Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

petersv


Trustno1

Sitat fra: petersv på onsdag 11. mars 2015, klokken 11:18
@frosken Har du bilder?

Jeg monterte denne på min gamle bil. Man kan skjule den bedre enn hva jeg gjorde, men det krever at man kutter i plastgrillen under skiltet, jeg valgte å montere ledbar'n på utsiden av grillen:




PCS

Kjørelysene er ikke noe å skryte av heller, føler det er nesten viktigere da 95% av tiden er det nærlys og ikke fjernlys man kan bruke.

Trustno1

Sitat fra: PCS på onsdag 11. mars 2015, klokken 11:49
Kjørelysene er ikke noe å skryte av heller, føler det er nesten viktigere da 95% av tiden er det nærlys og ikke fjernlys man kan bruke.

Kommer vel litt ann på hvor man bor i landet. Selv bor jeg langt utpå landsbygda og her er det minimalt med trafikk og gatebelysning er helt fraværende, så fjernlysa blir mye brukt.

Syntes egentlig ikke nærlysa er så ille, men selvfølgelig merker jeg overgangen fra fjernlys med SR20 til orginale nærlys godt, så jeg har også vurdert å oppgradere hovedlyktene til 35W xenon i tilegg.

frosken

Sitat fra: petersv på onsdag 11. mars 2015, klokken 11:18
@frosken Har du bilder?

Klart jeg har! Noen bilder av montasjen følger nedenfor. I tillegg har jeg et elendig eksempel på nærlys og fjernlys i albumet. De yter ikke virkeligheten rettferdighet.






Muffinman

Dette var virkelig en fin gjennomført montering. Har oppgradert til 35W på min, og må gjøre noe med den som leveres i oktober om den leveres med 25W. Det står mellom oppgradering til 35W og en ledbar. 20" er uaktuelt da det blir for mye etter min smak, så kanskje 10" SR2. Det skulle gi mer enn en dobling av original lysstyrke på fjernlys, og det er mer en nok.

Hvordan fungerer det i forhold til egenblending? Blir det veldig mye lys nær bilen slik at nærlysene oppleves som svake når du dimmer ned?

petersv

Sitat fra: frosken på onsdag 11. mars 2015, klokken 15:19
Sitat fra: petersv på onsdag 11. mars 2015, klokken 11:18
@frosken Har du bilder?

Klart jeg har! Noen bilder av montasjen følger nedenfor. I tillegg har jeg et elendig eksempel på nærlys og fjernlys i albumet. De yter ikke virkeligheten rettferdighet.

Oi, det så bra ut. Har du egen bryter til de i tillegg? Tenker mest for at du skal kunne ta bilde av lysutbytte på fjernlys i mørket med og uten LED-baren aktivert ;)

mr.rs4

Sitat fra: frosken på onsdag 11. mars 2015, klokken 15:19
Sitat fra: petersv på onsdag 11. mars 2015, klokken 11:18
@frosken Har du bilder?

Klart jeg har! Noen bilder av montasjen følger nedenfor. I tillegg har jeg et elendig eksempel på nærlys og fjernlys i albumet. De yter ikke virkeligheten rettferdighet.






Dette så bra ut. Nesten litt mer gjemt, siden den ligger bak spoiler.
Men hemmer det lyset da den ligger bak spoiler?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Trustno1

Ble bra det der frosken. Jeg vurderer å gjøre det slik også når jeg får min D, men tror kanskje jeg vil ha den noe lengre frem enn hva du har montert der, vil tro du får noe begrenset spredning på lyset pga plasseringen?

Slik jeg hadde led baren min så ble spredningen veldig god, men vil tro en mellomting ville vært optimalt med tanke på hvor skjult den er kontra spredning.

Hvor godt sitter nosecone etter du fjernet grillen? Endel av festene til den sitter jo i denne grillen.

@Muffinman
Jeg opplevde aldri egenblending som noe problem, annet enn når man møtte på skilter. De lyste rimelig kraftig tilbake :)

frosken

Jeg er veldig fornøyd med sluttresultatet. Masse lys og svært diskrét montasje.

Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. mars 2015, klokken 15:28
Hvordan fungerer det i forhold til egenblending? Blir det veldig mye lys nær bilen slik at nærlysene oppleves som svake når du dimmer ned?

Har ikke fått testet dette godt nok ennå. Det begynner å bli lysere på kvelden, og i Oslo-området er det gatelykter over alt (i-landsproblemer er forferdelige :) ).

Sitat fra: petersv på onsdag 11. mars 2015, klokken 15:29
Oi, det så bra ut. Har du egen bryter til de i tillegg? Tenker mest for at du skal kunne ta bilde av lysutbytte på fjernlys i mørket med og uten LED-baren aktivert ;)

Har en egen bryter, men for å forenkle montasjen ble den plassert i frunken. Vurderer å montere på et trådløst relé i stedet for fysisk bryter. Da kan jeg slå den av og på med garasjeportåpneren på skjermen i bilen.

Sitat fra: mr.rs4 på onsdag 11. mars 2015, klokken 15:34
Dette så bra ut. Nesten litt mer gjemt, siden den ligger bak spoiler.
Men hemmer det lyset da den ligger bak spoiler?

Opplever ikke at lyset hemmes av å ligge så langt bak. Du kan se på det siste bildet i albumet jeg linket til i forrige post, der kan man til en viss grad studere lysbildet på kort hold.

Når jeg bøyer meg ned for å se på lyset når det er påslått opplever jeg faktisk at jeg ser lysplanken før jeg blir blendet. Tror faktisk jeg kunne hatt den enda lenger inn om jeg ville uten at det ville hatt spesielt mye å si. Altså er strålene konsentrert veldig bra, spesielt vertikalt. Det har to fordeler: 1) Det har ikke så mye å si om man plasserer planken langt inne i grillen og 2) lyset blir kraftigere der man faktisk trenger det i stedet for at det blir kastet rundt i alle retninger.

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 11. mars 2015, klokken 15:36
Ble bra det der frosken. Jeg vurderer å gjøre det slik også når jeg får min D, men tror kanskje jeg vil ha den noe lengre frem enn hva du har montert der, vil tro du får noe begrenset spredning på lyset pga plasseringen?

Slik jeg hadde led baren min så ble spredningen veldig god, men vil tro en mellomting ville vært optimalt med tanke på hvor skjult den er kontra spredning.

Hvor godt sitter nosecone etter du fjernet grillen? Endel av festene til den sitter jo i denne grillen.

@Muffinman
Jeg opplevde aldri egenblending som noe problem, annet enn når man møtte på skilter. De lyste rimelig kraftig tilbake :)

Spredning, se svar til mr.rs4 ovenfor.

Nosecone, den sitter like bra som før. Om du klikker på det første bildet vil du se at jeg bare har fjernet selve "nettingen"/"bikubene" eller hva man skal kalle det. Rammen rundt er intakt. Det er faktisk den lysplanken ble skrudd fast (den er ikke skrudd fast på bildet). Og det er der festene til nosecone sitter. Så det er ingen endring.

Egenblending i skilter, det har jeg faktisk merket. Det kan tenkes at jeg bør vinkle den en tanke mer mot bakken for å hindre at for mye lys reflekteres i skilter. Det kan også hende at dette er lysfontenemedaljens bakside :)

Goku

Er det noen som er interessert i å ta på seg en montering av 35w kit frontlys? Jeg er ikke trygg nok til å prøve på dette selv. Jeg bor på Karmøy men har mulighet til å kjøre et godt stykke "skal til østlandet i slutten av måneden. Jeg betaler selvsagt for jobben.
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

AndreS

Hei

Hvis du skal til østlandet i slutten av mnd så kan du jo evnt ta kontakt hvis du ikke får hjelp før det. Jeg bor 3 mil nord for Oslo.
I3 i bestilling

Goku

Takk for det.
Er det noe annet enn 2 slike jeg trenger da? Jeg har s85d hvis det har noe å si. http://factoryxenon.com/shop/new-oem-12-14-tesla-s-xenon-ballast-d3s-hid-bulb-kit-control-unit-wire/
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

mr.rs4

Sitat fra: Goku på mandag 06. juli 2015, klokken 16:21
Takk for det.
Er det noe annet enn 2 slike jeg trenger da? Jeg har s85d hvis det har noe å si. http://factoryxenon.com/shop/new-oem-12-14-tesla-s-xenon-ballast-d3s-hid-bulb-kit-control-unit-wire/
Tror ikke det er så vanskelig(har ikke stt etter på Tesla), har gjort dette på Audi RS4 B5. Bare bytte ut boks & pære. På Audien måtte jeg modifisere pære holderen da, men det slipper du her.

Er usikker på hva som må demonteres(ut med front, deler av front eller ut med lykta).

Så mitt forslag er åpne fronten og se om det er enkelt.

Jeg er offshore.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

mr.rs4

Hvor stor forskjell er det på 25w vs 35w xenon pærene?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA