Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Underskriftsaksjon mot Regjeringens budsjett til ladeinfrastruktur

Startet av TorC, fredag 08. november 2013, klokken 22:52

« forrige - neste »

TorC

Jeg fikk idag en e-post fra Elbilforeningen vdr. "Underskriftsaksjon mot Regjeringens budsjett til ladeinfrastruktur."

Jeg synes det er flott at Elbilforeningens sekreteriat har reagert raskt. Jeg synes også at en underskriftskampanje er en grei måte å synliggjøre sin mening. Jeg synes også at det er "gnient" av regjeringen å kutte de 20 mio.

Det jeg imidlertid ikke er like glad for er måten kampanjen organiseres. Jeg oppfatter e-posten som en "blankofullmakt" til å uttale seg på våre vegne.

Hvis jeg skal skrive under på et opprop må jeg vite helt presist hva jeg skriver under for eller mot.  E-posten inneholder en del momenter jeg opplever som litt "vage".

Jeg tror ikke Elbilforeningen blir tatt seriøst hvis oppropet kun er:
"Kuttet betyr at det bare blir småpenger til utbygging av infrastruktur for ladbare kjøretøy på 2014-budsjettet. Kutt er feil strategi, når det trengs betydelig økte midler til infrastruktur."

eller "Mot Regjeringens budsjett til ladeinfrastruktur".

For mitt vedkommende må det foreligge et faktisk opprop før jeg "skriver under".

Jeg skriver gjerne under på opprop for mer penger til ladeinfrastruktur, men ikke på noen "blanko".

Såvidt jeg har forstått av e-posten er målet å unngå kutt. Jeg synes Elbilforeningen burde gå mye lenger i et slikt opprop. Et slikt opprop burde inneholde "krav" om en økning av overføringene, og kanskje en enkeltsak som "krav" om tilskuddsordning for kommuner som vurderer å sette opp ladepunkter.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

03sib113

2020 (-1) Deep Blue Metallic Model 3 LR
2013 Tungsten E-Up!

OddB

Hvilken ladeinfrastruktur ?
Jeg opplever det som foregår nå er en ensidig fokusering på dyre CHAdeMO-ladere som i praksis er en sponsing av Nissan. Settes det opp Type 2-ladere er det som regel som en tilleggstjeneste på disse dyre DC-laderne.
Hadde Nissan gjort som Renault og Tesla og tatt seg råd til å sette inn en anstendig AC-lader i bilen hadde infrastrukturen vært mye rimeligere å bygge ut. Renault kan lade med 43 kW fra en "stikkontakt" til rundt 10 000 kr mens Nissan trenger en "likeretter" til flere hundre tusen for å lade med 50 kW.
Jeg mener at hovedfokus burde være å få Type 2 ladere utbredt over hele landet raskest mulig, og ikke med en forretningsmodell der noen nødvendigvis skal tjene seg rike på det.  Kompleksiteten på laderen og ordninger for betaling utgjør hoveddelen av kostnadene ved en ladestasjon.  En "Type2 boks" er i prinsippet like komplisert som en vanlig stikkontakt.  Hadde staten bevilget 10-20 mill til 1-2000 ladebokser til alle veikroer etc langs landeveien hadde vi kommet langt. I stedet for 10-20 hurtigladere.
Nissan kan gjøre som Tesla og sørge for at kundene blir fornøyde ved å bygge opp sitt eget ladenettverk.
Tror ikke det er størrelsen på bevilgningen til Transnova som er problemet, det er at Transnova er et litt tregt statlig organ som ikke klarer å henge med i utviklingen. Den rapporten de kom med i fjor var en tragedie, den nevnte ikke Tesla og det nye kjøremønsteret som nå er dannet for elbiler enda de visste at over 1000 nordmenn allerede hadde bestilt bilen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TorC

Sitat fra: 03sib113 på lørdag 09. november 2013, klokken 20:49
Er ikke venstre håpet og veien å gå her?

Det er godt mulig, men nå har vi nå engang en Høyre-Frp regjering.  Jeg ser ikke helt hvilken relevanse parti har til mitt innlegg.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Sitat fra: OddB på lørdag 09. november 2013, klokken 21:16
Hvilken ladeinfrastruktur ?
Jeg opplever det som foregår nå er en ensidig fokusering på dyre CHAdeMO-ladere som i praksis er en sponsing av Nissan. Settes det opp Type 2-ladere er det som regel som en tilleggstjeneste på disse dyre DC-laderne.
Hadde Nissan gjort som Renault og Tesla og tatt seg råd til å sette inn en anstendig AC-lader i bilen hadde infrastrukturen vært mye rimeligere å bygge ut. Renault kan lade med 43 kW fra en "stikkontakt" til rundt 10 000 kr mens Nissan trenger en "likeretter" til flere hundre tusen for å lade med 50 kW.
Jeg mener at hovedfokus burde være å få Type 2 ladere utbredt over hele landet raskest mulig, og ikke med en forretningsmodell der noen nødvendigvis skal tjene seg rike på det.  Kompleksiteten på laderen og ordninger for betaling utgjør hoveddelen av kostnadene ved en ladestasjon.  En "Type2 boks" er i prinsippet like komplisert som en vanlig stikkontakt.  Hadde staten bevilget 10-20 mill til 1-2000 ladebokser til alle veikroer etc langs landeveien hadde vi kommet langt. I stedet for 10-20 hurtigladere.
Nissan kan gjøre som Tesla og sørge for at kundene blir fornøyde ved å bygge opp sitt eget ladenettverk.
Tror ikke det er størrelsen på bevilgningen til Transnova som er problemet, det er at Transnova er et litt tregt statlig organ som ikke klarer å henge med i utviklingen. Den rapporten de kom med i fjor var en tragedie, den nevnte ikke Tesla og det nye kjøremønsteret som nå er dannet for elbiler enda de visste at over 1000 nordmenn allerede hadde bestilt bilen.

Jeg ser ikke helt relevansen til mitt opprinnelige innlegg, men OK.

Jeg var heller ikke klar over at Tesla hadde en AC-lader i bilen, og heller ikke klar over at Renault (som er Nissans partner) har en ombordlader som kan ta så mye som 43kw på AC.  Det høres nesten for utrolig ut til å være sant siden de fleste Renault-modellene knapt har noe annet enn en 3,3kw AC/DC lader ombord.  (se f.eks Fluence).  Har du en kilde?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

Etter tidligere innlegg å dømme er det vel minst 1000 stykker her på forumet som mener at alle spisesteder og bensinstasjoner i Norge med en hutriglader vil trekke nok snop og spisekunder kunder til at en hurtigladestasjon blir lønnsom selv om strømmen gis bort. Da er det vel bare naturlig at også regjeringen mener at det er på tide at lading underveis blir kommersialisert.

En kan ikke på den ene siden hevde at at pølsesalg er tilstrekklig til å gjøre ladestasjoner lønnsomme og på den andre siden kreve mer penger fra staten til støtte for ladere.

Det bør være unødvendig å sponse dette i tillegg til andre elbil-fordeler.
Norge allerede er elbil land nr. 1 fortsatt sponsing av hurtigladere vil ikke bringe Norge videre oppover på denne lista. Så lenge de øvrige fordelen opprettsholdes er det heller ingen grunn til å tro at denne plassen tapes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Griffel

Sitat fra: TorC på søndag 10. november 2013, klokken 18:27
og heller ikke klar over at Renault (som er Nissans partner) har en ombordlader som kan ta så mye som 43kw på AC.  Det høres nesten for utrolig ut til å være sant siden de fleste Renault-modellene knapt har noe annet enn en 3,3kw AC/DC lader ombord.  (se f.eks Fluence).  Har du en kilde?

http://www.elbil.no/elbiler/957-vi-har-provekjort-elbilen-renault-zoe
Sitat
Vi har prøvekjørt elbilen Renault ZOE  torsdag 04. april 2013 06:46 Snorre Sletvold
............
Lading
Renault ZOE kommer med en kameleon-lader, som muliggjør at bilen kan lades på ulike AC-effekter (vekselstrøm), fra 3 kW til 43 kW effekt. Renault ser for seg at 90 prosent av ladingen vil skje hjemme via 16A hjemmeladeutstyr (eller offentlig 16A ladepunkt), og lading vil da ta 6-9 timer

http://www.elbil.no/elbiler/786-elbilen-renault-zoe-for-forste-gang-i-norge
Sitat
tirsdag 18. september 2012 05:45 Hans Håvard Kvisle
Elbilen Renault ZOE for første gang i Norge
..
Kameleonlader som gir deg lading fra 3 kW effekt til 43 kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: TorC på søndag 10. november 2013, klokken 18:27
Jeg var heller ikke klar over at Tesla hadde en AC-lader i bilen, og heller ikke klar over at Renault (som er Nissans partner) har en ombordlader som kan ta så mye som 43kw på AC.  Det høres nesten for utrolig ut til å være sant siden de fleste Renault-modellene knapt har noe annet enn en 3,3kw AC/DC lader ombord.  (se f.eks Fluence). 

Alle elbiler har AC-lader i bilen. Hvis ikke ville man jo ikke kunne lade hjemme.

Fluence er vel den eneste Renault'n som ikke har kraftig ombord lader, og den kan heller ikke hurtiglades. Den er beregnet at skal ha batteribytte - ref BetterPlace (som gikk konkurs).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TorC

Jeg tror dere alle har misforstått min intensjon på dette innlegget, selv om svarene er veldig interessante. Griffel er muligens uenig i kampanjen som sådann, men mitt poeng var at kampanjen "mot kutt" var for vag. Jeg ønsker ikke å sette mitt navn på noe som jeg opplever som en blankofullmakt til å fronte en sak.

Poenget med mitt innlegg var ikke hvorvidt dagens løsninger er gode eller dårlige, eller om det gis for lite eller for mye penger til ladeinfrastruktur.  Min tanke var å få opp en debatt (og et faktisk opprop) om hva kampanjen EGENTLIG var, slik at man kan selv vurdere å skrive under eller ikke.

Elmo: jeg vet alle har AC lader, men jeg trodde de færreste hadde så mye som 43kw. Jeg trodde rundt 4 var standard. Jeg er positivt overrasket over at ZOE(og i30) har en AC lader som tar så mye.

Griffel:  Argumentene dine er verdt å ta med seg i debatten. Og takk for lenker, som nettopp understreker at det kanskje ikke er "hurtigladere" vi trenger, men en bedre struktur og press på produsentene til å lage enkle løsninger.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

JohanH

Det er vel betydelig viktigere å beholde elbilfordelene lengst mulig. Ladere langs veiene kan og bør betale seg selv IMO.

TorC

Sitat fra: JohanH på søndag 10. november 2013, klokken 19:58
Det er vel betydelig viktigere å beholde elbilfordelene lengst mulig. Ladere langs veiene kan og bør betale seg selv IMO.

Jeg er enig, men det er ikke det som var temaet...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

JohanH


Sitat fra: TorC på søndag 10. november 2013, klokken 20:27
Sitat fra: JohanH på søndag 10. november 2013, klokken 19:58
Det er vel betydelig viktigere å beholde elbilfordelene lengst mulig. Ladere langs veiene kan og bør betale seg selv IMO.

Jeg er enig, men det er ikke det som var temaet...

Nei sorry det var min måte å si indirekte at jeg syns det er viktigere ting enn dette. Jeg har ikke signert. Syns også liksom du det var ullent hva jeg egentlig skulle skrive under på. Og som alt annet i politikk handler det om prioritering og da kan man ikke prioritere alt.

sven erik

er viktig å vite konkret hva vi skriver under på
men en burde  få et press på komunene om å sette opp ladere dette er kansje et vetak som  er noe for rejeringen de komm jo med at de skulle satse  hvorfor ikke si at kommunen må ha et vist antal ladere

OddB

Hensikten med mine lange utredninger var å påpeke mangelen på en helhetlig, ambisiøs og framtidsrettet plan.
Jeg har egentlig liten tro til at et statlig organ klarer å bygge opp et nettverk som er til det beste for oss forbrukere.
Istedet for en generell klage på for lite penger til Transnova burde vi heller søke etter nye "på-tvers"-løsninger som gavner oss.
Vi har verdens beste insentiver,  la oss vise at vi ikke er bortskjemte og misfornøyde. La oss prøve å gå opp noen nye veier.
Det er langt fra sikkert at framtiden er helkommersielle betalingsordninger. 
Tesla,  og Renault i Frankrike virker det som,  har funnet en måte å gi sine kunder et tilfredsstillende hurtigladetilbud uten komplisert statsstøtte.  Hvorfor har ikke Nissan gjort det samme ?
La bilfabrikantene sørge for at kundene får tilfredsstillende tilgang til den dyre hurtig ladeinfrastrukturen bilen trenger.
Så kan andre aktører konkurrere om ladeventetiden til de som ønsker å benytte seg av semihurtigladerne deres.
Griffel, man tjener ikke inn en dyr CHAdeMO lader ved å selge snop,  men det kan man gjøre med en Type 2 ladeboks. Den er billig, krever minimalt med  vedlikehold og vil i praksis ikke koste mye mer enn kWh prisen på strømmen.
Utfordringen er å få aktørene i dette markedet til å forstå at det faktisk ER et marked for dette.
Derfor er mitt forslag at VI (og gjerne staten hvis de har lyst) reduserer risikoen for "pionerene" ved å gi dem gratis ladebokser.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA