen mer for bilen.

Leaf-eiere skal være glad for muligheten til å topplade når rekkevidden virkelig trengs. Mitsubishi har bare tatt bort denne muligheten: når i-MiEV-eiere lader maks og skalaen viser 100%, er det i realiteten et sted mellom 80 og 90%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

teralv

Eg lader til 100% hele tiden.
5 års garanti.

Ingen peoblem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

RuneW

Sitat fra: teralv på onsdag 20. november 2013, klokken 10:10
Eg lader til 100% hele tiden.
5 års garanti.

Ingen peoblem.

Den "garantien" er det vel delte meninger om hvor mye er verdt...



TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: RuneW på onsdag 20. november 2013, klokken 12:35
Den "garantien" er det vel delte meninger om hvor mye er verdt...

Så vidt jeg vet har flere Leaf-eiere i USA fått nye batterier på garanti, så noe er den åpenbart verd.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:16
Gjentar en velbrukt lenke: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Se tabell 4. Man dobler levetiden for hver 0,1V lavere toppspenning pr. celle. Som BE sier: hvorfor lade mer?

Jeg er ikke uening i konklusjonene i artikkelen, men du bør nok ikke bruke tallene direkte.
Eller som det står klart og tydelig: "Not all Li-ion systems behave the same"

Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:16
Leaf-eiere skal være glad for muligheten til å topplade når rekkevidden virkelig trengs. Mitsubishi har bare tatt bort denne muligheten: når i-MiEV-eiere lader maks og skalaen viser 100%, er det i realiteten et sted mellom 80 og 90%.

På Leaf er ca. 21 av 24kW tilgjengelig, you do the math...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

fws

Har lest hva folk har skrevet her nå.... betyr det at når jeg lader til 100% på min leaf, så lader jeg egentlig til ca. 85% av den reelle kapasiteten? Og derfor trenger jeg ikke tenke på den 80% grensa så mange snakker om siden den reelle ladingen blir på langt mindre?
Nissan Leaf 2018

Thomas Parsli

Det eneste vi vet er at du ikke lader til 100%, men maks 87% :)

Jeg har ikke sett fakta om degradering av batteriene som brukes i Leaf, men det stopper ikke mange fra å trekke bastante konklusjoner om hvor skadeligt lading til 100% er.

Det vi kan være sikre på er at lading til 80% sliter mindre på batteriet enn 100%, så hvis det passerer ditt bruksmønster er det verd å vurdere.

Jeg lader til 80% om sommeren og 100% om vinteren (begynnte i oktober/november) fordi det passer mitt bruksmønster. Hvis det gjør at jeg får noen år lenger ut av bilen er det verd det, siden det ikke påvirker bruken av bilen.

Vær også klar over at det er bedre å lade til 100% enn å regelmessig kjøre bilen ned til Low Battery Warning og Very Low Battery Warning.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. november 2013, klokken 13:38
På Leaf er ca. 21 av 24kW tilgjengelig, you do the math...
Sier du det? Måtte sjekke. Ser ut som om de øverste 5% og de nederste 2% ikke er tilgjengelige. Blir vel ca. 22 kWh.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Thomas Parsli

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

GeirH

Sitat fra: BE på tirsdag 19. november 2013, klokken 22:51
Hvorfor lade til mer enn 80% SOC når en vet at det ikke trengs?

Full lading medfører helt fraværende motorbrems/regenerering, samt unødvendig degradering av batteriet. Den dagen jeg skal langt kan jeg heller overstyre ladingen og lade til 100%, og vil oppnå lengre rekkevidde enn de som i mange år har ladet helt unødvendig til 100%

Noe av poenget mitt er at man ikke vet hva dagen bringer og at man ønsker å bruke løvet mest mulig. Slik er det i alle fall for meg for tiden. Og om jeg får 10% dårligere batteri enn naboen om 14 år så skal jeg leve med det i og med at det øker bruken og minsker rekkeviddeangsten i tillsvarende antall år. Dette gir det meg en ro og sikkerhet som sikkert gir meg et par år ekstra på slutten av livet ;D

Her lades det 100% hver natt. Om bilen mot formodning skal så over lengre tid blir det 80% eller mindre.

Geir
Nissan "Euroleaf" Tekna m/fotlister med ledlys og 6,6 kw lader. 5000 km.

tomrh

#14
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. november 2013, klokken 16:50
Og poenget ditt er?

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. november 2013, klokken 13:38
Sitat fra: tomrh på tirsdag 19. november 2013, klokken 23:16
Leaf-eiere skal være glad for muligheten til å topplade når rekkevidden virkelig trengs. Mitsubishi har bare tatt bort denne muligheten: når i-MiEV-eiere lader maks og skalaen viser 100%, er det i realiteten et sted mellom 80 og 90%.
På Leaf er ca. 21 av 24kW tilgjengelig, you do the math...
Det er bare 5% utilgjengelig i toppen, ikke (24-21)/24=12,5% som du tydeligvis tenkte her. Topplading av Leaf sliter derfor mye mer på batteriet enn "topplading" av trilling, men er også en mulighet til å hente ut mer. Som understreker mitt poeng over.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA