Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Din første ripe

Startet av Harlex, onsdag 06. november 2013, klokken 22:00

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: Muffinman på fredag 13. februar 2015, klokken 20:49
Sitat fra: Harlex på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:15
Sitat fra: Pompel på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:08
Da kom den første skade, selv om det "bare" er steinsprut.

Smalt skikkelig på tur hjem fra jobb i dag og en akkurat passe stor stein traff nederst på frontruta såpass hardt at den tok begge lagene i frontruta og det kom litt glassbiter på dashbordet
Den der var stygg.... Håper de steinene er borte når MC-sesongen starter :-\
Da blir de erstattet av skruer og mutre som hagler fra H-D`er under forbikjøring  ;D
Kanskje jeg skal la Bmw-en stå i år da og kun kjøre Harley.... Da ligger jeg i allefall i forkant av skruene og mutrene..... ???
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Car-El

Sitat fra: Harlex på fredag 13. februar 2015, klokken 22:29
Sitat fra: Muffinman på fredag 13. februar 2015, klokken 20:49
Sitat fra: Harlex på torsdag 12. februar 2015, klokken 22:15
Sitat fra: Pompel på torsdag 12. februar 2015, klokken 20:08
Da kom den første skade, selv om det "bare" er steinsprut.

Smalt skikkelig på tur hjem fra jobb i dag og en akkurat passe stor stein traff nederst på frontruta såpass hardt at den tok begge lagene i frontruta og det kom litt glassbiter på dashbordet
Den der var stygg.... Håper de steinene er borte når MC-sesongen starter :-\
Da blir de erstattet av skruer og mutre som hagler fra H-D`er under forbikjøring  ;D
Kanskje jeg skal la Bmw-en stå i år da og kun kjøre Harley.... Da ligger jeg i allefall i forkant av skruene og mutrene..... ???

Unnskyld herr Harlex.
Har de slått dem?  Kjøre H-D isteden for BMW? Nei! Nei! Nei!

Hilsen en som fiser rundt på en F650CS.  :o
(Som jeg vurderer å bytte ut i en elektrisk BMW.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Cato76

Oppdaget sprekk i ruten i morres... Om denne kom i går på vei fra Gol og hjem til Langesund, eller om den kom i natt pga eventuelt spenninger i ruten vet jeg ikke. Det kan være antydning til en liten stein som har truffet ruten, men det er ikke lett å se...

Noen som vet om det lar seg gjøre å reparere slike sprekker (sprekken går helt ut til siden), eller må jeg skifte ruten? Har 2000,- i egenandel for glassrute (WaterCircles forsikring)

Fra vilkår:
"7.4.4 Glassruteskade
Det er ingen egenandel for reparasjon av glassrute.
Egenandel ved skifte av rute er kr 2 000 dersom ikke annet fremgår av forsikringsbeviset."
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

B_Tesla

Tror desverre ikke det. For å reparere en skade mener jeg å si man må stoppe sprekken i begge ender. Det gjøres ved å drille et lite hull i ruten rett etter der srekken slutter, slik at man tar ut spenning. Så fyller man.

Usikker på hvor vanlig det er her i norge på så store skader. I tilfelle med så store skader ville jeg ikke tatt noen risiko. Den der kan sprekke ruten videre på tvers, uten forvarsel. Det kan medføre dårlig sikt. Hadde det skjedd meg, ville jeg bestilt ny rute ASAP. Men det kan nok Riis Bilglass eller liknende svare deg på.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Cato76

Takk for tilbakemelding!
Jeg får ta meg en tur til Riis bilglass i lunsjen, så får jeg høre hvordan det lar seg gjøre. Må vel kanskje vente en stund på ny rute da en lenger opp i tråden nevnte at de måtte sendes fra US.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Riis bilglass hadde ingen glass igjen med varmetråder. De sier også at det er meget vansklig å oppdrive disse glassene, og det kunne flere mnd før de får tilsendt disse, og nevner tidligst mai, men mulig over sommeren...

Alternativet nå er å sette inn glass uten varmetråder, for så å skifte til originalt glass når dette kommer. Det var kun 3 glass igjen av denne typen, så jeg skifter til et midlertidig glass (dersom forsikringsselskapet går med på å ta denne kosten). Er jo litt kjedelig om sprekken skal utvikle seg og gå tvers over vinduet etterhvert...

Men hva med de som får en større glass-skade? Skal en sette bilen på verksted i påvente (3-6 mnd) til forsendelsen kommer?

Jeg sendte også en bekymrings-mail til Kjell-Arne Wold (Tesla Motor Norge).  ??? 
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

GOS

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 17. februar 2015, klokken 12:31
Riis bilglass hadde ingen glass igjen med varmetråder. De sier også at det er meget vansklig å oppdrive disse glassene, og det kunne flere mnd før de får tilsendt disse, og nevner tidligst mai, men mulig over sommeren...

Alternativet nå er å sette inn glass uten varmetråder, for så å skifte til originalt glass når dette kommer. Det var kun 3 glass igjen av denne typen, så jeg skifter til et midlertidig glass (dersom forsikringsselskapet går med på å ta denne kosten). Er jo litt kjedelig om sprekken skal utvikle seg og gå tvers over vinduet etterhvert...

Men hva med de som får en større glass-skade? Skal en sette bilen på verksted i påvente (3-6 mnd) til forsendelsen kommer?

Jeg sendte også en bekymrings-mail til Kjell-Arne Wold (Tesla Motor Norge).  ???

Snodig dette her. For noen uker siden så fikk jeg steinsprut og sprekk i min ture. Frontruten måtte skfites. Tok kontakt med Hurtigruta Carglass i Stavanger en tirsdag og fikk time på fredag 3 dager senere. Bilen ble satt in der på fredag morgen, men glasset hadde blit knust på vei over fjellet. Nytt glass ble bestilt fredag morgen og det var på plass på mandagen og fikk bilen tilbake mandagen.

Det var da altså ikke noe problem.

Men jeg har ikke vinterpakke, mens de i vinterpakke gjerne har varmetråder i vinduet nede med viskerne og kanskje dette er det store problemet?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Pompel

Jeg så på lagerbeholdningen av frontruter når jeg var på Riis selv. Det finnes flere ruter på lager til biler uten autopilot, men de nye var det helt tomt for både med og uten varmetråder. Jeg tror dette var for lageret i Trondheim, så det er mulig det finnes noen uten tråder sørpå.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

xy76

#308
I dag oppdaget jeg en lang sprekk i frontruta uten at jeg kan se at den utgår fra en "rose" som evt. er forårsaket av steinsprut. Sprekken går over regnsensor og kamera. Dette forklarer mest sannsynlig forstyrrelser i at nærlys på bilen ble tent selv om det var sol og lyst ute.

Etter å ha lest noen innlegg her, begynner jeg å lure på om frontruta på Teslaen har produksjonsfeil / dårlig glasskvalitet!? Dere andre som har fått sprekk! Er dere sikre på at det skyldes steinsprut eller har ruta sprukket av seg selv?

GOS

Sitat fra: xy76 på torsdag 05. mars 2015, klokken 00:11
I dag oppdaget jeg en lang sprekk i frontruta uten at jeg kan se at den utgår fra en "rose" som evt. er forårsaket av steinsprut. Sprekken går over regnsensor og kamera. Dette forklarer mest sannsynlig forstyrrelser i at nærlys på bilen ble tent selv om det var sol og lyst ute.

Etter å ha lest noen innlegg her, begynner jeg å lure på om frontruta på Teslaen har produksjonsfeil / dårlig glasskvalitet!? Dere andre som har fått sprekk! Er dere sikre på at det skyldes steinsprut eller har ruta sprukket av seg selv?

Jeg mistenkte det samme og ba Hurtigruta Carglass vurdere, men de mente det var steinsprut.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cato76

Sitat fra: xy76 på torsdag 05. mars 2015, klokken 00:11
Dere andre som har fått sprekk! Er dere sikre på at det skyldes steinsprut eller har ruta sprukket av seg selv?

Jeg hadde tydelig merke på ruten etter steinsprut. Jeg fikk også beskjed om at dersom steinen treffer på det sorte feltet i ytterkant av glasset (hvor glasset er limt) så er det stor sjangse for at glasset kan sprekke. Dette er fordi at glasset og underlaget er så hardt, treffer steinen inne på glasset vil man ofte kun få en "rose" som lar seg reparere før den går over til å sprekke...

Jeg er ingen glass-expert, men sjekk om du har noe merke i glasset på det sorte feltet. Det var ikke så lett å se merket på glasset mitt heller, men det var der.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

langvass

STEINSPRUT??

Et par dager etter at jeg hentet bilen min i Drammen oppdaget jeg sprekk som så "vokste" tvers over frontrute. Skiftet rute etter noen måneder. Tesla betalte uten diskusjon.- Rutefirmaet jobbet med flere biler i Teslas lokaler på Sjølyst. Det interessante var at dette også så ut som steinsprutskade, men jeg er 100 % sikker på at bilen aldri hadde vært utsatt for steinsprut etter at jeg hadde mottatt den. Spenninger i glasset? Røff konstruksjon eller transport?

Sjøhyene

Sitat fra: Cato76 på torsdag 05. mars 2015, klokken 08:24

Jeg hadde tydelig merke på ruten etter steinsprut. Jeg fikk også beskjed om at dersom steinen treffer på det sorte feltet i ytterkant av glasset (hvor glasset er limt) så er det stor sjangse for at glasset kan sprekke. Dette er fordi at glasset og underlaget er så hardt, treffer steinen inne på glasset vil man ofte kun få en "rose" som lar seg reparere før den går over til å sprekke...

Jeg er ingen glass-expert, men sjekk om du har noe merke i glasset på det sorte feltet. Det var ikke så lett å se merket på glasset mitt heller, men det var der.

stemmer bra med det jeg også erfarte i helga. En liten stein traff helt ytterst på ruta, utenfor synsfeltet, og i løpet av minutter hadde sprekken spredd seg godt innover på ruta.

Hva er rekkefølgen for å håndtere sånne ting? Først kontakte forsikring? Noe poeng å i det hele tatt snakke med tesla?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Pompel

Bare ta kontakt med firma som bytter rute, f.eks Riis Bilglass. De tar saken med forsikringsselskapet og Tesla trenger du ikke å ta kontakt med.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

AndreS

står at Autopilotbilene skal til tesla ved ruteskift i manualen faktisk
I3 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA