Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Alle vinduer åpne

Startet av Balrog, mandag 28. oktober 2013, klokken 15:39

« forrige - neste »

Balrog

Oppdaget bilen med alle vinduer åpne om morgenen. Etter en del googling fant jeg ut på us-forumet at dette skyldes laaangt trykk på taket på nøkkelen.

Sikkert kjekk funksjon i USA, men her mener jeg funksjonen kun er aktuell 30-50 dager i året.

Tesla kjenner visst ikke til mulighet for å skru av funksjonen (kan være et problem med nøkkelen i klem  i lomma eller i en veske). Finnes det en mulighet for å skru funksjonen av?

Er det noe triks for å få alle vinduer opp?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

sindrej

Denne finnes også i feiltråden.  Jeg har opplevd dette selv etter at jeg stod i en stige og hadde nøkkelen i lomma.  Det ble jo spekulert i om det var andre grunner også, men jeg føler meg nok rimelig overbevist over at dette er "brukerfeil", altså langt trykk på taket uten at en er klar over det.  Dette er en tåpelig funksjon all den tid nøkkelen er konstruert som den er.  Det logiske hadde vært at et langt trykk LUKKA vindua, og et kort + et langt åpna.  Det er jo tragisk at en må fysisk til bilen og trykke på knappene der for å få lukka igjen også.

Hadde denne funksjonen kunne slås av hadde jeg gjort det tvert  !!   Åpne og lukke via mobilapp takk.

tho

Jeg må si dette høres ut som helt idiotisk funksjon. På alle biler jeg har hatt og sett er det helt motsatt, at vinduen går opp når du tar et langt trykk på nøkkelen.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

bakskj

Nøkkelen er nok en utfordring da "taket" er det som stikker ut mot eventuelt det man lener seg mot eller får lent mot seg. Litt rart vinduene ikke kan lukkes med samme funksjon, eventuelt slå av funksjonen helt.
På BMW`en jeg har ute til salg er det langt trykk på åpne-knappen for å ta ned alle vinduene og det samme trykket på lukke-knappen for å lukke de.

Må jo komme en SW fiks på dette da nøkkelen nok vil havne i klem i utallige situasjoner, spesielt når man har små barn som skal opp på fanget forholdsvis ofte.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

petersv

Sitat fra: tho på mandag 28. oktober 2013, klokken 15:45
Jeg må si dette høres ut som helt idiotisk funksjon. På alle biler jeg har hatt og sett er det helt motsatt, at vinduen går opp når du tar et langt trykk på nøkkelen.

Volvo og audi åpner iallefall vinduene når åpneknappen holdes inne i likhet med Tesla.

Balrog

Orket ikke lete rundt i spammetråden og finner aldri det jeg leter etter der. Systemet er jo umulig å søke på i en tråd med 650 poster hvorav 80% er gjentagelser.

Dessuten er dette ingen reklamasjon, feil eller mangel, men en funksjon. Jeg vil heller slippe å ha funksjonen, og jeg ser at flere andre er enige. Håpet er at noen kommer over en "løsning" på dette som gjør at man kan ha nøkkelen i lomma uten fare for at bilen ufrivillig åpner vinduene (og sprer det glade budskap her).

Som det ble nevnt over skulle også jeg ønske meg at funksjonen var motsatt, dvs lukke alle vinduer og tak med laangt trykk.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

fonberg

Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:08
Sitat fra: tho på mandag 28. oktober 2013, klokken 15:45
Jeg må si dette høres ut som helt idiotisk funksjon. På alle biler jeg har hatt og sett er det helt motsatt, at vinduen går opp når du tar et langt trykk på nøkkelen.

Volvo og audi åpner iallefall vinduene når åpneknappen holdes inne i likhet med Tesla.

Greit nok, men konvensjonelle "nøkler" har ikke en utforming som gjør at man lett gjør dette uforvarende.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

sn0le

Kan nevne at på min Ford Galaxy med keyless access så åpner vinduene seg hvis jeg holder knappen for opplåsing av bil inne lenge.
Holder jeg inn knappen for låsing av bil, så lukker vinduene seg.
(Altså, knappene som styrer sentrallåsen på "nøkkelen").
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv

Det er dessverre et problem som Tesla er langt fra unike på (ta et kjapt søk på nette så er det mange identiske diskusjoner om at folk "lommeringer" bilen.)

Fordelen med Tesla er jo at de har mulighet til å fikse det! ;) Vi er heldige vi som har kjøpt et så fremtidsrettet produkt.

Leaf_2014

Funksjonen er den samme for mange merker. Men Tesla har feildesignet nøkkelen slik at det skjer utilsiktet.
Leaf 2014

petersv

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 28. oktober 2013, klokken 17:11
Funksjonen er den samme for mange merker. Men Tesla har feildesignet nøkkelen slik at det skjer utilsiktet.

Se en post opp, dette er ikke bare et problem med Model S.

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 17:20
Sitat fra: Skjervesbu på mandag 28. oktober 2013, klokken 17:11
Funksjonen er den samme for mange merker. Men Tesla har feildesignet nøkkelen slik at det skjer utilsiktet.

Se en post opp, dette er ikke bare et problem med Model S.
Men når nøkkelen er flat på den ene siden, buet på den andre og åpning av vinduer gjøres ved å holde på toppen av buen er det vel rimelig å anta at man oftere vil åpne vinduene utilsiktet med Teslas nøkkel enn eks en VAG nøkkel som er firkantet med knapper som flukter (eller sågar er litt nedsunket i nøkkelen). 

For min del trenger Tesla bare å legge til lukke-funksjonen, så er jeg fornøyd :) Alle andre biler har jo samme funksjon (i hvert fall Ford, Volvo, Audi og VW)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: petersv på mandag 28. oktober 2013, klokken 16:08
Sitat fra: tho på mandag 28. oktober 2013, klokken 15:45
Jeg må si dette høres ut som helt idiotisk funksjon. På alle biler jeg har hatt og sett er det helt motsatt, at vinduen går opp når du tar et langt trykk på nøkkelen.

Volvo og audi åpner iallefall vinduene når åpneknappen holdes inne i likhet med Tesla.
Kan føye til folkevogn og Saab til den listen også.

jkirkebo

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 28. oktober 2013, klokken 17:11
Funksjonen er den samme for mange merker. Men Tesla har feildesignet nøkkelen slik at det skjer utilsiktet.

Fikses heldigvis lett i software. Bare å gi oss en opsjon på hva som skal skje når knappen holdes nede. Personlig ville jeg foretrekke at det åpnet ladeluken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leaf_2014

Ja, bør kunne fikses lett. Parkerer man utendørs kan bilen være full av vann eller snø og det vil være katastrofe, så denne muligheten må Tesla få implementert veldig plutselig :-)
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA