Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestandarder?

Startet av krister461, lørdag 09. november 2013, klokken 13:12

« forrige - neste »

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

Sitat fra: eledille på søndag 10. november 2013, klokken 02:20
Sitat fra: Griffel på lørdag 09. november 2013, klokken 23:17
43kW AC er altså ikke fra en en type 2 stikkontakt, men fra et ladepunkt  med kabel og dermed bare brukbart for biler med Type 2 kontakt.
Men alle som har Combo har også type 2 kontakt. I nær fremtid kommer det ikke til å være mulig å selge biler som ikke støtter Combo med Type 2 i Europa. De kommer til å fremstå som like attraktive som CRT-skjermer.

Skal man lykkes må man prøve å se hvilken vei markedet beveger seg og avskjære.
Biler med combo har neppe 43kW AC lader innebygd, derfor tror jeg det blir få 43kW ladepunkt som mange, men ikke alle, kan bruke men få har glede av. Derimot blir det mange 22kW som kan benyttes av alle. DC ladere blir nok i overskurlig framtid kombinerte Combo/CHAdeMO.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#32
Tror nok du tar feil, Griffel, men tiden vil jo vise hvem av oss som får rett :)

EU vil ha Chademo fullstendig vekk, i en slik grad at de vurderer å forby det ved lov. Det er en standard, og de vil ha kun en standard. De vil at biler som leveres i Europa skal ha Combo eller Type 2, ikke Chademo.

Som Renault har vist så er det teknisk mulig å lage en 43 kW trefaselader som koster like mye eller mindre i form av vekt, plassforbruk og penger som en 16 A enfaselader. Dette er mulig kun fordi alle elbiler uansett har regen. Dermed er det veldig interessant å ha en slik lader selv om man har DC-lading vha Combo. Dobbel effekt for ingenting - ja takk.

Dette har EU skjønt, og selv om det kun er Renault som har det nå, så vil det bli flere med tiden. Når de planlegger infrastruktur så har de et 20 års perspektiv. De gir katten i hvilke biler det er flest av nå, det er totalt irrelevant.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#33
Sitat fra: eledille på søndag 10. november 2013, klokken 20:57
Tror nok du tar feil, Griffel, men tiden vil jo vise hvem av oss som får rett :)

EU vil ha Chademo fullstendig vekk, i en slik grad at de vurderer å forby det ved lov. Det er en standard, og de vil ha kun en standard. De vil at biler som leveres i Europa skal ha Combo eller Type 2, ikke Chademo.

Som Renault har vist så er det teknisk mulig å lage en 43 kW trefaselader som koster like mye eller mindre i form av vekt, plassforbruk og penger som en 16 A enfaselader. Dette er mulig kun fordi alle elbiler uansett har regen. Dermed er det veldig interessant å ha en slik lader selv om man har DC-lading vha Combo. Dobbel effekt for ingenting - ja takk.

Dette har EU skjønt, og selv om det kun er Renault som har det nå, så vil det bli flere med tiden. Når de planlegger infrastruktur så har de et 20 års perspektiv. De gir katten i hvilke biler det er flest av nå, det er totalt irrelevant.
Prisforskjellen på en Combo og en kombinert Combo og CHDdeMO lader er beskjeden. En kommersiell tilbyder av hurtiglading vil gjerne selge strøm både til Leaf og til BMW, og setter da opp en lader som klarer begge deler.

Comboplugg DC lading:


Kombokontakten i bilen:



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

krister461

Jeg satt og undersøkte litt lademuligheter i Sogn og Fjordane og kom over følgende skriv om oppgraderingen av ladestasjonen i Oppedal:
http://www.sfj.no/sff/k2pub.nsf/viewAttachments/C1256B3B0048DA1DC1257C2800484693/$FILE/13087601.PDF

Her har de vedtatt at den skal oppgraderes fra CHAdeMO til også å støtte CCS/Combo. Her skriver de følgende:
"Det er vedteken ein ny EU- standard for lading av elbilar som heter CCS (Combined Charging System). Denne standarden vert nytta av VW og BMW, som kjem med slike elbilar på marknaden i haust og til våren...I tillegg til desse to ladesystema har Tesla ein eigen hurtigladestandard, men desse bilane kan også semihurtiglade ved 22 kW AC uttak."

Denne oppgraderingen gjøres av fylket, BKK og Transnova. Er det ikke da litt urovekkende at de tror CCS er EU-standard og ikke Type 2 Mode 3?

Burde elbilforeningen eller TOCN vært mer aktive for å sikre at Type 2 blir prioritert fremover? :)

Amoss

Sitat fra: krister461 på torsdag 30. januar 2014, klokken 13:15
Er det ikke da litt urovekkende at de tror CCS er EU-standard og ikke Type 2 Mode 3?


Om det er mer urovekkende enn at også jeg tror det vet jeg ikke ;)  Men altså, jeg mener bestemt at det er EU-standard for DC lading. Tipper nok Tesla kommer med ett adapter for denne etterhvert (noe som vistnok skal være rimelig enkelt å få til).
Model S 85D

krister461

Sitat fra: Amoss på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:58
Sitat fra: krister461 på torsdag 30. januar 2014, klokken 13:15
Er det ikke da litt urovekkende at de tror CCS er EU-standard og ikke Type 2 Mode 3?
Om det er mer urovekkende enn at også jeg tror det vet jeg ikke ;)  Men altså, jeg mener bestemt at det er EU-standard for DC lading. Tipper nok Tesla kommer med ett adapter for denne etterhvert (noe som vistnok skal være rimelig enkelt å få til).
Om du mener dette så bestemt så klarer du vel å finne en kilde som underbygger dette?

Såvidt meg bekjent finnes det ingen EU-standard for DC lading. Men, det finnes en standard for elbil-lading og det er Type 2 Mode 3 AC:
http://zerocarbonworld.org/single-eu-standard-for-charging
http://ens-newswire.com/2013/01/28/europe-sets-common-standard-for-electric-vehicle-charging/

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men da helst med kilder.

hma

#38
Sitat fra: krister461 på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:04
det finnes en standard for elbil-lading og det er Type 2 Mode 3 AC:
Standarden heter IEC 62196
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

For å redusere grad av forvirring rundt begreper vil jeg understreke at 'type' refererer til hvilken sort kontakt som benyttes.
- Type1 kontakt = SAE J1772 (brukt på japanske biler som Leaf og iMiEV) maks 1-fase
- Type 2 kontakt = "den nye elbilkontakten" eller "Mennekes" brukt på bl.a. VW, BMW, Tesla. Støtte for 3-fase.

'Mode' beskriver den tekniske og sikkerhetsmessige implementasjonen
- Mode 2 = "kladd" på ladeledning
- Mode 3 = "kladd" bygget inn i ladestolpen.

Man kan således ha kombinasjoner av 'mode' og 'type'
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

krister461

Sitat fra: hma på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:16
Sitat fra: krister461 på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:04
det finnes en standard for elbil-lading og det er Type 2 Mode 3 AC:
Standarden heter IEC 62196
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Takk for svar. Men IEC 62196 er en standard fra "International Electrotechnical Commission" som inkluderer flere ting. Men EU ved European Commission har vel bare vedtatt at Type 2-kontakten som standard, og ikke hele "IEC 62196"?

Ref denne: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-40_en.htm
"A common EU wide plug is an essential element for the roll out of this fuel. To end uncertainty in the market, today the Commission has announced the use of the "Type 2" plug as the common standard for the whole of Europe."

Amoss

Sitat fra: krister461 på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:04
Sitat fra: Amoss på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:58
Sitat fra: krister461 på torsdag 30. januar 2014, klokken 13:15
Er det ikke da litt urovekkende at de tror CCS er EU-standard og ikke Type 2 Mode 3?
Om det er mer urovekkende enn at også jeg tror det vet jeg ikke ;)  Men altså, jeg mener bestemt at det er EU-standard for DC lading. Tipper nok Tesla kommer med ett adapter for denne etterhvert (noe som vistnok skal være rimelig enkelt å få til).
Om du mener dette så bestemt så klarer du vel å finne en kilde som underbygger dette?

Såvidt meg bekjent finnes det ingen EU-standard for DC lading. Men, det finnes en standard for elbil-lading og det er Type 2 Mode 3 AC:
http://zerocarbonworld.org/single-eu-standard-for-charging
http://ens-newswire.com/2013/01/28/europe-sets-common-standard-for-electric-vehicle-charging/

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men da helst med kilder.

Har ikke tid til å lete så mye akkurat nå, og eneste jeg fant sånn i farten var denne:
http://cleantechnica.com/2013/08/13/eu-to-ban-chademo-ev-charger-by-2018/

Artikkelen er i fra i fjor sommer, og da snakkes det om "foreslått standard". Mente jeg hadde fått med meg at den var blitt vedtatt i fjor høst, men det er fullt mulig jeg har misstolket noe. Så jeg får modifisere meg til at det i det minste er en foreslått EU-standard for DC ladning, så får jeg heller se om jeg ikke får gravd frem noe mer siden, om ingen andre har noen linker liggende klare.
Model S 85D

ArneS

Følgende er inne til høring i EU (Council of the Euoropean Eunion):
Kilde: http://register.consilium.europa.eu/servlet/driver?lang=EN&ssf=DATE_DOCUMENT+DESC&fc=REGAISEN&srm=25&md=400&typ=Simple&cmsid=638&ff_COTE_DOCUMENT=17004%2F13&ff_TITRE=&ff_FT_TEXT=&ff_SOUS_COTE_MATIERE=&dd_DATE_REUNION=&single_comparator=&single_date=&from_date=&to_date=&rc=2&nr=2&page=Detail

Technical specifications
1. Technical specifications for recharging points
1.1. Normal power recharging points for motor vehicles
Alternate Current (AC) normal power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for
interoperability purposes, at least with socket outlets or vehicle connectors of Type 2 as described in
standard EN62196-2. Maintaining the compatibility, these socket outlets may be equipped with
features such as a mechanical shutters.
1.2. High power recharging points for motor vehicles
Alternate Current (AC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for
interoperability purposes, at least with connectors of Type 2 as described in standard EN62196-2.
Direct Current (DC) high power recharging points for electric vehicles shall be equipped, for
interoperability purposes, at least with connectors of Type "Combo 2" as described in standard
EN62196-3.

CHAdeMO har fått inn følgende "remark":

Direct Current (DC) fast recharging points for electric vehicles shall be equipped, for interoperability purposes, with connectors of Combined AC/DC Charging Systems "Combo 2", as described in standard EN62196-3. For a transitional period ending on 1 January 2019, Direct Current (DC) fast recharging points may be additionally equipped with connectors of Type "CHAdeMO" by means of dual DC charging systems. Recharging points equipped with connectors of Type "CHAdeMO" which were put into place before 31 December 2017 may remain in service.

P85+ Signature (solgt)
P85DL

krister461

#42
Takk ArneS.

Så da er oppsummeringen:
Type 2 er en vedtatt standard i EU for AC-lading.
Combo/CSS er en foreslått standard i EU for DC-lading.

Men, er det ikke litt dumt av EU å foreslå to slike standarder? Hvorfor ikke bare satset på Type 2 og AC-lading? Så kunne vi forhåpentligvis fått flere biler som Renault Zoe som støtter 43kW over Type 2 AC.

Nå vil jo det bli et mylder av ladestasjoner med enten AC eller DC-lading og biler som foretrekker det ene eller det andre...

ArneS

Sitat fra: krister461 på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:57
Takk ArneS.

Så da er oppsummeringen:
Type 2 er en vedtatt standard i EU for AC-lading.
Combo/CSS er en foreslått standard i EU for DC-lading.

Men, er det ikke litt dumt av EU å foreslå to slike standarder? Hvorfor ikke bare satset på Type 2 og AC-lading? Så kunne vi forhåpentligvis fått flere biler som Renault Zoe som støtter 43kW over Type 2 AC.

Nå vil jo det bli et mylder av ladestasjoner med enten AC eller DC-lading og biler som foretrekker det ene eller det andre...

Spørsmålet er vel heller hvor lenge Renault står på sitt med kun AC. Alle andre går mot DC lading og BMW og VW har gitt signaler om at de vil over tid kutte ut "onboard charger" (pga vekt, effektivitet, osv) og levere DC home chargers sammen med bilen når du kjøper bilen

Time will show...
P85+ Signature (solgt)
P85DL

ArneS

Her er en oversikt av ulike ladestandarder og hvilke biler som støtter hva
P85+ Signature (solgt)
P85DL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA