Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering med automatisk parkeringsur

Startet av FThorsen, torsdag 14. november 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

FThorsen

Jeg plukker opp et elektronisk parkeringsur i dag (www.parkeringsur.no). I denne forbindelsen sendte en epost til Sandvika Storsenter om jeg kan slippe å trekke billett når jeg har et elektronisk parkeringsur. Svaret jeg fikk var det var det!!!  ;D

Er det noen som vet om dette er godtatt generell praksis for samtlige private parkeringsselskap?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Rasmus.B

Nå vet ikke jeg hvem som har parkeringen hos Sandvika Storsenter, men det pleier å være private aktører som har en kontrakt på å gjennomføre parkerings oppsyn. De skilter ganske tydelig at man må ha gyldig billett. Har man ikke det, godt synlig forfra, risikerer man kontrollavgift. Jeg hadde ikke stolt på at en som svarer på eposter på vegne av senteret har kontroll på parkerings selskapet. De fleste vet hvor aggressive disse parkerings selskapene er. Mitt råd er å trekke billett inntil det blir skiltet med fritak om en har automatisk parkerings ur.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

janmb

Enig med Rasmus her - tror ikke jeg gidder å satse på og dra på meg en rekke gebyrer jeg må jobbe med i evigheter i etterkant selv om jeg har rett aldri så mye. Det er helt enkelt en fight det ikke er verdt å ta.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

FThorsen

Sitat fra: janmb på torsdag 14. november 2013, klokken 10:42
Enig med Rasmus her - tror ikke jeg gidder å satse på og dra på meg en rekke gebyrer jeg må jobbe med i evigheter i etterkant selv om jeg har rett aldri så mye. Det er helt enkelt en fight det ikke er verdt å ta.

Han som svarte på vegne av Sandvika Storsenter er teknisk sjef der, og er han som kan få parkeringsbilletter annullert. Så hvis dette blir et problem så får han ta det videre.

Lurer på om jeg skal skrive en standardepost og sende rundt til de forskjellige parkeringsselskapene og høre om de har en generell policy på dette.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

frankofobia

Er det ikke bare å trekke billett? Det er jo gratis uansett, el-bil eller ikke. Ser ikke poenget med å mase om noe som allerede er skiltet. Følg skiltingen og ikke fremstill el-bileiere som en gjeng gnålende unger når det står svart på hvitt hvilke parkeringsregler som er gjeldende.

Epleskreller

Sitat fra: frankofobia på torsdag 14. november 2013, klokken 11:21
Er det ikke bare å trekke billett? Det er jo gratis uansett, el-bil eller ikke. Ser ikke poenget med å mase om noe som allerede er skiltet. Følg skiltingen og ikke fremstill el-bileiere som en gjeng gnålende unger når det står svart på hvitt hvilke parkeringsregler som er gjeldende.

Blir så mange papirbilletter i bilen, dessuten slipper man å gå frem og tilbake når man parkerer lengst mulig unna andre biler.. Syns det var et bra initiativ!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

nofuelno

Sitat fra: fthorsen på torsdag 14. november 2013, klokken 09:51
Jeg plukker opp et elektronisk parkeringsur i dag (www.parkeringsur.no). I denne forbindelsen sendte en epost til Sandvika Storsenter om jeg kan slippe å trekke billett når jeg har et elektronisk parkeringsur. Svaret jeg fikk var det var det!!!  ;D

Er det noen som vet om dette er godtatt generell praksis for samtlige private parkeringsselskap?
Jeg har fått bot i parkeringshuset på Sandvika Storsenter med elbil og parkeringsur...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Thomas Parsli

Sitat fra: frankofobia på torsdag 14. november 2013, klokken 11:21
Er det ikke bare å trekke billett? Det er jo gratis uansett, el-bil eller ikke. Ser ikke poenget med å mase om noe som allerede er skiltet. Følg skiltingen og ikke fremstill el-bileiere som en gjeng gnålende unger når det står svart på hvitt hvilke parkeringsregler som er gjeldende.

Joda, det er *bare* å huske å trekke billett.
Og *bare* huske å plassere den så parkeringsvakten ser den når han står foran bilen din.
Og *bare* sjekke at den ikke blåste ned når du lukket døren.

For de som har et parkeringsur i bilen virker dette som unødvendig tull, all den tid parkeringsuret og billetten viser det samme. Det er tom lettere for parkeringsselskapet!

Thomas
(sutrer, åpenbart)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Cato76

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 14. november 2013, klokken 12:07
Sitat fra: frankofobia på torsdag 14. november 2013, klokken 11:21
Er det ikke bare å trekke billett? Det er jo gratis uansett, el-bil eller ikke. Ser ikke poenget med å mase om noe som allerede er skiltet. Følg skiltingen og ikke fremstill el-bileiere som en gjeng gnålende unger når det står svart på hvitt hvilke parkeringsregler som er gjeldende.

Joda, det er *bare* å huske å trekke billett.
Og *bare* huske å plassere den så parkeringsvakten ser den når han står foran bilen din.
Og *bare* sjekke at den ikke blåste ned når du lukket døren.

For de som har et parkeringsur i bilen virker dette som unødvendig tull, all den tid parkeringsuret og billetten viser det samme. Det er tom lettere for parkeringsselskapet!

Thomas
(sutrer, åpenbart)

+1 Og dette gjelder på samme måte for vanlige biler - så lenge det er gratis parkering, mot å fremvise tid for parkering på lapp eller ur... Her bør parkeringselskapene informeres!
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Kjell Leaf

I andre land bruker man jo de skivene som man viser tidspunktet med, så hvorfor ikke her ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

petersv

Hvis noen er ute etter billig og bra ur har de tilbud på rusta på nordby.

F_P

Enig med Kjell. Skjønner ikke hvorfor man må trekke billett når man har p-skive, og parkeringen likevel er gratis i så og så mange timer. Slike p-skiver har aldri vært spesielt utbredt i Norge kontra f.eks. i Danmark, men kanskje det kommer en forståelse for det nå som nesten alle elbiler er utstyrt med slike.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

RaBalder

Vi kan mene at et annen løsning er så mye lurere som vi bare vil. Og eier av et kjøpesenter kan mene like mye hva han vil.


Det som gjelder er hva som er skiltet og oppslag ved parkeringsautomater.
Og du kan være sikker på at det er det som parkerings-selskapene styrer etter.

Alt annet er unntak som du må bruke masse tid og ressurser på å få gjennomslag for hver gang.



  • Man bør følge skiltingen.
  • Når det står noe om parkeringsskive/ur på skilting/oppslag ved automat, først da er det håp.

Martinius

Det er helt latterlig at man skal drive å trekke papirbillett 100 m unna P-plassen i 2015... Men, som det ble sagt, det skal være tungvint for å gi P-selskapet incitament til å gå rundt å sjekke bilene. Det er bare å shoppe et annet sted...

BMW850

Skjønner ikke hvorfor folk gidder å klasse diverse dingser på frontruta. Den her er jo konge... når ikke i bruk sleng den i hanskerommet ;) Fåes kjøpt på Jula :D

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA